دهه شصتی‌ها بیشترین متقاضیان سامانه ازدواج “همسان‌گزینی”

دهه شصتی‌ها بیشترین متقاضیان سامانه ازدواج “همسان‌گزینی”

به گزارش سایک نیوز به نقل از ایسنا، مدیر طرح ملی “همسان‌ گزینی” با اشاره به اینکه مسائل ظاهری بزرگترین مشکل فرهنگی در امر ازدواج محسوب می‌شود گفت: تنها یک دهم معرفی‌ها به ازدواج ختم می‌شود و دخالت‌های نادرست خانواده‌ها و باورهای غلط خود جوانان در خروجی ازدواج‌ها تاثیر منفی دارد.

دهه شصتی‌ها رکورد دار ثبت نام در سامانه همسان گزینی

مدیر طرح ملی همسان گزینی اظهار کرد: ۶۵ درصد ثبت نام کنندگان در سامانه همسان گزینی متولدین دهه ۶۰، ۲۱ درصد متولدین دهه ۵۰ و ۱۰ درصد متولدین دهه ۷۰ هستند.

حسینی با اشاره به اینکه آمار متاخرین در ازدواج یعنی کسانی که از سن متعارف ازدواج دور شده‌اند یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در کل کشور است گفت: از این تعداد ۳۲۰ هزار نفر آقا و بقیه خانم هستند بنابراین تعداد خانم‌ها حدود سه برابر آقایان است.

به گفته حسینی، سطح تحصیلاتی ۶۶ درصد ثبت نام کنندگان در سامانه همسان گزینی در حد کارشناسی و کارشناسی ارشد است. بعد از این دکتری و فوق دکتری و بعد سایر گروه‌های تحصیلی را شامل می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه ۹۲ درصد ثبت نام کنندگان در سایت همسان گزینی سابقه ازدواج قبلی ندارند اظهار کرد: هشت درصد این تعداد سابقه متارکه و طلاق دارند یا اینکه همسرشان فوت شده است. دوسوم ثبت نام کنندگان از تهران و مابقی از اصفهان و البرز هستند. ۲۵۰ معرف در این سامانه فعالیت می‌کنند و تا کنون ۹۰۰۰ معرفی صورت گرفته است که به ازدواج ۱۱۰۰ نفر منجر شده است. به قطع موارد ازدواج از طریق سامانه همسان گزینی بیشتر از این تعداد است ولی زوج‌ها متاسفانه اطلاع رسانی نمی‌کنند و تعداد معرفان در سامانه همسان گزینی بیشتر از ۲۵۰ نفر است ولی ۲۵۰ نفر از آنها به عنوان معرف فعال شناخته شده‌اند که از این تعداد ۱۷ نفر در قوه قضاییه، ۳۷ نفر در دانشگاه‌ها، ۱۵ نفر در حوزه علمیه خواهران، ۱۲ نفر در صدا و سیما، ۱۶۹ نفر معرفان عمومی فعال هستند.

مدیر طرح ملی همسان گزینی با بیان اینکه این پروژه با مشکلات عمده‌ای روبرو است و بیشترین مشکلات در حوزه فرهنگی است اظهار کرد: باورهای غلطی که برای ازدواج در کشورمان وجود دارد عمده‌ترین مشکلات ماست، تعداد زیادی از معرفی‌ها به ازدواج ختم نمی‌شود که دلایل آن در دست بررسی است. تعداد معرفی شدگان به یک کاربر و دلایل رد کردن مورد معرفی شده در سیستم ثبت می‌شود تا مشکلات فرهنگی موجود در جامعه استخراج شود و به نهادهای مرتبط اطلاع رسانی شود تا این بانک اطلاعاتی را در تصمیم گیری‌ها لحاظ کنند.

حسینی با اشاره به اینکه یکی از مهمترین مشکلات افراد این است که بر مبنای محل سکونت افراد، فرهنگ خانواده‌ها مورد قضاوت قرار می‌گیرد افزود: مشکلات خانم‌ها و آقایان متفاوت است در آقایان بیشتر بحث اختلاف سنی وجود دارد آقایان مایل هستند تفاوت زیاد سنی بین خود و همسرشان باشد. این در مورد آقایانی که از سن ازدواج گذشته‌اند بیشتر دیده می‌شود. این در حالیست که در خانم‌ها شغل طرف مقابل موضوع بسیار مهم محسوب می‌شود و خانواده‌ها توقع دارند که فرد شغلی با درآمد ثابت و شغل دولتی داشته باشد و به شغل‌های آزاد اطمینان ندارند. مسائل ظاهری بزرگترین مشکل فرهنگی است و قد و ظاهر و مشکلاتی در زمینه تفاوت‌های فرهنگی بین خانواده‌ها بیشتر از سایر موضوع‌ها جلب توجه می‌کند.


telegram2 files