روزانه ۸ نفر بر اثر اعتیاد جان خود را از دست می دهند

روزانه ۸ نفر بر اثر اعتیاد جان خود را از دست می دهند

دکتر ایرج حریرچی، سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه روزانه ۸ نفر در کشور براثر اعتیاد جان خود را از دست می دهند ، گفت: ۵۰ درصد ورودی زندانها مصرف کنندگان مواد مخدر هستند.

به گزارش سایک نیوز به نقل از مهر، دکتر ایرج حریرچی در نشست خبری امروز ضمن با اهمیت و دانستن موضوع مقاومت در برابر آنتی بیوتیک ها گفت: در چند سال اخیر مسئولین کشورهای دنیا به این موضوع توجه ویژه دارند و خطر در حدی است که اگر مقاومت ها به این شکل ادامه داشته باشد این بیماری ها می تواند کشنده باشد.

حریرچی گفت:در سال ۲۰۵۰؛ ۳ تا ۵ درصد کل درآمدهای ناخالص ملی در دنیا صرف هزینه هایی می شود که مقاومت های میکروبی ایجاد می کند.

سخنگوی وزارت بهداشت استفاده داروهای غیراستاندارد و تقلبی و آنتی بیوتیک در پرورش دام و طیور و آبزیان و همچنین در صنایع غذایی را از جمله دیگر موضوعاتی دانست که نظام سلامت کشورهای جهان با آنها روبرو هستند.

حریرچی درخصوص برنامه های پیشگیری و کنترل بیماری های مقاوم به سل، ایدز و سوزاک نیز گفت: آزمایشگاه هایی برای این موارد تجهیز شده است که البته لازم است اقدامات بشری نیز در این خصوص صورت گیرد.

وی در خصوص اعتیاد به مواد مخدر و اهمیتی که از نظر بیماری ها در کشور دارد، گفت: در کل کشور اعتیاد به مواد مخدر از نظر بار بیماری ها، رتبه چهارم را دارد و روزانه ۸ نفر در کشور بر اثر اعتیاد فوت می کنند.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: در ۶۵ درصد کسانی که عفونت HIV شناسایی کردیم کسانی هستند که مصرف کننده تزریقی هستند و حدود ۵۰ درصد مصرف کنندگان تزریقی، هپاتیت C  دارند

حریرچی با بیان این که کشیدن تریاک عامل مستقیم برای ابتلا به سرطان ریه، مری، مثانه و معده است، گفت: ۵۰ درصد جرائم زندانیان مرتبط با مواد مخدر است.

وی در ادامه گفت: ۵۰ درصد ورودی زندانها مصرف کنندگان مواد مخدر هستند و ۲۶٫۵ درصد طلاق ها با مصرف مواد یا الکل مرتبط است

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: دو  رویکرد در سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در خصوص مواد مخدر وجود دارد که یکی از آنها  مربوط به حذف مواد مخدر و دیگری کاهش آسیب های ناشی از این مواد است.

حریرچی در ادامه افزود:با توجه به بند ۵ سیاست های کلی سلامت در مورد مواد مخدر و قانون اصلاح مبارزه با مواد مخدر در سال ۱۳۷۶ و اصلاح آن در سال ۸۹، استعمال مواد مخدر مگر در مواردی که قانون استثنا کرده است، جرم است و یکی از رویکردهای وزارت بهداشت حذف مواد مخدر است.

وی در ادامه به رویکرد دوم وزارت بهداشت درخصوص کاهش آسیبهای ناشی از مواد مخدر اشاره کرد و گفت: این مورد مربوط به حوزه بهداشت است و وزارت بهداشت درخصوص کاهش این آسیب ها اقدامات لازم را نیز انجام می دهد.

حریرچی به رویکرد کاهش آسیب ها ب از طریق درمان با متادون اشاره کرد و گفت: این کار از سال ۸۱ شروع شده است و درمان با متادون باعث کاهش مواد افیونی غیرقانونی، کاهش تزریق مشترک، کاهش پرخاشگری و بهتر شدن وضعیت خلقی اجتماعی افراد، کاهش بروز اچ آی وی و هپاتیت ها می شود.

سخنگوی وزارت بهداشت در مورد برنامه وزارت بهداشت برای گروه های ناشناخته اچ آی وی گفت: یکی از این موارد درخصوص زندانیان است که مراقبین دیده ور ایدز در زندان های اصلی وجود دارند که زندانیان تازه ورود و آنهایی که در زندان ها بودند را  نیز تحت نظر قرار  می دهند.

