تنبیه کودک بیش فعال در اصلاح رفتار وی تاثیری ندارد

تنبیه کودک بیش فعال در اصلاح رفتار وی تاثیری ندارد

دکتر محبوبه فیروزکوهی، یک فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان گفت: واکنش‌های کودک بیش فعال عمدی و ارادی نیست، به همین دلیل تنبیه و سرزنش کردن کودک در اصلاح رفتار وی تاثیری ندارد.

این فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان افزود: بیش فعالی نوعی پرتحرکی ارثی است که بر اثر آن کودک رفتارهای خطرساز و ناگهانی انجام می‌دهد.

بیش فعالی در کودکان در سن پیش دبستانی بیشتر قابل تشخیص است که بر اثر آن کودک طاقت منتظر ماندن را ندارد، صحبت دیگران را قطع می‌کند، به طور ناگهانی دیگران را هول می‌دهد و رفتارهای خطرناک دارد.

وی گفت: این کودکان به دلیل شیطنت بی‌اندازه، از جانب پدر و مادر تنبیه و سرزنش می‌شوند و در محیط‌های اجتماعی به عنوان بچه بد شناخته می‌شوند.

وی افزود: کودکان بیش فعال به دلیل انجام رفتارهای ناگهانی، در دوست یابی با مشکل مواجه شده و اعتماد به نفس آنها تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

این فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان گفت: در صورت عدم مراجعه به روانپزشک این بیش فعالی تا سنین بزرگسالی ادامه می‌یابد و موجب افسردگی، مضطرب شدن و سلب اعتماد به نفس از فرد می‌شود.

فیروزکوهی به والدین توصیه کرد که به جای آنکه به تنبیه و سرزنش فرزند بیش‌فعال خود بپردازند، رفتارهای خوب او را مورد توجه قرار داده و به او پاداش دهند.

وی تاکید کرد: با کودک درباره استعدادهایش صحبت و خواسته‌های خود را برای فرزندتان روشن کنید.

این پزشک متخصص به این نکته نیز اشاره کرد که ۴۰ درصد بیش فعالان با درمان دارویی تا سنین نوجوانی درمان می‌شوند.

isna.ir


telegram2 files