هفت راه برای لذت بردن از یادگیری و مطالعه

هفت راه برای لذت بردن از یادگیری و مطالعه

سایک نیوز به نقل از خبرنگاران جوان: اگر مطالعه و یادگیری کار سخت و خسته کننده‌ای برای شماست، احتمال این که بتوانید از نظر درسی پیشرفت کنید و به موفقیت برسید کاهش پیدا میکند.

مطالعه و یادگیری دروس برای اغلب افراد کاری خسته کننده است، حتما برایتان پیش آمده است که وقتی کتاب درسی را به دست می‌گیرید خوابتان می‌گیرد و درس خواندن را تا شب امتحان به تعویق می‌اندازید.

حتی افراد شاغل هم از مطالعه برای افزایش اطلاعات و پیشرفت در کارشان اجتناب میکنند و پیش آمده است که برخی از آن‌ها برای فرار از آموزش مطالب جدید کلا شغلشان را تغییر میدهند.

با خودتان فکر کنید اگر میتوانستید از یادگیری لذت ببرید، چقدر فرصت‌های جدید و موقعیت‌های عالی برایتان فراهم می‌شد؟ نه تنها میتوانستید از حضور در کلاس درس لذت ببرید بلکه مطالعه برای کنکور و پذیرفته شدن در دانشگاه‌های و رشته‌های تراز اول کشور هم به راحتی برایتان امکان پذیر می‌شود.

لذت بردن از یادگیری اولین پله برای شروع رشد و ترقی و توسعه فردی است. افرادی که واقعا از یادگیری لذت می‌برند میتوانند خیلی بهتر در درس و کارشان پیشرفت کنند و اعتماد به نفسشان افزایش پیدا میکند.

چگونه از یادگیری لذت ببریم، بحثی است که نیاز به یادگیری یکسری نکات دارد. در ادامه مقاله این نکات مهم را با شما در میان می‌گذاریم تا لذت بردن از یادگیری را بیاموزید.

  • هر کسی سبک یادگیری خودش را دارد.

سبک یادگیری هر کسی با دیگران متفاوتت است با پیدا کردن سبک یادگیری خودتان میتوانید روال آموزش را خوشایندتر کنید. مثلا برخی با دیدن بهتر یاد میگیرند یعنی اگر یادگیری همراه با تصاویر و ویدئو‌های آموزشی باشد میتوانند از یادگیری لذت ببرند. در نتیجه برای این افراد دیدن فیلم‌ها و ویدئو‌های آموزشی خیلی بهتر از مطالعه است و باعث می‌شود از یادگیری لذت ببرند.

برخی افراد یادگیریشان به روش شنوایی است و گوش دادن به پادکست‌ها و فایل‌های صوتی اموزشی بهترین روش برای آن‌ها محسوب می‌شود بنابراین به جای خواندن کتاب زمانی که کتاب‌ها را به صورت صوتی گوش کنند، یادگیری برایشان لذت بخش خواهد شد.

یکی از بهینه‌ترین روش‌ها برای یادگیری ترکیب دیدن و شنیدن است یعنی همزمان با گوش دادن به دروس، تصاویر مربوط به آن را هم مرور نمایید.

  • همراه با دوستان از یادگیری لذت ببرید.

شاید یکی از دلایلی که نمیتوانید از یادگیری لذت ببرید این است که خودتان را در اتاق حبس می‌کنید و مجبور میکنید به تنهایی درس‌ها را مطالعه کنید. یکی از روش‌هایی که میتواند یادگیری را تبدیل به فعالیتی لذت بخش کند، یادگیری گروهی همراه با دوستان است. شما میتوانید برای خواندن یک مطلب خاص باهم هماهنگ شوید، مشکلات هم را رفع کنید و از هم امتحان بگیرید.

البته برای مطالعه گروهی باید شخصی را انتخاب کنید که تقریبا هم سطح شما باشد تا خیلی جلو افتادن یا خیلی عقب ماندن او شما را کلافه و بی انگیزه نکند و از همراهی با او لذت ببرید. مکان مطالعه را میتوانید نوبتی انتخاب کنید مثلا هر از گاهی به خانه هم بروید یا کافه و کتابخانه‌ای را به نوبت انتخاب کنید و باهم به آنجا بروید.

  • در صورت نیاز کمک بخواهید.

