۱۰ مزیت خمیربازی برای تقویت توانایی های حسی کودکان

۱۰ مزیت خمیربازی برای تقویت توانایی های حسی کودکان

سایک نیوز به نقل از بهشتیان: کودکان از حواس پنجگانۀ خود برای کنکاش در جهان پیرامونشان استفاده کرده و بازی های حسی، بستر مناسبی را برای این کار مهیا می کنند. خمیربازی، تنها یکی از راه های تقویت توانایی های حسی کودکان به شمار می رود. اگر می خواهید فواید این کار، دو چندان شود، خمیر ِ بازی را به همراه فرزندتان در خانه تهیه کنید. به کارگیری توانایی های حسی حین خمیربازی، تجربۀ حسی کودکان را تقویت کرده و آثار شگفت انگیزی را به دنبال خواهد داشت

۱.تقویت ارتباط عاطفی به کمک خمیربازی

کودکان از بازی کردن کنار بزرگترها لذت می برند و اگر در خمیر بازی با آنها همراه شویم به دنیای خلاقانه شان ورود می کنیم. با این کار متوجه می شوند که برای ما اهمیت دارند و می خواهیم کنار آنها باشیم. این مشارکت حین بازی، احساس امنیت و ارتباط عاطفی را برای کودکان به ارمغان می آورد. احساس امنیت و ارتباط عاطفی، از عناصر کلیدی رشد سالم کودکان به شمار می روند.

۲.کمک به حل مسائل پیچیده

بازی هایی که با توانایی های حسی کودکان سروکار دارند به آنها کمک می کنند تا درک و فهم بهتری نسبت به دنیای پیرامون شان داشته باشند. این نوع بازی ها روش فوق العاده ای برای کمک به کودکان در تجزیه و تحلیل وظابف جدید یا پیچیده می باشد. خمیر بازی علاوه بر خلق یک حس بصری، به ذخیره سازی اطلاعات توسط مغز هم کمک می کند. اگر از خمیرِ بازی به عنوان حروفی استفاده شود که با کنار هم قرار دادن آنها کلمه ای شکل می گیرد به مغز کودک کمک می کند تا ورودی اطلاعات را بهتر درک و حفظ کنند.

۳.بهبود رشد مغز به کمک خمیربازی 

استفاده از حواس، یکی از مهمترین روش های یادگیری بشر به شمار می رود. خاطرات مورد علاقه تان را به یاد آورید و ببینید نسبت به آنها چه احساسی داشتید، چه بویی را استشمام کردید، چه طعمی را چشیدید، چه چیزی را دیدید، چه صدایی را شنیدید – مثلا احساسی که از ماسه های کنار دریا در لابه لای انگشتان پاهایتان داشتید یا بویی که از غذای مورد علاقه تان استشمام می کردید را به خاطر آورید. اگر این لحظات جادویی را برای فرزندتان خلق کنید نه تنها به کنکاش و درک دنیای پیرامونشان کمک می کنید و خاطرات شیرینی را در کنار هم تجربه می کنید بلکه به بخش مهمی از رشد اولیه شان که توسط  بازی های حسی انجام می شود هم کمک خواهید کرد چراکه این کار به حفظ و نگهداری هرچه بهتر اطلاعات توسط مغز کمک کنند.

۴.آموزش ویژگی های حسی

یکی از روش های تقویت آموزش ویژگی های حسی در کودکان، کمک به آنها در ساخت اشیایی با خمیرِ بازی می باشد. آنها مشاهده می کنند که مواد اولیه از حالت خشک به تَر و از حالت تَر به سفت تبدیل می شوند. خمیربازی روش مؤثری برای آموزش ویژگی های حسی دیگری مثل گرما و سرما، چسبناک و خشک، نرم و سفت می باشد.

۵.تقویت رشد زبانی

وقتی دربارۀ اینکه فرزندتان چه چیزی می سازد، می بیند، احساس می کند، استشمام می کند، از چه ابزاری استفاده می کند یا چگونه آنرا می سازد با او صحبت می کنید درواقع، یک روش کم استرس را برای تمرین مهارت های زبانی، پیش می گیرید. حتی اگر ابتدا فقط شما هستید که صحبت می کنید ولی کم کم کودک هم گفتگو را شروع می کند و کلمات جدید را فرامی گیرد.

۶.ایجاد هماهنگی بین چشم و دست

پیش از شروع بازی وقتی به همراه کودکتان خمیر را می سازید و از او برای مخلوط کردن مواد اولیه و همزدن و ورز دادن آن کمک می گیرید در واقع، هماهنگی چشم و دست آنها را فعال می کنید. اگر وسایل کوچک دیگری را هم در اختیارشان قرار دهید به هماهنگی چشم و دست آنها کمک خواهید کرد؛ وسایلی از قبیل وردنه، خلال دندان، قاشق، وسیلۀ برش دهنده و هر وسیلۀ خانگی دیگری که می توانید پیدا کنید، همگی روش های فوق العاده ای برای بکار انداختن چشم ها و دستان کوچک آنها می باشند.

