همه چیز درباره خواص سرکه سیب

همه چیز درباره خواص سرکه سیب

سایک نیوزبه نقل از بهشتیان: بسیاری از مردم برای درمان انواع بیماری ها از سرکه سیب استفاده می کنند، اگرچه مطابق با تحقیقات علمی، بسیاری از این درمان ها هنوز اثبات نشده است. با این وجود، می توان گفت سرکه سیب تا زمانی که از آن درست استفاده شود، محلول (خوراکی) بی ضرری است و در غیر این صورت، ممکن است به بیماری های زیادی به ویژه بیماری های گوارشی منجر شود.

انواع سرکه سیب

همانطور که گفته شد سرکه سیب از فرایند تخمیر به دست می آید، به گونه ای که ابتدا سیب های کاملاً رسیده را  له، سپس در مرحله بعدی به آنها مخمر اضافه می کنند تا فرایند تخمیر تسریع شود؛ پس از آن که الکل به دست آمد، به آن شکر اضافه می کنند تا باکتری های طبیعی الکل به اسید استیک تجزیه شود و سرانجام، سرکه سیب به دست آید.

بیشتر سرکه سیب های موجود در بازار از نوع صنعتی (فیلترشده و شفاف) هستند، اما می توان سرکه سیب طبیعی (خانگی) نیز تهیه کرد که فرایند پاستوریزه شدن روی آن صورت نگرفته است و به نظر می رسد که تأثیر بیشتری بخصوص برای درمان دارد.

امروزه، علاوه بر سرکه سیب مایع، می توان پودر سرکه سیب یا قرص آن را نیز در بازار تهیه کرد که مصارف گوناگونی دارد و عده ای برای کاهش وزن از آن استفاده می کنند، هرچند که این ادعا هنوز اثبات نشده است.

خواص سرکه سیب چیست؟

به طور کلی، سرکه سیب شامل پتاسیم، منیزیم، کلسیم و فسفر است و برخی از انواع آن آنتی اکسیدان هم دارد. درواقع، هرچه سرکه سیب تیره تر باشد، میزان آنتی اکسیدان داخل آن بیشتر است. بنابراین برای مصارف درمانی بیشتر از نوع تیره آن استفاده می کنند، چراکه سالم تر و مفیدتر است. به عقیدة بسیاری سرکه سیب از ترکیبات مؤثری است که در درمان بسیاری از بیماری‌ها کاربرد دارد که در ادامه به برخی از این خواص می پردازیم:

مفید در کاهش وزن

براساس تحقیقات، مصرف روزانه دو بار سرکه سیب برای افرادی که رژیم کم کالری دارند، بسیار مفید است و باعث افزایش متابولیسمشان می شود، اما این امر درباره همه افراد مصداق ندارد و حتی در برخی نتیجه عکس دارد. با این وجود، اگرچه برخی محققان بر این باورند که اسید استیک داخل سرکه سیب می تواند برای افزایش متابولیسم بدن مفید باشد، اما همچنان به یک نظریه قطعی در این باره نرسیده اند؛ چراکه ممکن است استفاده از قرص های دارونمای سرکه سیب و تأثیر ذهنی آن باعث کاهش وزن شده باشد. و یا چون برخی با مصرف این ماده دچار حالت تهوع می شوند، خودبه خود غذای کمتری مصرف و درنتیجه، وزن کم کنند.

کاهش قند خون

برخی مطالعات نشان داده که مصرف روزانه دو قاشق سرکه سیب می تواند به کاهش قند خون کمک کند، هرچند که قطعیت این موضوع به مطالعات بیشتری نیاز دارد. به یاد داشته باشید که سرکه سیب نمی تواند جایگزین داروهای دیابت شود، اما می تواند به عنوان یک مکمل بی خطر به سلامتی کمک کند.

کاهش کلسترول خون

به گفته محققان مصرف سرکه سیب می تواند همزمان با کاهش کلسترول بد (تری گلیسیرید)، کلسترول خوب خون را افزایش دهد، اما این ادعا نیز هنوز به طور کامل اثبات نشده است.

خواص سرکه سیب: کاهش فشار خون

برخی آزمایش‌ها برروی موش ها نشان داده که سرکه سیب می تواند باعث کاهش فشار خون شود، اما این آزمایش هرگز بر روی انسان ها اجرا و اثبات نشده است. با این وجود، از آنجا که کاهش فشار خون نیازمند نوعی از زندگی با سبک سلامت است، می توانید از سرکه سیب در سبد غذایی خود استفاده کنید.

کاهش ریفلاکس اسید معده

بسیاری از مردم برای از بین بردن سوزش سرِ دل و کاهش ریفلاکس اسید معده از رقیق شده سرکه سیب با آب استفاده می کنند که البته این موضوع درباره همه مصداق ندارد.

تسکین اگزما

برخی از افراد برای کاهش دادن اثرات اگزما روی پوست از سرکه سیب به عنوان یک لوسیون استفاده می کنند.

از بین برنده میکروب ها

مصرف سرکه سیب همراه با آب لیمو خاصیت ضدباکتریایی دارد و برای از بین بردن آلودگی سبزیجات و مواد غذایی و یا تمیزکردن مکان هایی که به نظر آلوده می آیند، مفید است. با این وجود، برای تمیزکردن زخم ها از این ماده استفاده نکنید.

هرچه سرکه تیره تر باشد آنتی اکسیدان بالاتری دارد.

نکات نگهداری از سرکه سیب

اگرچه سرکه سیب جزء موادی است که به راحتی فاسد نمی شود، اما بهتر است برای نگهداری آن نکاتی را در نظر بگیریم:

  • هرگز درپوش سرکه سیب را باز نگذارید تا از ورود انواع حشرات و باکتری های آلوده به داخلبطری جلوگیری شود.
  • برای نگهداری آن از بطری های شیشه ای به رنگ تیره استفاده کنید. مواد دیگری مانند پلاستیک و استیل ممکن است باعث واکنش دهی این محصول شود.
  • ترجیحاً سرکه سیب را در دمای معتدل نگهداری و از گذاشتنمحلول در دمای بالا خود داری کنید.
  • برای نگهداری از این مواد هیچ نوع از افزودنی به آن اضافه نکنید.

خلاصه و جمع بندی

اگرچه بسیاری از فواید مطرح شده هنوز از نظر محققان ثابت نشده است، اما می توان گفت سرکه سیب از مفیدترین مواد غذایی محسوب می شود که علاوه بر مصارفی مانند طعم دهنده در پخت غذا، به عنوان درمان در بسیاری از بیماری های گوارشی و بیماری های خونی مانند دیابت و فشار خون مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین خواص ضدباکتریایی آن باعث می شود که برای تمیزکردن و ضدعفونی کردن بسیاری از مواد خوراکی مورد استفاده قرار گیرد. با این وجود، استفاده نادرست از این محلول به ضرر مصرف کننده است و مشکلات زیادی را به خصوص در ناحیه گوارش به وجود می آورد.