رویکرد اصلی همایش بررسی چالشهای روانشناسان در تبدیل مهارتهای روانشناسی به یک کسبوکار حرفهای بوده است. صرف نظر از اینکه تازه فارغ التحصیل شده یا سالها در زمینه تخصص خود فعالیت داشته باشند.
محورهای همایش:
– مدلها و الگوهای موفق کسبوکارهای حوزه روانشناسی
– تحولات نوین در روانشناسی و فرصت ها و تهدیدهای کارآفرینی
– کارآفرینی، اشتغال و کسب و کارهای حرفه ای دانش بنیان در روانشناسی
در این همایش تاکید شد که بسیاری از مشاوران روانشناس موفق ویژگیها و مهارتهای مشابهی دارند که توجه، صبر، کنجکاوی و همدلی از ابتدایی ترین آن ویژگیهاست .در کنار این ویژگیهای شخصیتی، برای حرفهای شدن به چند ویژگی دیگر نیز نیاز دارند. مثلا باید مدرک علمی مرتبط با تخصصی که میخواهند در آن مشاوره دهند را دریافت کنند و الزامات قانونی را بدانند و رعایت کنند. دوره های مخصوص به رشته خود برای حرفهای شدن را بگذرانید و دست از بهروز شدن نکشید.
سخنرانان پنل پس از پاسخ گویی به سوالات دانشجویان تاکید کردند که روانشناسان نباید تنها به آموزش تخصصی بسنده کنند. بلکه باید به نیازهای بازار هم توجه کنند. برای تحقیق این مهم لازم است آموزشهای مناسب برای مدیریت حرفه خود را به دست آورند؛ آموزشهایی نظیر چگونگی رفتار و استخدام نیروی کاری، مدیریت مالی و آموزشهایی برای متمایز شدن. به علاوه بر ایجاد یک شبکه حرفه ای تاکید داشتند.
اگر روانشناسان و مشاوران به عنوان فردی حقیقی مشغول تدریس هستند و یا به صورت آزاد در یک یا چند کلینیک مشاوره میدهند و یا در فضای مجازی یک کلینیک مجازی ایجاد نموده اند که مراجعان را به صورت آنلاین ویزیت می کننند، نیاز است تا پرسنال برندینگ خود را تقویت نمایند. لذا روانشناسان را نیازمند بهره مندی از دانش مدیریت کسب و کار در حوزه تخصصی خود دانستند. این فرصت ها را می توان از دوره های تخصصی کسب و کار( MBA) ویژه روانشناسان و مشاوران به دست آورد.