ایران در پیشگیری از اعتیاد ۳۵‌سال از جهان عقب‌تر است

ایران در پیشگیری از اعتیاد ۳۵‌سال از جهان عقب‌تر است

۸۵ درصد از معتادان کشور کمتر از ٣۴‌سال سن دارند سخنگوی ستاد مبارزه با موادمخدر: ٣٠‌درصد معتادان ایران مخدرهای صنعتی مصرف می‌کنند.
به گزارش سایک نیوز به نقل از سلامت نیوز خبرهای جدید و بی‌سابقه درباره وضع مصرف موادمخدر در ایران، این‌بار از زبان مشاور دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر می شنویم.

دوشنبه‌شبی که گذشت، «حمید صرامی»، مشاور دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر کشور و رئیس اتاق فکر شورای مبارزه با موادمخدر کشور که به شهرکرد رفته است، از عقب‌ماندگی ٣۵ساله ایران در پیشگیری از اعتیاد گفت و البته از طرح‌های پیشگیرانه درباره مصرف موادمخدر میان دانش‌آموزان و دانشجویان.

صرامی با بیان این‌که ضربه به بنیان‌های اقتصادی قاچاقچیان در دستور کار ستاد مبارزه با موادمخدر است، گفت: تاکنون حدود ٧٠٠‌هزار نفر از معتادان کشور تحت درمان قرار گرفته‌اند اما تا زمانی که همگی زیر چتر درمان باشند، راه زیادی درپیش است؛ «عمر فعالیت‌های پیشگیرانه در ایران ١۵‌سال است و ٣۵‌سال از جامعه جهانی در این حوزه عقب هستیم.»

به گفته صرامی، فعالیت‌های پیشگیرانه در کانون‌های هدف از‌سال ۱۳۸۰ آغاز شده و حدود ۱۰‌درصد از مدارس، ۵‌ درصد از دانشگاه‌ها و ۵‌ درصد از مراکز صنعتی شامل این برنامه‌ها می‌شوند: «تا پایان برنامه ششم توسعه باید میزان اعتیاد درکشور ٢۵‌درصد و سالانه ۵‌ درصد کاهش یابد که دستگاه‌های فرهنگی، مقابله‌ای و درمانی باید مداخله کنند و موجب کاهش آسیب شوند. درکاهش ٢۵‌درصدی میزان اعتیاد درکشور، معتادین بهبودیافته نیز مطرح هستند.» او با بیان این‌که اگر فعالیت‌ها مبتنی بر شواهد علمی نباشد، اقدامات کارساز نخواهند بود، گفت: «سهم دانشگاه‌ها در مطالعات اجتماعی اعتیاد تنها ٣,٨‌درصد است.»
صرامی این را هم گفت که ۵٨‌درصد از معتادان کشور کمتر از ٣۴‌سال سن دارند و ١٣,۵۶‌درصد زیر ١٩سال: «۶٣‌درصد از معتادین متأهل هستند و وقتی همسر و فرزندان آنها درنظر گرفته شوند، حدود ۶‌میلیون نفر از وابستگان معتادین در معرض آسیب هستند.

از طرف دیگر شیوع اعتیاد در بین افراد تحصیلکرده، یک نگرانی است به‌طوری که ٣٧‌درصد از معتادان کشور دارای مدرک فوق‌دیپلم، لیسانس، فوق‌لیسانس و دکترا هستند.» او ادامه داد: «براساس ارزیابی ‌سال ١٣٨۶، ۵‌درصد از دختران و زنان به سوی اعتیاد گرایش یافته بودند که این آمار در‌سال ١٣٩٠ به ٩.٣‌درصد رسید و نشان می‌دهد که اعتیاد به سوی زنانه‌بودن نیز پیش رفته است. کسب لذت به دلیل فقر لذت‌های مشروع و سالم، کنجکاوی، کمبود آگاهی، دانش و مهارت، اختلالات خلقی نظیر استرس در ٢٣.۶‌درصد افراد و کمبود تفریحات سالم ازجمله مهم‌ترین علل گرایش افراد به سمت اعتیاد است.»
مشاور دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر گفت: «طرح ایمن‌سازی و توانمندسازی دانش‌آموزان در ١٢ استان کشور در‌ سال‌جاری اجرا خواهد شد که آگاهی‌بخشی به والدین و معلمان درخصوص نحوه آگاهی‌بخشی به دانش‌آموزان از ثمرات آن است.

نبود رضایت عاطفی، جنسی و اقتصادی موجب گرایش زوجین جوان به سمت اعتیاد می‌شود که در این زمینه لازم است بهزیستی مداخله بیشتری در آموزش‌های پیش از ازدواج انجام دهد. مانایی درحوزه درمان اعتیاد بین ١۵ تا ٢٠‌درصد است و ٨٠ تا ٨۵‌درصد افراد به دلیل نبود جامعه‌پذیری و مداخلات درمانی ضعیف دچار عود می‌شوند.»

صرامی در ادامه گفت که ماری‌جوانا ۴ تا ۶ برابر توهم‌زایی بیشتر از حشیش دارد: «براساس تحقیقات ‌سال ٩٠ و بعد از آن درکشور، موادمخدر تریاک، شیشه، هرویین و هم‌اکنون بحث گل و ماری‌جوانا، گرس و علف که از خانواده حشیش هستند، بیشترین میزان مصرف را در بین مردم دارند. هم‌اکنون حدود ۵٠٠ نوع موادمخدر و پیش‌سازهای روانگردان درجهان وجود دارد که باید با فرهنگ‌سازی و آموزش‌های مختلف از گسترش مصرف این مواد در میان نوجوانان و جوانان جلوگیری کرد.»

او این را هم گفت که ٢٣,۶‌درصد از افراد ١۵ تا ۶٣‌سال در کشور دارای یکی از اختلالات روانی و خلقی مثل استرس، اضطراب، ناامیدی و… هستند که از این رقم سهم زنان ٢۶‌درصد و مردان ٢٠‌درصد است و این نشان‌دهنده گسترش اختلالات خلقی در بین زنان است. «پرویز افشار»، سخنگوی ستاد مبارزه با موادمخدر یکی دیگر از مسئولان حوزه موادمخدر بود که دیروز دراین‌باره صحبت کرد.

او گفت که ٣٠‌درصد معتادان ایران مخدرهای صنعتی مصرف می‌کنند: «براساس آخرین آمار سازمان ملل؛ بیش از ٢۵٠‌میلیون نفر در دنیا از موادمخدر استفاده می‌کنند و تغییر الگوی مصرف به سمت مواد صنعتی رخ داده است. در یک‌دهه قبل مواد صنعتی به مواد آمفتامینی و متاآمفتامینی منحصر بودند ولی امروز براساس آمار سازمان ملل مواد صنعتی جدید خطر بیشتری دارند که بالغ بر ۵٠٠ نوع هستند.»

او ادامه داد: «درکشورمان طی یک‌دهه گذشته تغییر الگوی مصرف به سمت مواد صنعتی را داشتیم و هم اینک ٢۵ تا ٣٠‌درصد معتادین به سمت مواد صنعتی رفته‌اند که زنگ خطری جدی است. کنترل این مواد از طریق تولید آسان نیست و پیش‌سازهای آن بسیار آسان است که در صنایع کشاورزی و دارویی کاربرد دارند که در آزمایشگاه کوچک به سمت تولید مواد مخدر تغییر جهت می‌دهند.»


telegram2 files