زنان ۲ برابر بیشتر از مردان دچار افسردگی می شوند

زنان ۲ برابر بیشتر از مردان دچار افسردگی می شوند

محققان دریافتند که بروز افسردگی در زنان به مراتب بیشتر از مردان و تقریبا دو برابر آنها می‌‌باشد.

به گزارش سایک نیوز به نقل از سلامت نیوز ،در دهه‌‌های اخیر، افسردگی در کشورهای صنعتی و توسعه یافته ، شیوع بسیاری پیدا کرده و روز به روز به تعداد افراد مبتلا به این اختلال افزوده می‌‌شود.

این امر موجب گشته است که متخصصان، افسردگی را به نوعی«سرماخوردگی بیماری‌های روانی» تشبیه کنند.

براساس طبقه بندی ها و بررسی‌‌های شیوع شناسی پیرامون افسردگی، روانشناسان، مبتلایان به افسردگی را در سه گروه افسردگی حاد، متوسط و لحظه‌ای قرار داده‌اند و مشخص شده است که از هر ۷ نفر، یک فرد احتمال دارد که در طول زندگی‌اش به اختلال افسردگی حاد مبتلا شود و از هر ۲۰ نفر، یک نفر به افسردگی لحظه‌ای گرفتار می‌‌شود.
در این میان نکته حائز اهمیت شیوع ۲ برابری این اختلال در میان زنان است که دلایل آن به طور کامل مشخص نشده است.

 

در ادامه و از چند منظر متفاوت دلایل شیوع بیشتر افسردگی در زنان را بررسی خواهیم نمود :

وضعیت بیولوژیکی

  • زنان در مقایسه با مردان از نظر ژنتیکی، زمینه قوی‌تری برای ابتلا به اختلال افسردگی دارند
  • در ضمن، زن‌‌ها بسیار بیشتر از مردها از لحاظ هورمونی دچار نوسان می‌‌شوند و بیشتر این نوسان‌‌ها در دوران زایمان و یائسگی رخ می‌‌دهد و هر دوی این موارد، خطر ابتلاء به افسردگی را افزایش می‌‌دهد

وضعیت روانشناختی

  • زنان بیشتر از مردان فکر می‌‌کنند. در واقع تمایل آنها به اندیشیدن درخصوص موضوعات مختلف بسیار بیشتر از مردان است. این موضوع گاهی می‌‌تواند یک امتیاز محسوب شود و گاهی هم ممکن است خطر ابتلا به افسردگی را افزایش دهد.
  • زنان در روابطشان، بیش از مردان سرمایه‌گذاری می‌‌کنند. بنابراین مشکلات ایجاد شده در روابط، تاثیر منفی بیشتری روی آنها می‌‌گذارد. در نتیجه احتمال افسردگی در آنها بسیار بیشتر از مردهاست.

وضعیت اجتماعی- فرهنگی

  • زنانی که بیرون از خانه کار می‌‌کنند و در کنار کار خود، مجبور هستند به کارهای خانه، تربیت کودکان و نگهداری از اقوام مسن رسیدگی کنند، دچار خستگی و اضطراب می‌‌شوند. در ضمن بیشتر مواقع آنها در معرض تبعیض جنسیتی قرار دارند و باید بار سنگین این بی‌عدالتی را هم تحمل کنند.
  • زنان بیش از مردان عمر می‌‌کنند. عمر طولانی معمولا با مواردی همچون داغدیدگی، تنهایی، ضعف جسمانی و یا بی‌ثباتی معیشتی همراه هست که تمام آنها می‌‌توانند نقش پر رنگی در ابتلا به اختلال افسردگی بازی کنند.
  • زنان در مقایسه با مردان، بیشتر به دنبال بررسی علل و درمان افسردگی خود می‌‌روند. تمایل آنها برای مشاوره گرفتن و بیان احساسات‌شان در مقایسه با مردها، بیشتر است. در نتیجه متخصصان نیز با موارد افسردگی در زن‌‌ها بیشتر برخورد کرده و به آنها رسیدگی کرده‌اند. مردان افسرده کمتر به دنبال کمک گرفتن هستند و در نتیجه کاملا شناسایی نمی‌شوند.


telegram2 files