کم خوابی شبانه موجب گرسنگی در روز می شود!

کم خوابی شبانه موجب گرسنگی در روز می شود!

به گزارش سایک نیوز به نقل از ایرنا، اختلال در ساعت بدن ظاهرا هورمون گرلین را که کنترل کننده گرسنگی است، و نیز هورمون لپتین را که فرمان دهنده سیری است، تحت تاثیر قرار می دهد.
سایر مطالعات نیز نشان می دهند که کم خوابی سبب فعالیت بیشتر در بخش هایی از مغز می شود که با پاداش هنگام مواجه شدن افراد با مواد غذایی، ارتباط دارد.
تحقیق تازه که در مجله European Journal of Clinical Nutrition منتشر شد، در واقع بررسی نتایج ۱۱ مطالعه است که ۱۷۲ داوطلب در آنها شرکت داشتند.
میزان کم خوابی افراد در این مطالعات متفاوت بود، به طوری که افراد کم خواب در این مطالعات بین سه و نیم تا پنج ونیم ساعت و افراد گروه کنترل بین ۷ تا ۱۲ ساعت می خوابیدند. افرادی که مدت بیشتری را بیدار مانده بودند، تمایلی به فعالیت نداشتند، ساعت های بیشتری را روی مبل دراز می کشیدند و زمان را صرف خوردن تنقلات می کردند.
دکتر گردا پات نویسنده ارشد مطالعه گفت: علت اصلی چاقی نبود تعادل بین میزان جذب و مصرف کالری است و این مطالعه نشان می دهد که کم خوابی می تواند به نبود تعادل کمک کند.
وی با بیان این که تحقیق بیشتری برای اثبات کم خوابی در بلندمدت به عنوان یک عامل چاقی لازم است، افزود: به هر حال کاهش ساعات خواب شبانه یکی از شایع ترین چالش های سلامتی در جامعه امروزی است.


telegram2 files