بهترین و بدترین مشاغل

بهترین و بدترین مشاغل

نتیجه‌ی بررسی سالیانه “کریر کست” برای سومین سال پیاپی نشان داد که کار در رسانه‌های چاپی یکی از بدترین مشاغل جهان است و همراه با چشم‌اندازی ناروشن، استرس و ناامنی شغلی؛

روزنامه‌نگاری و گزارشگری برای خیلی‌ها حرفه‌ای جذاب و هیجان‌انگیز محسوب می‌شود. خیلی از نوجوانان و جوانان آرزو دارند وارد این حرفه شوند و به نظر خیلی‌ها محیط کاری دست‌اندرکاران رسانه سرشار از اتفاق‌های هیجان‌انگیز و به‌دور از روزمرگی‌های بیشتر شغل‌ها است.

اما نتیجه‌ی بررسی سال ۲۰۱۶ سایت “کریر کست” که هرسال محبوبیت مشاغل را بررسی می‌کند، نشان می‌دهد که اتفاقا گزارشگری در روزنامه‌ها یکی از بدترین مشاغل ممکن در جهان است.

“کریر کست” که مشاغل را بر مبنای شاخصه‌های مختلفی مانند محیط کار، تاثیر فیزیکی و روانی و عاطفی شغل بر فرد، دستمزد، امکان پیشرفت شغلی، آینده و ثبات و امنیت شغلی و خطرات احتمالی شغل بررسی می‌کند، برای سومین سال پیاپی اعلام کرد کار خبری به‌ویژه در روزنامه‌ها از بدترین مشاغل جهان است.

“کریر کست” اعلام کرد که طبق بررسی آن بنیاد، افول اقبال و بازار رسانه‌های چاپی، یکی از مهم‌ترین دلایلی است که کار در روزنامه را با ناامنی، بی‌‌ثباتی و نبود چشم‌اندازی روشن برای آینده همراه کرده است.

بنا به بررسی این وب‌سایت تا سال ۲۰۲۴ دست‌کم ۹ درصد مشاغل در روزنامه‌ها از بین خواهد رفت و هزاران نفر در نتیجه‌ی این تغییرات شغل خود را از دست خواهند داد.

آینده‌ای باز هم تاریک‌تر

این بررسی از قول کارشناسان رسانه به گزارشگران شاغل در رسانه‌های چاپی توصیه کرده است که به‌دنبال افزایش و تقویت مهارت‌های خود در حوزه‌ی کار خبری آنلاین، تولید پادکست یا “دیتا ژورنالیسم” بروند؛ چرا که در آینده نزدیک برای باقی ماندن در فضای ژورنالیسم ناچارند شغلی در این حوزه‌ها پیدا کنند.

همچنین استرس شغلی بالا، ساعات کار طولانی و نامشخص، دستمزد ناچیز و خطرات دیگر از جمله دلایلی است که ژورنالیسم در رسانه‌های چاپی را دشوارتر و این شغل را به حرفه‌ای نامطلوب تبدیل کرده است.

بنا به این بررسی فقط وضعیت “دی‌جی‌‌های موسیقی” شاغل در بارها و کلاب‌ها، پرسنل ارتش و کارگران شاغل در بخش کنترل آفات است که از کار روزنامه‌نگاران رسانه‌های چاپی بدتر است.

“کریر کست” اعلام کرد که “بهترین شغل” سال ۲۰۱۶ بنا به بررسی آن‌ها حرفه‌های مرتبط با ریاضیات از آموزش و معلمی ریاضی گرفته تا تحقیق در این حوزه است.

پژوهشگران و کارشناسان در حوزه‌ی تحلیل داده‌ها نیز دیگر گروه خوشبختی‌ هستند که بهترین و باثبات‌ترین شغل‌ها را دارند.

منبع: دویچه وله


telegram2 files