چه عواملی باعث کاهش آستانه تحمل افراد می‌شود؟

چه عواملی باعث کاهش آستانه تحمل افراد می‌شود؟

سایک نیوز به نقل از ایسنا: یک روانشناس خانواده در چهارمحال و بختیاری با اشاره به عوامل اجتماعی که بر کاهش آستانه تحمل افراد تاثیرگذار هستند، گفت: محرک‌های پیرامونی استرس‌آور بسیاری در زندگی تمامی افراد وجود دارد که بر آستانه تحمل افراد اثرگذار هستند.

امین مختاری، اظهار کرد: این موضوع از دو جهت قابل بررسی است اولین مورد اینکه فرد از نظر ویژگی‌های شخصیتی و نوع نگرش نسبت به خود، محیط پیرامون و اطرافیان در چه شرایطی قرار دارد دومین منظر نیز تاثیری است که اجتماع بر فرد دارد.

از نظر فردی این موضوع می‌تواند مورد بررسی قرار بگیرد که شخص به چه اندازه صبور است و در موقعیت‌های مختلف زندگی برای رسیدن به اهداف خود شکیبایی دارد همچنین دانش فرد، نوع شخصیت، موضوعاتی که در نوجوانی و جوانی با آن‌ها در خانواده مواجه شده و آموزش‌هایی که دیده از دیگر موضوعاتی است که در حوزه موضوعات فردی موثر بر آستانه تحمل شخص قرار می‌گیرند.

وی با اشاره به اینکه شخصیت افراد در سنین کودکی شکل می‌گیرد، ادامه داد: درواقع براساس اصلی‌ترین نظریه روانشناسی شخصیت انسان تا شش سالگی شکل می‌گیرد و پس از آن تغییر چندانی نمی‌کند، افراد تا سن شش سالگی نیز نزد والدین خود زندگی می‌کنند و از آن‌ها روش زندگی کردن را می‌آموزند. بنابراین اگر پدر و مادر انسان‌های صبوری باشند به احتمال زیاد کودکان نیز مشابه والدین خواهند شد پس رفتاری که والدین در کودکی با فرزندان خود دارند و آموزش‌هایی که به آن‌ها می‌دهند در آستانه تحمل و میزان صبر و شکیبایی کودکان در سن بزرگسالی تاثیرگذار است.

مختاری با بیان اینکه زمانی که انسان به سن بزرگسالی می‌رسد نیز برخی آموزش‌ها را در مدرسه و دانشگاه همچنین در مواجه با مسائل اجتماعی و سایر افراد دریافت می‌کند، عنوان کرد: حتی اگر شخص در گذشته و براساس آموزش‌هایی که در کودکی دریافت کرده فرد صبوری نباشد اما می‌تواند با شناختی که تا پیش از سن ۲۵ سالگی از خود پیدا می‌کند تغییراتی در خود ایجاد کند و به رشد فردی خود کمک کند.

پس از عبور انسان‌ها از سن ۲۶ سالگی این انتظار از آن‌ها وجود دارد که اگر عارضه‌هایی مانند پایین بودن آستانه تحمل در شخصیت خود احساس می‌کنند آن‌ها را شناسایی کرده و تلاش کنند با رشد فردی این عارضه‌ها را در وجود خود از بین ببرند.

وی با اشاره به عوامل اجتماعی که بر کاهش آستانه تحمل افراد تاثیرگذار هستند، تصریح کرد: محرک‌های پیرامونی استرس‌آور بسیاری مانند اقتصاد، مسائل اجتماعی، رقابت‌های ناسالم و… در زندگی تمامی افراد وجود دارد حتی برخی اوقات موضوعاتی مانند کنکور و تصمیم‌گیری درخصوص مسائل مهم زندگی مانند ازدواج، یافتن شغل مناسب و… فشارهای روانی بر افراد وارد می‌کند که تمامی این موضوعات می‌توانند در آستانه تحمل افراد اثرگذار باشند.

افرادی که به جنبه‌های مختلف مسائل اجتماعی، شناسایی و رفع کردن آن‌ها توجه دارند باید به این موضوع دقت کنند که ممکن است انسان‌های با آستانه تحمل بالا نیز در مواجه با فشارهای اجتماعی و اقتصادی واکنش‌های عصبی بروز دهند. بنابراین باید فشارهای اقتصادی، اجتماعی و… موجود در جامعه شناسایی شده و برای رفع آن‌ها اقدامات موثر صورت بگیرد.

این روانشناس خانواده با بیان اینکه در جامعه ما بستر برای عصبی شدن افراد و بروز واکنش‌های خاص از سوی آن‌ها فراهم است، بیان کرد: مردم ایران درواقع افراد بسیار خوبی هستند اما به این دلیل که فشارهای پیرامونی زیادی را تحمل می‌کنند در برخی موارد رفتارهای ناپسندی از خود نشان می‌دهند که مصادیق آن نیز در رانندگی مشخص است و یک اتفاق بسیار کوچک در رانندگی عصبانیت افراد را به دنبال دارد که این بیانگر پایین آمدن آستانه تحمل اشخاص جامعه است.

یکی دیگر از نشانه‌های پایین بودن آستانه تحمل افراد جامعه در برخورد با همسایگان نمایان می‌شود برای مثال ایجاد کوچک‌ترین سر و صدا از سوی همسایه می‌تواند واکنش عصبی افراد را به دنبال داشته باشد درحالی که اگر فرد فشارهای پیرامونی و اجتماعی کمتری داشته باشد می‌تواند بر رفتار خود مسلط شده و اطرافیان خود را بهتر تحمل کند.

هر انسانی به عنوان یکی از اعضای جامعه لازم است در مرحله اول برای رشد خود تلاش کند و با انجام بازنگری در شخصیت خود آستانه تحمل خود را بالا برده و به یک فرد صبور تبدیل شود، در مرحله دوم نیز مسئولان باید شرایط را به شکلی فراهم کنند که افراد جامعه کمتر تحت فشار باشند تا در برابر هر کنش، واکنش شدید از خود نشان ندهند.

telegram2 files