راه اندازی خطوط مشاوره روانشناسی برای سالمندان

راه اندازی خطوط مشاوره روانشناسی برای سالمندان

به گزارش سایک نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان ، علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از تصویب راه اندازی خطوط مشاوره روانشناسی و حقوقی در سازمان بهزیستی برای سالمندان خبر داد و گفت: گروه سوم آموزش‌هایی که مد نظر ما قرار داده شد پیشگیرانه است.

وی در حاشیه اولین جلسه کمیته سالمندان ذیل شورای عالی رفاه سالمندی که در روز ۱۰ مهر برگزار شد، اظهار داشت: طبق آمارها در حال حاضر ۹٫۱ درصد جمعیت معادل ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از افراد کشور سالمند هستند. این رقم در سال ۱۴۰۰ به ۱۲ درصد و در سال ۱۴۳۰ به ۲۵ درصد می‌رسد لذا باید بیش از گذشته به مسئله سالمندی توجه کنیم و جامعه، مبلمان شهری، نظام درمانی و … باید آمادگی آن را داشته باشند.

وی ادامه داد: متاسفانه گزارش‌های زیادی را از کنار خیابان گذاشتن و سالمند آزاری داشته‌ایم. به همین دلیل باید آمادگی روانی زندگی سالمندی مورد توجه قرار گیرد. امروز سازمان بهزیستی مکلف شد که دبیرخانه کمیته سالمندان را تشکیل و مصوبات آن را به تصویب برساند.

ربیعی در ادامه زنانه شدن و زندگی مجردی سالمندان در کشور را یکی از معضلات پیش روی سالمندان اعلام کرد و افزود : به ازای هر ۱۰۰ نفر سالمند مرد ۱۰۷ سالمند زن وجود دارد و درصد زنان سالمند بی‌سواد بیش از مردان است و سالمندان زن تنها ، سه برابر سالمندان مرد تنها هستند.

ربیعی همچنین از تصویب راه اندازی خطوط مشاوره  روانشناسی و حقوقی در سازمان بهزیستی برای سالمندان خبر داد و از رسانه ها خواست تا گروه سوم آموزش‌های پیشگیرانه را دنبال کنند.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی در به برنامه کمیته سالمندان برای مراکز نگهداری این گروه از جمعیت کشور اشاره و تصریح کرد: با توجه به اینکه در حال حاضر ۱۸ هزار سالمند نیازمند مطلق در مراکز نگهداری سالمندان بی بضاعت زندگی می‌کنند قرار است سازمان بهزیستی به مراکز نگهداری سالمندان بی بضاعت تسهیلات بیشتری را ارائه کند. همچنین یکی از برنامه‌های ما برای این مراکز گذراندن بخشی از زندگی سالمندان بی بضاعت با خانواده‌ها است. بخش خصوصی نیز برای گسترش این مراکز با ما همکاری خواهند کرد.

به گفته وی ، صندوق بازنشستگی کشور در حال حاضر برای غربالگری آلزایمرجمعیت سالمندان آماده است که سند آن نیز در بهزیستی تصویب شده است.

 


telegram2 files