۷.تقویت مهارت های ظریف حرکتی

غلتاندن، انباشته کردن، صاف کردن، بریدن، ورز دادن و نهایتا ساختن، همگی روش های مؤثری برای تقویت مهارت های ظریف حرکتی هستند که از طریق خمیربازی به دست می آیند. همچنین، خمیربازی دستان کودکتان را برای نوشتن و استفاده از قیچی تقویت می کند. بنابراین کودکان با تمرکز بر دستان کوچک شان و کارهای بزرگی که در دنیای خمیربازی انجام می دهند، اتفاقات بسیار مهمی را رقم میزنند.

۸.تشویق به حل مسئله به کمک خمیربازی 

گاهی باید کودکان را به حال خودشان رها کرد تا به تنهایی مسائل شان را بررسی کرده و حل کنند چراکه آنها به شکل غریزی استعداد حل مشکل را دارند. وقتی با مُشتی خمیرِ بازی سرگرم می شوند ذهنشان آمادگی بیشتری برای حل مسئله خواهد داشت. چگونه می توانند بُرج بلندی بسازند که فرونمی ریزد؟ آیا می توانند چیزی شبیه به یک حیوان درست کنند؟ چطور می توانند دو رنگ را با هم ترکیب کنند؟ خمیربازی، فرصت های بی نظیری را برای کودکان به وجود می آورد تا بتوانند از طریق ایده های خلاقانه شان، مسائل را حل کنند.

۹.احساس آرامش

آیا تا به حال شاهد آن بوده اید که احساسات فرزندتان فروکش نکند؟ زمانیکه نمی توانیم راهی برای ایجاد آرامش کودک دلبندمان پیدا کینم ناراحت می شویم  به شدت تحت تاثیر قرار می گیریم. در این شرایط، برقراری ارتباط با کودکان بزرگتر، دشوار است. فعالیت های حسی می توانند روش مناسبی برای کمک به آرامش سیستم عصبی کودکتان باشند. فشار دادن خمیرِ بازی یا بازی خلاقانۀ آزاد، روش فوق العاده ای برای تنظیم سیستم عصبی آنها به شمار می رود.

۱۰.فعال کردن سایر حواس کودک

ایده های بسیار زیادی برای بازی های حسی وجود دارد اما خمیربازی، حواس پنجگانۀ کودک را درگیر خود می کند. شما با خمیرِ بازی که در خانه می سازید این اطمینان را حاصل می کنید که در صورت خوردن خمیر، سلامتی کودکتان به خطر نمی افتد. ازآنجاییکه ما از مواد اولیۀ خوراکی برای ساخت خمیر استفاده می کنیم خوردن آن مشکلی ندارد. چشیدن خمیرِ بازی، بسیاری از حواس کودک را درگیر می کند و در عین حال، نسبت به آنچه روی زبانش قرار می گیرد احساس آرامش و اعتماد به نفس هم خواهد داشت.

خمیربازی و بازی های حسی

بعد از تهیۀ خمیرِ بازی خانگی تان، ظرفی پُر از اَشکال مختلف آماده کنید تا کودک برای شکل دادن به خمیر از آنها استفاده کند. از چیزهایی مثل وردنه، وسیلۀ برش دهنده، چوب بستنی، اَشکال هندسی و هرچیز دیگری که در اطراف خانه پیدا می شود استفاده کنید. مطمئن شوید که اشیاء مورد نظرتان به اندازۀ کافی بزرگ باشند تا خطر بلعیدن و خفگی نداشته باشند.

دستور ساخت خمیرِ بازی کلاسیک

این دستورالعمل، بسیار ساده است و نیازی به پخت ندارد. ماندگاری آن شش ماه است و بافت آن بسیار نزدیک به بافت خمیرهای صنعتی می باشد.

مواد اولیه:

آرد ۱ لیوان
نمک  فنجان
کرم تارتار ۲ قاشق غذاخوری
روغن نباتی ۱ قاشق غذاخوری
آب جوش ۱ فنجان
رنگ خوراکی به میزان لازم

 روش تهیه

  1. آب را بجوشانید.
  2. آرد، نمک و کرم تارتار را در ظرفی با هم مخلوط کنید.
  3. روغن را به مخلوط مواد خشک اضافه کنید ولی هم نزنید.
  4. ۱ فنجان آب جوش را پیمانه کنید؛ سپس رنگ خوراکی را به آن اضافه کرده و هم بزنید.
  5. آب در حال جوش را به مخلوط اضافه کنید و با قاشق هم بزنید تا زمانیکه مواد به خوبی حالت گرفته و خنک شوند.
  6. خمیر را از ظرف خارج کنید و با دست ورز دهید تا کاملا خنک شود.
  7. چنانچه خمیر بعد از خنک شدن، رطوبت زیادی داشت کمی آرد به آن اضافه کنید و مجددا ورز دهید و اگر بیش از حد خشک بود کمی آب جوش به آن اضافه کنید.

روش نگهداری

خمیر را داخل نایلون بپیچید و در ظرف دربسته نگهداری کنید. در دمای اتاق بین ۶ تا ۸ ماه قابل نگهداری می باشد. هربار که از خمیر استفاده می کنید مطمئن شوید که کپک نزده باشد.