مهارت های تنظیم هیجانی را به کودکانمان بیاموزیم

مهارت های تنظیم هیجانی را به کودکانمان بیاموزیم

به گزارش سایک نیوز به نقل از سلامتی، توانایی تنظیم هیجانات نشانه ی سلامت جسمانی و روانی دانش آموزان است. با نگاه به این مسئله که اگر فرد به تنظیم هیجان مناسب با سنش نرسد ،چه اتفاقی می افتد اهمیت تنظیم هیجان در کار با کودکان و نوجوانان روشن می‌شود.شکست در تنظیم هیجان، بی نظمی نامیده می شود.

بی نظمی هیجانی به طور موقت می تواند باعث علائم اضطراب شود، و احتمالا باعث تشدید ناراحتی، رفتار غیر قابل کنترل و یا گوشه گیری می‌شود. اگر تنظیم ضعیف، نسبتا مستمر باشد، می‌تواند حاکی از اختلالاتی باشد که در بعضی کودکان مشاهده می‌کنیم. هیجان نامنظم، با بسیاری از اختلالات روانشناختی که در افراد می‌بینیم، ارتباط دارد.

الگوهای عدم تنظیم هیجان که به شدت مانع شایستگی می‌شوند، می‌توانند علایم اختلال باشند. آنها می‌توانند کودک را برای رشد یک اختلال یا داشتن روابط بین فردی مشکل، در موقعیت خطر قرار دهند. برای مثال، اشکال در تنظیم هیجانات منفی، با اختلالات درونی شده مانند اضطراب و یا افسردگی ارتباط دارد.

اِشکال در یک هیجان منفی مانند عصبانیت ممکن است با اختلالات بیرونی شده یا «برون ریزی» ارتباط داشته باشد و سبب گردد کودک در بسیاری از موارد خشم خود را به شکل نا مناسبی بروز دهد و همین امر منجر به مشکلات متعددی برای کودک می گردد.

بی‌نظمی هیجان با هر دو نوع مشکلات، یعنی رفتارهای درونی شده(اضطراب و افسردگی و…) و بیرونی شده (خشم و پرخاشگری و…)ارتباط دارد. کودکانی که رفتارهای مربوط به اختلالات درونی شده و / یا بیرونی شده دارند، معمولا هیجانات شدیدتر و مکررتری نشان می‌دهند.

بی نظمی هیجانی می تواند طیف گسترده ای از مشکلات را برای افراد ایجاد نماید و می تواند سلانت جسمانی وروانی فرد را به مخاطرع بیندازد.

 

بی‌نظمی هیجانی در زمینه‌های زیر نقش دارد:

اختلالات فیزیولوژیکی

اختلالات زیست‌شناختی

اختلالاتی که معلول استرس هستند

اختلالات روان‌شناختی

اختلالات و علایم فیزیولوژیکی گوناگونی وجود دارد که با بی‌نظمی هیجان ارتباط دارند. بعضی از این موارد شامل:  درد، استعمال دخانیات، گسیختن،اختلالات خوردن و اعتیاد می‌شود. محققان نشان داده‌اند که بین شکایت‌های جسمانی و هیجانی شدنِ منفی رابطه وجود دارد.

در واقع در بسیاری از موارد  عدم تنظیم درست هیجان سبب مشکلات شدید فیریولوژیکی می گردد.از جهت دیگر عدم تنظیم هیجان و بی نظمی هیجانی سبب می گردد عوامل خطر ساز در کودکان و نوجوانان به شدت افزایش یابد. نوجوانانی که به خوبی با عصبانیت مقابله نمی‌کنند ممکن است از سیگار  یا سایر مواد مخدر به عنوان راهی برای مدیریت هیجان استفاده کنند.

نیکوتین، شدت و فراوانی احساس خشم را کاهش می‌دهد و این خصوصا در مورد نوجوانانی قابل ذکر است که سطح بالایی از خصومت را در خود دارند هیجانات منفی باعث شکست نوجوان در تصمیم‌گیری برای توقف استعمال دخانیات می‌شود.

اضطراب، استعمال دخانیات را بالا می‌برد، چون به فردی که اضطراب را تجربه می‌کند کمک می‌کند تا احساس بهتری داشته باشد. این روابط حداقل می‌تواند توضیح دهد که چرا بعضی از نوجوانان تمایل بیشتری برای شروع استعمال دخانیات دارند و چرا ترک ان برای بعضی دیگر مشکل است.

به زودی نوجوانی که سیگار کشیدن را ترک کرده، وقتی با یک موقعیت پر استرس مواجه می‌شود؛ عادت دیرینه‌ی استفاده از سیگار برای احساس بهتر ممکن است بر او غلبه کند و به این طریق عدم درست تنظیم هیجان سبب ایجاد عادات های رفتاری نا مناسبی می گردد.

نکاتی برای والدین و مربیان در راستای ارتقا تنظیم هیجانی کودکان

والدین بایستی هیجانات مختلف کودک خود را بپذیرند تا مانع سرکوب این هیجانات گردند.

والدین باید همواره در آموزش مباحث هیجانی چوم شناخت حالت ها و احساسات با حوصله با فرزند خود رفتار نمایند.

والدین باید همواره به کودک خود فرصت دهند تا با مسائل هیجانی رو به رو شوند و آنها را حل نمایند.

والدین باید تلاش نمایند احساس خود ارزشمندی را در کودکان ایجاد نمایند.


telegram2 files