مانع رشد روانی کودک نشویم!

مانع رشد روانی کودک نشویم!

به گزارش سایک نیوز به نقل از روزنامه ایران ، کودکان در سنین ۵ تا ۶ سالگی مرحله اجتماعی شدن را آغازمی کنند و در عمل وارد زندگی اجتماعی می‌شوند. آنها برای قدم گذاشتن به این مرحله از زندگی، باید در مراحل قبل رشد آمادگی لازم روانی و جسمی را کسب کرده باشند.

در این خصوص یک روانشناس کودک می گوید : بدو تولد تا یک سالگی دوره حساس وجه روانی کودک است،  و تا پنج سالگی پایه و اساس شخصیت انسان شکل می‌گیرد، در روانشناسی شخصیت، موضوعی به نام «تثبیت» مطرح است که بر اساس آن، شخصیت فرد در هر مرحله از مراحل رشد روانی تکمیل و فرد در شخصیت همان مرحله تثبیت می‌شود، مثلاً ممکن است فردی در شخصیت منفی یا مثبت دوره‌ای از دوره‌های رشد تثبیت شود که در این صورت شاخصه اصلی شخصیت او بر همان مبنا بروز خواهد کرد.
در مراحل آمادگی کودک برای زندگی اجتماعی، اگر عاملی مانند اضطراب جدایی کودک تثبیت شود، باعث ترس او از جدا شدن از محیط خانه و وارد شدن به محیط اجتماعی مانند مدرسه می‌شود؛ این مشکل کودکان به هیچ وجه مادرزادی و ژنتیکی نیست.

روانشناسان توصیه می کنند خانواده‌ها برای جلوگیری از ترس از جدایی کودک ، در نحوه رفتار خود با فرزندشان در سال‌های قبل از ورود به مدرسه توجه بیشتری داشته و آرام آرام آنها را برای زیست اجتماعی آماده کنند.

گفتنی است که نظریات مختلفی در خصوص رشد روانی کودکان مطرح شده است و یکی از مهمترین شان نظریه ۸ مرحله ای رشد روانی – اجتماعی اریکسون می باشد که از کودکی تا بزرگسالی ادامه پیدا می کند. عبور موفقیت آمیز از هر مرحله به معنای رشد شخصیتی افراد می باشد.


telegram2 files