اختلالات خواب خطر سکته مغزی را افزایش می دهد.

اختلالات خواب خطر سکته مغزی را افزایش می دهد.

سایک نیوز به نقل از نورولوژی: یافته های یک مطالعه اخیر توسط محققان انجمن مغز و اعصاب آمریکا نشان داد: افرادی که علائم بی خوابی مانند اختلال در به خواب رفتن، یا در خواب ماندن را تجربه می کنند، احتمالا بیشتر در معرض خطر سکته مغزی قرار دارند. نتایج همچنین نشان داد: این خطر، در افراد زیر ۵۰ سال بسیار بیشتر است.

راه های زیادی وجود دارد که می‌ تواند به افراد در بهبود کیفیت خواب خود، کمک کنند؛ بنابراین تعیین اینکه کدام یک از این اختلالات خواب ممکن است نقش بیشتری در افزایش خطر سکته مغزی داشته باشد، می تواند به توسعه درمان ‌های جدید برای افرادی که از این مشکلات رنج می برند، کمک کند و خطر سکته را در آنها کاهش دهد.

برای این مطالعه، محققان داده های ۳۱ هزار نفر با میانگین سنی ۶۱ سال را مورد بررسی قرار دادند. شرکت کنندگان در ابتدای مطالعه، اصلا سابقه سکته مغزی نداشتند. از شرکت کنندگان سوالاتی در رابطه با مشکلاتی که در هنگام به خواب رفتن یا بیدار شدن، با آنها مواجه می شوند، پرسیده شد.

پس از تعدیل سایر عوامل موثر بر خطر سکته، مثل مصرف الکل، سیگار کشیدن و سطح فعالیت بدنی، محققان دریافتند، افرادی که ۵ تا ۸ مود از علائم بی خوابی را تجربه کرده بودند، تقریبا چهار برابر بیشتر از افرادی که هیچ علائمی نداشتند، در معرض خطر سکته مغزی قرار داشتند.

دانشمندان اظهار داشتند: مدیریت علائم بی خوابی در سنین پایین تر ممکن است رویکرد موثری برای پیشگیری از سکته باشد. بررسی و طراحی استراتژی های کاهش خطر سکته مغزی از طریق مدیریت اختلالات خواب، باید در تحقیقات آینده مورد توجه قرار گیرد.

telegram2 files