فرزندان بهزیستی تحت پوشش بیمه

فرزندان بهزیستی تحت پوشش بیمه

فرزندان بهزیستی تحت پوشش بیمه هستند. محمد نفریه با بیان اینکه در حال حاضر ۲۴ هزار فرزند تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار دارند که از این تعداد ۹ هزار و ۸۰۰ نفر در مراکز نگهداری ما اقامت دارند؛ گفت: نگهداری از این کودکان از شیرخوارگاه‌ها شروع شده و تا مراکز نگهداری از جوانان ۱۸ ساله ادامه می‌یابد، همچنین ۱۴ هزار فرزند بهزیستی نیز درخانواده‌های جایگزین زندگی می‌کنند که معمولا این خانواده‌ها فامیل سببی و نسبی بوده یا از طریق فرزندخواندگی سرپرستی کودک را برعهده گرفته‌اند.

به گزارش سایک نیوز به نقل از ایلنا، نفریه ادامه داد: نگهداری از این کودکان و نوجوانان در قالب ۶۰۰ مرکز دولتی و ۵۴۰ مرکز غیردولتی تحت پوشش خیریه‌ها انجام می‌شود. همچنین ۳۴ شیرخوارگاه نیز از این کودکان نگهداری می‌کنند.

نفریه با تاکید براینکه این کودکان مادامی که نزد ما هستند؛ انواع خدمات آموزشی، بهداشتی، مددکاری و… را دریافت می‌کنند، خاطرنشان کرد: ما افراد زیر ۱۸ سال را ترخیص نمی‌کنیم و برای ترخیص افراد بالای ۱۸ سال نیز کمیته‌ای تشکیل داده و موضوع را بررسی می‌کنیم، زیرا این افراد حتما باید به درجه‌ای رسیده باشند که بتوانند زندگی مستقل تشکیل دهند.

وی با اشاره به اینکه ترخیص پسران معمولا از سربازی شروع شده و معمولا دختران با ازدواج ترخیص می‌شوند، که هزینه جهیزیه و عقد آنان را پرداخت می‌کنیم، اظهار کرد: معمولا دختران ما بالا‌تر از ۱۸ سال ازدواج می‌کنند اما مواردی بوده که این ازدواج در سنین کمتر صورت گرفته است که معمولا طرف مقابل از آشنایان کودک بوده است. آنچه برای ما مهم است؛ شرایط فرزند است و تاکید ما هم بر ازدواج بعد از ۱۸ سالگی است.

مدیر کل اداره کودکان و نوجوانان بهزیستی عنوان کرد: تا سال گذشته ۱۴ میلیون تومان و امسال نیز ۱۷ میلیون تومان هزینه ترخیص بابت اسکان، لوازم اشتغال و تحصیلات برای افراد ترخیص شده هزینه کرده‌ایم که هرسال نیز درصدی به این موضوع اضافه می‌شود.

فرزندان بهزیستی تحت پوشش بیمه هستند

وی افزود: علاوه براین همه فرزندان ما تحت پوشش بیمه آتیه هستند به این صورت که سال‌ها قبل از ترخیص فرزندان به صورت ماهانه پولی به حساب بیمه ریخته می‌شود که بعد از چند سال یعنی زمان ترخیص، علاوه بر پول مذکور سود نیز به فرزندانمان تعلق می‌گیرد. همچنین وام قرض‌الحسنه‌ای از طرف شرکت بیمه‌گذار به این افراد پرداخت می‌شود.

نفریه با بیان اینکه هزینه تحصیل تمام فرزندان بهزیستی تا مقطع دکتری حتی برای آنان که در دانشگاه‌های آزاد و غیرانتفاعی و… تحصیل می‌کنند؛ پرداخت می‌شود، گفت: چنانچه این افراد در دانشگاه‌های سایر شهر‌ها قبول شوند؛ هماهنگ می‌کنیم این دانشجویان بتوانند از خوابگاه‌های دانشجویی استفاده کنند، در غیر اینصورت این افراد را تحت پوشش بهزیستی استان مقصد قرار می‌دهیم.

این مدیر ارشد سازمان بهزیستی با اشاره به پرداخت کمک‌هزینه‌ای تحت عنوان امداد به دانشجویان اضافه کرد: در سال جاری مبلغ این کمک‌هزینه‌ ۲۸۰ هزار تومان است که برای تامین هزینه‌های اولیه دانشجویان به آن‌ها پرداخت می‌شود.

پرداخت ۳۰ میلیون تومان وام بلاعوض

وی گروه‌های همیار را یکی دیگر از سیستم‌های حمایتی این سازمان برشمرد و اظهار کرد: براساس این سیستم هر ۵ فرزند بهزیستی می‌توانند با هم تعاونی تشکیل داده و پس از دریافت آموزش پروژه نویسی اقدام به تدوین پروژه اشتغال می‌کنند. در این سیستم به هر ۵ نفر برای ایجاد اشتغال؛ ۳۰ میلیون تومان وام بلاعوض پرداخت می‌شود. این مبلغ معمولا به افرادی تعلق می‌گیرد که دانشگاه نمی‌روند یا تحصیلات دانشگاهی‌شان به پایان رسیده است.

مدیر کل اداره کودکان و نوجوانان بهزیستی با بیان اینکه هر فرزند ترخیص شده تا ۵ سال تحت پوشش خدمات مددکاری ما قرار خواهد داشت، عنوان کرد: امسال هزینه‌ای در نظر گرفته شده تا تمام کلینیک‌های مددکاری که تحت نظر مددکاران متخصص اداره می‌شوند، بتوانند کودکان ترخیص شده را تا ۵ سال تحت نظر قرار داده و از شرایط زندگی، تحصیل و اشتغال آنان آگاه باشند وچنانچه هر یک از آنان کمکی نیاز داشته باشند؛ موضوع را به ما ارجاع داده و فرد کمک‌های مورد نیاز خود را دریافت کند

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته ۳۴۰۰ فرزند بهزیستی را تحت مراقبت پس از ترخیص قراردادیم، اما با اعتبار درنظر گرفته شده، می‌توانیم تمام فرزندان بهزیستی را تا ۵ سال بعد از ترخیص تحت مراقبت قرار دادیم.


telegram2 files