نگاه پدرسالارانه به جوانان را کنار بگذاریم

نگاه پدرسالارانه به جوانان را کنار بگذاریم

به گزارش سایک نیوز به نقل از روزنامه اعتماد، محمدرضا رستمی معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان عنوان کرد: «نام گذاری ١٢ آگوست به عنوان روز جهانی جوان توسط یونسکو، نشان می دهد که جامعه جهانی توجه ویژه ای به بهره مندی از توانایی ها و پویایی جوانان دارد.»

رستمی در ادامه افزود: مدتی است که جامعه جهانی دچار مشکلات مختلف اقتصادی و جنگ و خشونت های خاص در بعضی مناطق و شکل گیری گروه های تروریستی است. به نظر می رسد انتخاب شعار امسال روز جوان هم در همین راستا باشد، در زمینه رفع فقر و حفاظت از محیط زیست، جامعه جوان می تواند با همگرایی و همدلی تلاش کند.
جوانان ایرانی در سطح جهان مشارکت فعالانه ای در عرصه های مختلف دارند، به خصوص در موضوع محیط زیست که یکی از زمینه هایی است که جوانان ایرانی برای فعالیت در مورد آن تمایل نشان می دهند. این تمایل و مشارکت در دو جهت صورت می گیرد یکی تشکیل ngo های جوانان و دوم فرهنگ سازی و آگاه سازی در شبکه های اجتماعی در زمینه فرهنگ زیست محیطی. وجود این سطح از مشارکت در ایران در مباحث زیست محیطی اتفاق ارزنده ای است.
از سوی دیگر کشور ما در بحث آسیب های اجتماعی با چالش های مختلفی روبه رو است.
بخش عمده ای از این چالش ها جوانان را هدف قرار داده است و راه کنترل و کاهش این آسیب ها هم حضور جامعه فعال و آگاه جوان است که وقتی می بینند هم نسلان شان در معرض آسیب هستند، با مشارکت خود در راستای رفع این آسیب ها تلاش کنند. در این مورد هم می بینیم که در زمینه مشارکت اجتماعی و همچنین فرهنگ سازی در شبکه های اجتماعی در این موضوع هم تلاش هایی صورت می گیرد. اولویت ما هم در همین راستا تعریف شده است و از طرح ها و برنامه هایی که برای توانمند سازی جوانان مناطق محروم و آسیب پذیر داشته باشند، حمایت می کنیم. شورای اجتماعی کشور به طور متمرکز با همکاری تمامی دستگاه ها در جهت کاهش آسیب های اجتماعی فعالیت می کنند. در همین راستا چند کارگروه تخصصی در شورای اجتماعی تشکیل شده است. مسوولیت تشکیل کارگروه آسیب های اجتماعی جوانان هم به عهده معاونت ساماندهی امور جوانان گذاشته شده است.
به دنبال این هستیم که برنامه عملیاتی تنظیم کنیم و اقدامات لازم را برای دستگاه ها تعریف کنیم. راه حل مقابله با آسیب های اجتماعی در کشور ما توانمندسازی جوانان است. هم کسانی که آسیب دیده اند و هم کسانی که در معرض آسیب هستند، باید توانمندی هایی را در زمینه های آموزشی و فرهنگی و حمایت از فعالیت ها و مشارکت های شان در حوزه های مختلف اقتصادی و سیاسی و… کسب کنند. این امر مانع از آسیب دیدن جوانان خواهد شد. به همین دلیل روی افزایش کمی اعضای ngo های جوانان تاکید داریم. تا بتوانیم تعداد جوانان توانمند را افزایش دهیم. تا همین افراد برای رفع آسیب ها در نقاط مختلف اجتماع اقدامات لازم را انجام دهند.
هدف ما این است که نقش دولت را به حداقل برسانیم تا دولت تنها نقش حمایتی از فعالیت ها داشته باشد. تلاش مان این است که نگاه پدرسالارانه به جوانان نداشته باشیم و کمک کنیم که آنها در قالب تشکل هایی فعالیت کنند و در جهت زندگی نوگرایانه و خلاقانه که تمام جوامع جوان از آن برخوردارند، گام بردارند تا به تدریج بتوانند جامعه را به سوی توسعه متوازن ببرند. اگر ما این نگاه پدرسالارانه را کمرنگ کنیم شاهد حضور پر رنگ تر جوانان در همه عرصه ها خواهیم بود و آنها هم دیگر چشم انتظار یک نفر نخواهند بود که مسائل مختلف شان را حل کند. و به سمت فعالیت و پویایی بیشتر خواهند رفت و شرایط را تغییر خواهند داد.
در همین راستا ما در نظر داریم مجمع ملی جوانان را تشکیل دهیم که سازمان متفکر و هوشمند جوانان خواهد بود که شرایط جوانان و تمامی اقدامات و اتفاقات و سیاست های کشور و تحولات جهانی را در حوزه جوانان رصد می کند و در موقعیت های اثرگذار مدنی و حاکمیتی به نمایندگی از جوانان نقش آفرینی خواهد کرد. به این شکل ما از یک جامعه جوان توانمند برخوردار خواهیم بود که می توانند به عنوان مدیران شایسته و با قابلیت های برجسته کشور را به سمت توسعه پیش ببرند.


telegram2 files