شش نشانه که نشان می دهد شما دچار فرسودگی رابطه شده اید.

شش نشانه که نشان می دهد شما دچار فرسودگی رابطه شده اید.

سایک نیوز به نقل از سایک سنترال: زوج ها ممکن است فرسودگی عاطفی، فیزیکی یا ترکیبی از هر دو را تجربه کنند. در اینجا به برخی از نشانه‌ها و رفتارهای مرتبط با این مشکلات، اشاره می‌کنیم.

  1. احساس بی انگیزگی دارید.

برای زوج‌های فرسوده، بیرون رفتن برای شام یا اختصاص دادنِ زمان جهتِ همبستر شدن بیشتر شبیه یک کار طاقت فرسا و حوصله سر بر به نظر می‌رسد تا سرگرمی.

Kaylin Zabienski، درمانگر ازدواج و خانواده دارای مجوز در Corona Del Mar، کالیفرنیا، می گوید: شما ممکن است احساس رضایت داشته باشید – مثل اینکه رابطه بد نیست – اما دیگر شما را هیجان زده نمی کند. ممکن است احساس کنید که نمی خواهید برای آن تلاش کنید.

  1. احساس ناامیدی می کنید.

همه ما درباره مسیری که دوست داریم رابطه مان پیش برود، فکر می کنیم. با این حال، به جای خوشبین بودن به روزهای آینده، شما ممکن است در رابطه خود یا در مورد آینده رابطه احساس ناامیدی یا افسردگی کنید.

او اضافه می کند که ممکن است نگران این باشید که این حس ناامیدی تا پایان رابطه شما ادامه پیدا کند.

  1. شاهد قطع ارتباط هستید.

روما ویلیامز، یک درمانگر ازدواج و خانواده دارای مجوز در هیوستون و بنیانگذار  Unload It Therapy، نشان می دهد که این قطع ارتباط می تواند عاطفی یا فیزیکی باشد. شاید وقتی پارتنر شما صحبت می‌کند، حوصله ی شنیدن حرف های او را ندارید و یا میل یه رابطه جنسی کمتر می‌شود.

  1. شک و تردید در حال رخنه کردن است.

فکر می کنید ممکن است چمن در جای دیگر سبزتر باشد؟ زابینسکی خاطرنشان می کند که یکی دیگر از نشانه های فرسودگی رابطه می تواند احساسِ اضطراب در مورد این موضوع که «آیا فرد مقابل برای شما مناسب است یا خیر» باشد.

  1. صبر تان کم شده است.

ویلیامز می گوید: شما در رابطه نسبت به قبل خیلی راحت‌تر عصبانی یا ناامید می‌شوید. شاید عادات و خصلت های شریک زندگی شما دیگر چندان دوست داشتنی نباشد.
زابینسکی می‌افزاید، این تغییر خلق و خوی می‌تواند منجر به مشاجره‌های مکرر شود یا باعث شود که یکی از شما «نقش آزاردهنده» را داشته باشد.

  1. یکی از شما خیانت می کند.

در بدترین حالت، فرسودگی رابطه می تواند یکی از شرکا (یا هر دو) را به فکر خیانت یا انجام آن بیاندازد. زابینسکی توضیح می‌دهد که تقلب کردن در رابطه، در غیابِ تعامل شفاف و به قصدِ تجربه‌ی هیجان و تغییر رخ می‌دهد..

چه چیزی باعث فرسودگی رابطه می شود؟

هیچ عاملی به تنهایی باعث از بین رفتن رابطه نمی شود و و دلایلِ مابینِ زوج‌ها برای پایان دادن به رابطه با یکدیگر متفاوت هستند. به عنوان مثال، ممکن است همه‌چیز یک‌جانبه شده باشد: شما به شریک زندگی و رابطه‌ی خود، چیزهای زیادی ارزانی داشته‌اید اما در ازای آن، چیزهای اندکی دریافت می‌کنید.

ویلیامز توضیح می‌دهد: من دوست دارم به روابطی مانند حساب‌های بانکی فکر کنم: حتی کوچک‌ترین سپرده‌های مالی، می‌توانند فزونی یابند و از اضافه‌برداشت یا سوخت شدنِ پول جلوگیری کنند. یک رابطه‌ی سالم، با تعادل همراه است؛ بنابراین حفظ موازنه یا تعادل در رابطه، یک امر بسیار مهم و ضروری است.

