شمشیر دولبه کافئین: افزایش انرژی یا به خطر انداختن سلامتی؟

شمشیر دولبه کافئین: افزایش انرژی یا به خطر انداختن سلامتی؟

سایک نیوز به نقل از neurosciencenews: صنعت نوشیدنی‌های کافئین دار همچنان به رشد خود ادامه می‌دهد و بخش قهوه به تنهایی فعالیت اقتصادی قابل توجهی را ایجاد می‌کند. با این حال، علی رغم محبوبیت آن برای افزایش هوشیاری و عملکرد فیزیکی، کافئین، یک محرک قوی، می‌تواند منجر به وابستگی و تشدید مشکلات سلامتی شود.

یک مطالعه جدید اهمیت اعتدال را برجسته کرده و به شباهت های کافئین به محرک‌های قوی‌تر و اثرات آن بر سیستم عصبی مرکزی اشاره می‌کند. با توصیه FDA با حد مجاز 400 میلی گرم در روز، درک تاثیر کافئین برای مصرف کنندگان و ارائه دهندگان محصولات کافئین‌دار بسیار مهم است.

خواه دم کردن یک فنجان قهوه در خانه، سفارش یک لاته ویژه از یک کافی شاپ محلی یا باز کردن یک ردبول در مسیر باشگاه، اتفاقی واضح است: شیوع صنعت نوشیدنی‌های کافئین دار همچنان در حال رشد است. بر اساس گزارش تاثیر قهوه انجمن ملی قهوه، صنعت قهوه 2.2 میلیون نفر را استخدام کرده و بیش از 100 میلیارد دلار دستمزد در سال 2022 ایجاد کرده است.

کافئین که بیشتر در قهوه، چای سیاه و سبز، نوشیدنی‌های انرژی‌زا و برخی مکمل‌های غذایی یافت می‌شود و مرتبط با آن است، با هدف افزایش سطح انرژی و افزایش هوشیاری همراه با انگیزه مصرف می‌شود. با این حال، مصرف منظم مقادیر زیاد کافئین پتانسیل تبدیل شدن به وابستگی را دارد و می‌تواند باعث ایجاد احساس اضطراب و همچنین بی‌خوابی شود و در عین حال برخی علائم بیماری روانی را تشدید کند.

کافئین در گروه داروهایی مانند کوکائین و مت آمفتامین قرار دارد و به گونه‌ای رفتار می‌کند که فعالیت نورون‌های دوپامین را افزایش می‌دهد. همه چیزهایی که به چگونگی بهبود مواردی مانند شناخت و حافظه مرتبط است، به اثرات محرک آن مربوط می‌شود. به گفته کتابخانه ملی پزشکی، داروهای محرک با افزایش فعالیت سیستم عصبی مرکزی عمل می‌کنند. به طور خاص، آنها مسیرهای عصبی را فعال می‌کنند که مغز و بدن را به هم متصل می‌کند، به احساس سرخوشی و تمرکز کمک می کند و یک تحریک شناختی ایجاد می کند.

در دوزهای صحیح، کافئین می تواند به ترتیب با افزایش سرعت عضلانی و بهبود سطح تمرکز، فوایدی برای ورزشکاران و دانش آموزان ایجاد کند. کافئین در بین ورزشکاران بسیار محبوب است زیرا می تواند مواردی مانند سرعت عضلانی، کارایی عضلانی را افزایش دهد و می تواند خستگی را کاهش دهد زیرا سیستم عصبی محیطی را تحریک می کند تا بلند شود و کار کند.

بسیاری از افراد مبتلا به اختلال نقص توجه/بیش فعالی تشخیص داده نشده (ADHD) نیز از کافئین برای کمک به تمرکز استفاده می کنند زیرا به روشی مشابه برخی از داروهای ADHD عمل می کند. علیرغم این فواید، کافئین ماده‌ای است که باید مصرف شود و با دقت آن را کنترل کرد و هرگز نباید از مقدار روزانه 400 میلی گرم، طبق توصیه سازمان غذا و دارو، تجاوز کند.

برای افرادی که مقدار زیادی کافئین مصرف می‌کنند، زمانی که آن را قطع می‌کنند، معمولا دچار اضطراب یا خلق افسرده می‌شوند. برای کسی که از یک اختلال خلقی مانند اختلال افسردگی اساسی یا یک اختلال اضطراب فراگیر رنج می‌برد، مطمئنا می تواند این احساسات را تشدید کند. این نوشیدنی مخصوصا برای افرادی که مشکلات سلامت زمینه‌ای مانند فشار خون بالا و سلامت قلب ناکافی دارند، خطرناک می‌شود، زیرا نوشیدنی‌های حاوی کافئین بالا که بدون احتیاط مصرف می‌شوند می‌توانند باعث عوارض سلامتی شوند.

کسی که روزانه دو تا سه فنجان قهوه می‌نوشد، از حداکثر مقدار توصیه‌شده فراتر می‌رود که می‌تواند اثرات مضری بر سیستم جنگ یا گریز، قلب و هضم شما داشته باشد. در دوزهای پایین، کافئین می تواند رفتار و تمرکز را بهبود بخشد، بنابراین مهم ترین چیزی که باید در نظر بگیرید، یافتن تعادل و داشتن دوز مناسب برای نیازهای خاص شما است.

نکته اصلی این است که واکنش‌های کافئین به طور قابل توجهی از فردی به فرد دیگر متفاوت است و بسته به میزان آن می‌تواند فواید و مضراتی برای سلامتی داشته باشد. بنابراین قبل از سفارش سومین فنجان قهوه، به یاد داشته باشید که بیشتر همیشه به معنای بهتر بودن نیست.

 

منبع: neurosciencenews.com

telegram2 files