ده مزیت سلامت روان حیوانات خانگی

ده مزیت سلامت روان حیوانات خانگی

سایک نیوز به نقل از سایک سنترال: حیوانات خانگی می توانند تاثیر زیادی بر سلامت روان ما داشته باشند. در اینجا به چند مورد از راه هایی که آنها به ما کمک می کنند تا احساس شادی و سلامتی بیشتری داشته باشیم، می پردازیم.

حیوانات خانگی، چیزی فراتر از موجوداتِ بامزه و دوست‌داشتنی هستند که ما از گذراندن وقت با آن‌ها، لذت ببریم؛ به هر حال، دلیلی وجود دارد که افراد اغلب حیوانات خانگی خود را به عنوان عضوی از خانواده خود توصیف می کنند، آنها باعث می شوند وقتی در اطراف ما هستند چه از نظر فیزیکی و چه از نظر عاطفی احساس بهتری داشته باشیم،.

دکتر لارنا دیویس، مشاور و مدیر بالینی The Recovery Village Cherry Hill در نیوجرسی توضیح می دهد: «از لحاظ تاریخی، فواید درمانی حیوانات شاید زودتر از آن چیزی که بیشتر افراد از آن آگاه هستند ثبت شده است. یونانیان باستان دریافتند که به نظر می‌رسد اسب‌ها روحیه افراد بسیار بیمار را تقویت می‌کنند.»

او ادامه می‌دهد: «یکی دیگر از استفاده‌های مستندات قابل توجه در تاریخ، در قرون وسطی بلژیک بود، زمانی که انسان‌ها و حیوانات با هم بازپروری شدند، که نشان داد همنشینی تأثیر مثبتی دارد».

همچنین، تحقیقاتِ اولیه‌ی انسان‌شناسی نشان می‌دهد که گربه‌ها، اهلی شدن خود را از جنوبِ آسیا آغاز و برای یک رابطه‌ی سودمند دوجانبه، با انسان‌ها رابطه‌ای دوستانه برقرار کردند!

امروزه تحقیقات علمی برای مستندسازی این نوع اثرات مثبت ادامه دارد. در اینجا فقط چند مورد بیان شده است:

1. آنها به ما کمک می کنند تا احساس “دوست داشته شدن” داشته باشیم.

دیویس می‌گوید: «حیوانات خانگی می‌توانند سطح دوپامین، سروتونین و اکسی توسین ما را افزایش دهند، و این هورمون‌ها، به گفته او، به احساس کامیابی و سرخوشی ما کمک می‌کنند.

به عنوان مثال، اکسی توسین، اغلب به عنوان هورمون “عشق” نامیده می شود، زیرا باعث ایجاد پیوند با دیگران، از جمله نوزادان ما می شود. و محققان دریافته‌اند که وقتی سگ‌ها و مردم به یکدیگر نگاه می‌کنند و یا با یکدیگر تعامل دارند، هر دو افزایش اکسی توسین را تجربه می‌کنند.

2. حیوانات باعث می شوند کمتر احساس تنهایی کنیم.

حیوانات خانگی همراهان ما هستند – آنها می توانند باعث شوند که ما احساس دوست داشتن و پذیرش داشته باشیم.

دیویس توضیح می‌دهد: «مهم نیست در کجای زندگی هستید، حیوانات خانگی مشتاق هستند که شما را دوست داشته باشند و در عوض دوست داشته شوند. «آنها اهمیتی نمی دهند که چقدر پول دارید؟ کجا زندگی می کنید؟ چه کار می کنید؟ آنها فقط شما را دوست دارند.»

او ادامه می دهد: «عشق و نیاز به دوست داشته شدن یک غریزه اساسی و اولیه انسان است. “حیوانات خانگی مقادیر بی نهایت عشقی را ارائه می دهند که با احساس استرس، تنهایی، غم و اندوه و سایر احساسات منفی مبارزه می کند.”