وی با اشاره به این مطلب که به لحاظ ملاحظات اخلاقی در هیچ جای دنیا همه افراد تست ایدز نمی شوند، گفت: اصل در پیشگیری است.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: در حال حاضر بیش از ۸۰درصد مردم با سطوح فعلی قیمت ها، توان مراجعه به دندانپزشکی را ندارند که یا مراجعه نمی کنند و یا در صورت مراجعه مشکل پرداخت دارند و راه اصلی پیشگیری است.

وی درخصوص نظارت بر بیمارستان های خصوصی گفت: نظارت بر کارکرد بیمارستان های خصوص بر عهده وزارت بهداشت است. ولی اگر یک بیمارستان بخواهد تاسیس شود باید پروانه اخذ کند که پروانه ها به صورت موقت و دائم صادر می شود.

وی افزود: البته در زمان بهره برداری بیمارستانها هم نظارت هایی از نظر بهداشتی و درمانی صورت می گیرد که در صورت تخلف رسیدگی خواهد شد.

سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه گفت: در بیمارستان سازی کشور، مسئولیت فنی با گروه پزشکی است ولی در صورتی که سهامداران غیر از پزشکان باشند نیز منع قانونی ندارد و ما نیز از این موضوع استقبال می کنیم.

وی درخصوص سلامت زندان ها و عدم تمایل پزشکان به خدمت در زندان ها با تاکید بر ضرورت ارتقای بهداشتی وضیعت زندانها علت اصلی آن را تراکم در زندان ها عنوان کرد.

حریرچی در ادامه افزود: زندانیان ما هم در زمان ورود به زندان در معرض یک سری بیماری ها هستند ؛ هم از قبل با یک سری از بیماری هایی که داشتند وارد زندان ها می شوند و همچنین زندانیان بعد از اتمام یک سوم از دوره زندانشان می توانند به مرخصی بروند که متاسفانه می توانند بیماری ها را به خانواده و جامعه منتقل کنند.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: برای زندانیان کشور باید شرایط بهداشتی درمانی استاندارد تعیین شود و با توجه به آسیب های قبلی باید سرانه بیشتری از افراد معمولی برایشان هزینه و برآورد شود.

وی در ادامه افزود: در این خصوص برنامه هایی آماده کردیم که با همکاری مشترک وزارت بهداشت، سازمان بیمه سلامت و سایر بیمه ها و قوه قضاییه انجام می شود و هر دستگاه بنا به وظایفش هزینه هایی را تقبل کند.

حریرچی با بیان اینکه وزارت بهداشت آمادگی دارد نظامی برای بیماری و خدمات سرپایی عمومی و تخصصی بستری انجام دهد، گفت: برنامه ای نیز در این خصوص نوشته شده است و مورد تاکید وزیر بهداشت نیز می باشد که برای بیمارستان های بزرگ و کوچک در نظر گرفته شده است به نحوی که یک قسمت از ظرفیت تخت های برخی از بیمارستان ها را برای معتادان درنظر گرفته ایم و برای پزشکانی که در این قسمت ها هم کار کنند شرایطی فراهم کردیم که راضی باشند.

حریرچی در مورد عدم تعرفه خاص برا ی دندانپزشکان گفت: واقعیت اینست که دندانپزشکی یک الگوی مشخص دارد و در این مورد نیز اقدام اصلی پیشگیری است و در کشور ما هزینه های دندانپزشکی از هزینه های کلی سلامت و پرداختی از جیب مردم بسیار بالا و ۲۱ تا ۲۳ درصد می باشد.

وی با بیان این که هزینه ای که مردم برای خدمات دندانپزشکی از جیب می دهند تقریبا چهار برابر چیزی است که به پزشکان عمومی و تخصصی می دهند، افزود: اگر هزینه ها ی مربوط به مواد دندانپزشکی باشد به طور متوسط هزینه های آن ۱۰ تا ۱۲ درصد را شامل می شود.

سخنگوی وزارت بهداشت یادآور شد: در حال حاضر بیش از ۸۰درصد مردم با سطوح فعلی قیمت ها توان مراجعه به دندانپزشکی را ندارند که یا مراجعه نمی کنند و یا در صورت مراجعه مشکل پرداخت دارند و راه اصلی پیشگیری است که وزارت بهداشت در این خصوص نیز فیشورسیلنت و فلوراید تراپی نیز انجام می دهد.

حریرچی در ادامه گفت : از دیگر اقداماتی که می توان برای استفاده از خدمات دندانپزشکی کرد، فراهم کردن خدمات مناسب مطابق با استطاعت مردم است.

وی افزود: می توانیم از برخی از بیمه ها نیز بخواهیم تا قسمتی از هزینه های دندانپزشکی را تقبل کنند


telegram2 files