در اوایل یک رابطه، حرکات کوچک برای نشان دادن میزان دوست داشتن شما یک اتفاق مکرر است. اما، وقتی راحت‌تر و ایمن‌تر می‌شوید، اینها معمولاً کنار می‌روند – که می‌تواند باعث دردسر شود.

زابینسکی می‌گوید: «وقتی یکی یا هر دو شریک قدردانی خود را متوقف می‌کنند و تلاش برای انجام کارهای خاص برای دیگری را متوقف می‌کنند، می‌تواند منجر به فرسودگی عاطفی شود. عدم گذراندن زمان کافی با هم می تواند منجر به احساس عدم قدردانی و ناامیدی شود.

زابینسکی خاطرنشان می کند، با این حال، تماس مداوم  نیز یک رویکرد ایده آل نیست. وقتی تمام وقت خود را با شخص دیگری می گذرانیم، شروع به فکر می کنیم که افکار او را از درون و بیرون می دانیم و دیگر بودن در کنار او چندان سرگرم کننده نیست.

در نهایت، زابینسکی توضیح می دهد که اگر یک نفر در زمینه دیگری از زندگی خود – مانند کار – دچار فرسودگی شود، این می تواند بر روابط عاشقانه آنها تأثیر بگذارد، زیرا آنها زمان و انرژی کمتری برای اختصاص دادن به شریک زندگی خود دارند.

چگونه فرسودگی رابطه را متوقف کنیم؟

فرسودگی شغلی به طور خودکار نشانه مرگ یک رابطه نیست. با این حال، ویلیامز می‌گوید، بازگرداندن همه چیز در مسیر درست ممکن است به کمی زحمت و ثبات قدمی نیاز داشته باشد. “گاهی اوقات ما باید برای روابط خود بجنگیم.”

ارتباط همه چیز است: شما هم می توانید احساسات خود را به اشتراک بگذارید و هم اینکه چگونه می خواهید به جلو بروید. زابینسکی نشان می‌دهد که مکالمات به زوج‌ها این امکان را می‌دهد که «آنچه را که در رابطه‌شان گم شده است شناسایی کنند»، پس از آن «بسیار آسان‌تر است که قدم‌هایی در راستای احساس تعهد و هیجانِ دوباره بردارند».

یک راه سریع برای برانگیختن اشتیاق این است که برای انجام کارهای سرگرم کننده برنامه ریزی کنید – به عنوان مثال: شام خوردن در رستوران مورد‌علاقه‌ی خود، اختصاص دادن زمان برای تفریح محبوب خود یا تعطیلاتی کوتاه در روزهای آخر هفته-.

از طرف دیگر، اگر گذراندن زمان زیاد با هم رابطه شما را خسته می کند، ممکن است شروع به انجام برخی کارها جدا از هم کنید.

زابینسکی توضیح می‌دهد: «برنامه‌ریزی با دوستان می‌تواند برای ایجاد پیش‌بینی بازگشت به خانه نزد دیگری مفید باشد، و همچنین «چیزهایی برای صحبت کردن در زمانی که با هم هستید» ارائه می‌کند.

خلاصه

فرسودگیِ رابطه به این معنا نیست که دیگر همدیگر را دوست ندارید یا می‌خواهید آن رابطه را ترک کنید؛ بلکه می‌تواند به طرق مختلف مانند عدم صمیمیتِ فیزیکی، احساس درماندگیِ عاطفی، افزایش مشاجره و تقلب ظاهر شود. درحالی‌که برخی از زوج‌ها به این نتیجه می‌رسند که دوره‌ی رابطه‌ی آن‌ها به سر رسیده است، اما فرسودگیِ رابطه، به این مفهوم نیست که باید همه‌چیز پایان یابد.

گام‌هایی که می‌توانند زندگی مشترکِ شما را احیا کنند، عبارتند از:

  • اظهارِ قدردانی و محبت
  • هدف‌گذاری برای سپری کردن زمان با یکدیگر
  • گشایشِ خطوط ارتباطی
  • تنها چیزی که در این مسیر به آن نیاز دارید، مقداری خوش‌بینی و قدرت اراده است.
telegram2 files