انسان‌ها می‌توانند با حیوانات همراه خود، صحبت کنند، آن‌ها را لمس کنند یا در آغوش بگیرند. این یکی از دلایلی است که بسیاری از مردم در طول قرنطینه های همه گیر حیوانات خانگی را پذیرفته اند – و طبق یک مطالعه در سال 2021 در مالزی، به نظر می رسد حیوانات خانگی سلامت روان و رفاه را در آن دوره های انزوا افزایش می دهند.

3. حیوانات خانگی می توانند به کاهش فشار خون شما کمک کنند.

دهه‌ها تحقیق ارتباطی را بین فشار خون پایین و داشتن حیوان خانگی پیدا کرده است.

به عنوان مثال، یک مطالعه قدیمی‌تر در سال 1988 نشان داد که نوازش سگ‌ها می‌تواند به کاهش ضربان قلب و فشار خون افراد کمک کند، درعین‌حال، یک مطالعه‌ی استرالیایی در سال ۱۹۹۲ نشان داد که صاحبان حیوانات خانگی، نسبت به کسانی که حیوان خانگی ندارند، فشار خون کمتری دارند؛ حتی اگر شاخصِ توده‌ی بدنی (BMI) و ویژگی‌های اجتماعی- اقتصادیِ آن‌ها مشابه باشند.

مطالعات مشابهی در سال 2002 روی زوج‌های متاهل و مطالعه‌ای که در سال 2007 بر روی افراد مسن انجام شد، سطوح پایین‌تری از فشار خون بالا را نشان داد.

تحقیقات دیگر نشان داده است که صاحبان حیوانات خانگی سطح تری گلیسیرید و کلسترول پایین تری دارند و بیماران در معرض سکته قلبی، اگر حیوان خانگی داشته باشند، عمر طولانی تری دارند. به همین دلیل است که انجمن قلب آمریکا بیان می کند که داشتن حیوانات خانگی – به ویژه سگ – می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش دهد.

4. استرس و اضطراب را کاهش می دهند.

حیوانات خانگی می توانند به افراد کمک کنند که کمتر نگران باشند، که خود تأثیر مفیدی بر سطح استرس و اضطراب دارد. دیویس می‌گوید: «تعامل با حیوانات می‌تواند سطوح [هورمون استرس] کورتیزول را کاهش دهد».

یک مطالعه در سال 2015 نشان داد که بزرگ شدن با یک سگ خانگی با سطوح پایین‌تری از اضطراب دوران کودکی مرتبط است.

5. آنها شما را ترغیب می کنند که به بیرون بروید.

برخی از حیوانات خانگی مانند سگ ها نیاز به سپری کردن زمان در خارج از منزل دارند، بنابراین اگر سگ دارید، احتمالاً خانه را ترک کرده و هوای تازه دریافت می کنید. این مسئله می تواند به ویژه برای افرادی که با برخی از شرایط سلامت روان زندگی می کنند مفید باشد.

دکتر ملیسا گراتی، روانشناس در منطقه شیکاگو توضیح می‌دهد: «برای برخی از افراد، داشتن حیوان خانگی می‌تواند دیدگاهِ برخی افراد را نسبت به منزوی ماندن در خانه و یافتنِ جسارت برای بیرون رفتن با حیوانِ خانگی خود، عوض کند.»

6. آنها ما را به ورزش بیشتر وادار می کنند.

برخی از حیوانات خانگی مانند سگ ها به ورزش منظم نیاز دارند، به این معنی که شما نیز ممکن است در نتیجه آن ورزش بیشتری داشته باشید.

تاشا هالند-کورنگای، مشاور سلامت روان دارای مجوز در کارولینای شمالی، تگزاس، فلوریدا، می سی سی پی و جورجیا، می گوید: صاحبان سگ نسبت به دیگران به طور متوسط ​​22 دقیقه بیشتر در روز راه می روند. او تاکید می کند که ورزش خود می تواند برای سلامت روان بسیار مفید باشد.