گاهی درک برخی از مسائل درسی چالش برانگیز می‌شود و از آنجایی که بهره وری لازم برای جلوبردن مطالب درسی را ندارید، کم کم از آن درس یا مبحث زده می‌شوید قبل از چنین اتفاقی از معلمتان کمک بخواهید تا شما را بیشتر راهنمایی کند، خواهر و برادر بزرگتر یا دانشجوی ممتاز کلاس یا سال بالایی‌ها میتوانند در زمینه حل شدن مشکل به شما کمک کنند. یا در صورت لزوم سی دی آموزشی مربوط به آن بخش را تهیه کرده و گوش دهید. زمانی که گره مشکل شما باز شود میتوانید با انگیزه و علاقه بیشتر به ادامه یادگیری خود برسید.

  • برای لذت بردن از یادگیری هدف گذاری کنید.

برای رسیدن به موفقیت مالی در بسیاری از زمینه‌ها نیاز به تحصیلات تا سطوح مختلف متناسب با هدفتان دارید. دوران دبیرستان و دانشگاه مسیری است که شما را برای رسیدن به هدفتان آماده می‌کند تا در آینده شغل رویایی خودتان را داشته باشید.

برای آینده خود هدف گذاری کنید تا برایتان مشخص شود بعد از دبیرستان یا بعد از دانشگاه دوست دارید چه کاری انجام دهید.

برای پیدا کردن شغل‌های مناسب با روحیات خودتان میتوانید از مشاوران استعداد یابی کمک بگیرید تا متوجه بشوید چه کار‌هایی برای شما مناسب است. اگر شغل آینده خودتان را متناسب با استعداد‌ها و روحیه خودتان انتخاب کنید و هدفتان مشخص باشد از آنجا که میتوانید درس خواندن و یادگیری بخشی از پروسه رسیدن به هدفتان است، برایتان لذت بخش خواهد شد.

برای این که مسیر کمتر خسته کننده شود و هیجان لازم را داشته باشید میتوانید با هدف گذاری‌های کوتاه مدت، مسیر را جذاب‌تر کنید.

مثلا اگر هدف بلند مدت شما قبولی در رشته پزشکی یا پرستاری است، هدف کوتاه مدتتان میتواند گرفتن بالاترین نمره در درس زیست شناسی باشد. به این ترتیب یادگیری برای شما تبدیل به پلی برای رسیدن به هدفتان خواهد شد.

از آنجایی که پیشرفت شغلی برابر است با درآمد بیشتر و زندگی راحت‌تر و پیشرفت در کار در گرو یادگیری است بنابراین از یادگیری در مسیر پیشرفت و استفاده از امکاناتی که دیگران توانایی رسیدن به آن‌ها را ندارند، میتواند یادگیری را برایتان لذت بخش‌تر کند.

  • در فعالیت‌های غیر درسی شرکت کنید.

یادگیری شما نباید صرفا یک بعدی باشد، یادگیری فقط در کلاس و کتاب درسی نیست. فعالیت‌های غیر درسی راهی بسیار خوب برای آشنا شدن با افراد جدید و یادگیری مهارت‌های اجتماعی و انسانی است. سعی کنید در گروه‌هایی که با علاقمندی‌های شما سازگاری دارند عضو شوید مثلا خوانندگی یا نویسندگی، هنر یا موسیقی.

عضویت در گروه‌هایی که اشتراکات زیادی با شما دارند باعث می‌شود مسیر یادگیری برای شما لذت بخش‌تر شود و زندگیتان یک بعدی پیش نرود. به علاوه آشنا شدن با افراد جدید همیشه فرصت‌های جدید و بهتری در زندگیتان بوجود می‌آورد.

  • کتاب غیر درسی بخوانید.

بخشی از مطالعات روزانه تان را به خواندن کتاب‌های غیر درسی متناسب با علاقمندی‌های خودتان اختصاص دهید. کتار بهترین دوست انسان است، شما با خواندن کتاب‌های تاریخی و علوم و روانشناسی و … میتوانید دیدگاه بسیار باز‌تر و گسترده تری نسبت به مسائل پیرامونی خود پیدا کنید. کتاب خواندن به صورت گروهی و سپس جلساتی برای صحبت در مورد برداشت‌های شخصی میتوانید لذت کتابخوانی را برای شما بیشتر کند.

  • استفاده از تکنولوژی

استفاده از تکنولوژی فرصتی است که نسل قدیم از آن بی بهره بودند. تکنولوژی و استفاده از انواع امکانات نرم افزاری و مولتی مدیا به شما کمک می‌کند به سطحی بسیار گسترده و متنوع از مطالب آموزشی در مورد مطالب مورد نظرتان برسید.

telegram2 files