مصرف شدید نیکوتین در دوره بارداری و افزایش ریسک ابتلا به اسکیزوفرنی در نوزاد

مصرف شدید نیکوتین در دوره بارداری و افزایش ریسک ابتلا به اسکیزوفرنی در نوزاد

مصرف شدید نیکوتین در دوره بارداری و سیگار کشیدن در طول بارداری با افزایش ریسک ابتلا کودک به اسکیزوفرنی مرتبط است.

سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه یولو فنلاند، دکتر سولجا نیملا، در این باره می گوید: «بزرگ ترین مطالعه ما رابطه بین قرارگیری در معرض نیکوتین در دوره جنینی و ابتلا به اسکیزوفرنی را نشان می دهد.»

نتایج به دست آمده در این مطالعه برای اولین بار براساس تحلیل نمونه های خونی قرارگیری جنین در معرض نیکوتین ارائه شده است که به مراتب موثق تر از داده های جمع آوری شده از سیگارکشیدن مادر است.

اگرچه بر اساس گفته های نیملا، دلایل بروز اسکیزوفرنی بسیار پیچیده است و این احتمال وجود دارد که قرارگیری جنین در معرض دود سیگار تنها علت اسکیزوفرنی نباشد اما نباید احتمالا تاثیر متقابل عوامل ژنتیکی و زیست محیطی را نادیده گرفت.

بر اساس یافته ها و تحقیق قبلی بین ۱۲ تا ۲۵ درصد تمام زنان باردار در کشورهای غربی سیگار می کشند.

هنگامیکه مادر باردار سیگار می کشد، نیکوتین به آسانی به جفت منتقل شده و وارد جریان خون جنین می شود. این مسئله ریسک بروز عوارض گوناگونی را به همراه دارد که می تواند بر مغز نوزاد تاثیر گذارد.

در این پژوهش بر حدود ۱۰۰۰ نوجوان و جوان فنلاندی که مبتلا به اسکیزوفرنی بودند، متمرکز بود. به منظور تعیین میزان قرارگیری این شرکت کنندگان در معرض دود سیگار در دوره جنینی، محققان داده های بدست آمده از نمونه های خونی مادران شان را آنالیز کردند. محققان در این زمینه از گزارش نمونه های خونی از آزمایشات متداول زنان باردار برای آزمایش HIV، سیفیلیس و هپاتیت که در فنلاند متداول است، استفاده کردند.

با کنترل و در نظر گرفتن سن مادر باردار، وزن کودک در حین تولد و سابقه اختلالات روانی مادر، پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که مصرف شدید نیکوتین در دوره بارداری با افزایش ۳۸ درصدی ریسک ابتلا به اسکیزوفرنی در بین نوزادان همراه است.


telegram2 files