۱۰ روش عجیب درمان بیماری های روانی در تاریخ (بخش اول)

۱۰ روش عجیب درمان بیماری های روانی در تاریخ (بخش اول)

مدارک زیادی از درمان های غیر انسانی بیماری های روانی در طول تاریخ وجود دارد. قضاوت کردن در مورد مداخلات روانشناختی جدید بسیار آسان است اما مطالعه در مورد تاریخ و سیر تکاملی درمان بیماری های روان می تواند به داشتن چشم انداز وسیع تر متخصصان این حوزه کمک کننده باشد.

در این مقاله به ۱۰ روش عجیب روان درمانی خواهیم پرداخت :

  1. لوبوتومی : اختلال در مدارهای مغزی
    یکی از معدود درمان های روانپزشکی که برنده جایزه نوبل شد لوبوتومی (جراحی و برداشتن قسمتی از مغز) می باشد که هم اکنون به ندرت مورد استفاده قرار می گیرد. لوبوتومی اولین روش درمانی در روانپزشکی بود که در جهت کاهش رنج ناشی از اخلال در مدارهای مغزی که موجب بروز نشانه هایی در افراد می شد، طراحی شد. دیری نپایید که کارشناسان متوجه شدند این روش به اندازه کافی و در توجیه خطرات آن موثر نمی باشد.
    لوبوتومی به وضوح نشان داد که درمان بیماری های روانی می بایست قبل از اینکه به طور فراگیر مورد استفاده قرار بگیرند ، به طور کامل آزمایش شوند. با این حال لوبوتومی موجب شد تا متخصصان حوزه روان در مورد ارتباط میان سیگنال های عصبی و بیماری روانی پژوهش هایی را انجام دهند.
  2. اخلاق درمانی : احترام به بیماران روانی
    در قرن ۱۸ میلادی بعضی بر این باور بودند که بیماری روانی یک موضوع اخلاقی است که می تواند به وسیله مراقبت های انسانی و القای انضباط اخلاقی درمان شود. سازو کارهای این نوع درمان شامل بستری شدن، ایزوله کردن فرد و بحث در مورد باورهای غلط وی بود. علیرغم محدودیت های این نوع درمان و با اینکه در تیمارستان ها انجام می شد، احترامی که در این شیوه به بیماران گذتشته می شد و تلاش های این روش برای درک نیازهای ابتدایی بیماران، تاثیری تحولی در اروپای غربی داشت. بخش بزرگی از روانپزشکی مدرن ریشه در این رویکرد اخلاقی دارد.
  3. سوراخ کردن جمجمه : حفره هایی در مغز شما
    شاید یکی از اولین روش های درمانی برای بیماری های روانی سوراخ کردن جمجمه باشد که شامل باز کردن یک حفره در جمجمه به وسیله مته، میخ و یا حتی اره می باشد. براساس تخمین ها این نوع درمان مربوط به ۷۰۰۰ سال پیش است. با وجود اینکه هیچ سندی در مورد نحوه انجام این نوع درمان وجود ندارد، کارشناسان حدس می زنند در این روش بخش کوچکی از استخوان جمجمه به منظور کاهش سر درد، غلبه بر بیماری های روانی و یا جلوگیری از تسلط نیروهای شیطانی بر روح فرد، برداشته می شد. امروزه ممکن است عمل سوراخ کردن جمجمه در موارد صدمات و ضربه مغزی انجام شود.
  4. گرفتن خون (حجامت)، شستشوی معده، پاکسازی : تنظیم مزاج
    کلادیوس گلن، طبیب یونان باستان معتقد بود تقریبا تمام بیماری ها از به هم ریختن مزاج و املاح بدن انسان ناشی می شوند. در سال ۱۶۰۰ میلادی پزشک انگلیسی توماس ویلیس، این رویکرد را به اختلالات روانی تعمیم و چنین استدلال کرد که در ورای اختلالات روانی یک ارتباط بیوشیمی داخلی وجود دارد.
    تصور می شد حجامت، پاک سازی و حتی شستشوی معده به درمان بیماری های روانی و تنظیم مزاجی افراد کمک می کند.
  5. آیین های مرموز : جن گیری و دعا
    به دلیل فهم غلط از شالوده زیستی بیماری های روانی، علائم اختلالات خلقی، اسکیزوفرنی و سایر پریشانی های روانی، در بسیاری از فرهنگ ها ، تسلط شیاطین بر روح افراد پنداشته می شدند. در نتیجه آیین های مرموزی چون جن گیری، دعا خوانی و سایر مراسم مذهبی در بعضی موارد برای کاهش رنج ناشی از اختلالات روانی برای مبتلایان و خانواده هایشان اشتفاده می شد. ادامه دارد …

بخش دوم مقاله را در اینجا بخوانید.

ترجمه : تیم تخصصی سایک نیوز

منبع : everydayhealth.com

 


telegram2 files