نشان داده شده است که حتی یک پیاده روی کوتاه در اطراف بلوک، اضطراب، افسردگی و خلق منفی را کاهش می دهد.

7. حیوانات خانگی می توانند احساس افسردگی را کاهش دهند.

سگ ها و اسب ها به کاهش احساس افسردگی کمک می کنند، به همین دلیل است که بسیاری از درمانگران و روانپزشکان گاهی از آنها به عنوان بخشی از درمان استفاده می کنند.

8. آنها می توانند به کاهش علائم اختلال استرس پس از سانحه کمک کنند.

سگ ها – به ویژه سگ های خدمات – اغلب برای سربازان و جانبازان مبتلا به PTSD تجویز می شوند زیرا آنها نقش بسیار مفیدی را برای بهبودی ایفا می کنند.

مطالعه‌ای در سال 2018 نشان داد که سگ‌های خدمات می‌توانند با کاهش افسردگی، بهبود انعطاف‌پذیری، کاهش تنهایی و بهبود رفاه کلی روان‌شناختی، به کاهش علائم PTSD در جانبازان کمک کنند.

یک مطالعه در سال 2013 مزایای مشابهی را نشان داد، که سگ‌ها احساس تنهایی، نگرانی و تحریک‌پذیری را کاهش می‌دهند.

9. آنها به مراقبت از ما کمک می کنند.

سگ های خدمات همچنین می توانند با انجام وظایف خاص به افراد در مدیریت شرایط روانی یا پزشکی کمک کنند. به‌عنوان‌مثال، «افراد دارای سگ‌های خدمات می‌دانند که سگشان به آنها در مورد تشنج هشدار می‌دهد». “این سطح بسیار زیادی از استرس را از فرد می گیرد زیرا آنها می توانند احساس اطمینان بیشتری کنند که سگشان مانند یک دوست مراقب آنها است.”

10. آنها به ما کمک می کنند احساس خوشبختی کنیم.

به عنوان مثال، یک مطالعه در سال 2016 روی 263 بزرگسال آمریکایی نشان داد که صاحبان حیوانات خانگی نسبت به کسانی که حیوان خانگی ندارند، از زندگی خود رضایت بیشتری دارند.

بهترین نوع حیوان خانگی برای سلامت روان

حیوانات خانگی از هر نوع می‌توانند به مردم کمک کنند تا به آنها همنشینی، راحتی و حس همراهی بدهند. اما ممکن است هنوز سوالاتی در رابطه با سلامت روان خود داشته باشید:

آیا یک حیوان برای تقویت سلامت روان من بهتر از دیگری است؟

بیشتر تحقیقات بر روی مزایای سلامت روان اسب ها و سگ ها متمرکز شده است.

به عنوان مثال، یک مطالعه در سال 2016 نشان داد که صاحبان سگ در مقایسه با صاحبان گربه و افراد دیگر، بالاترین احساس رفاه را دارند. دیویس می گوید که این می تواند دلایل زیادی داشته باشد.

بله، گربه‌ها می‌توانند از آزادیِ عملِ بیشتری برخوردار و کمتر به کنترل شدن از سوی صاحبان خود نیاز داشته باشند، درحالی‌که سگ‌ها عمدتا هدفی جز رضایت خاطرِ صاحبان‌شان ندارند. از طرفی دیگر، سگ‌ها، حیواناتی اجتماعی هستند، اما احساس پاداشِ بیشتر، ممکن است به این دلیل باشد که سگ‌ها، خواهانِ مسئولیت بیشتری هستند. دیویس خاطرنشان می‌کند که ممکن است احساس کنید که مراقبت از سگ‌ها و بیشتر بیرون رفتن با آن‌ها، تقویتِ اعتماد به نفسِ شما را به دنبال دارد.

با این حال، برای برخی از افراد، این مسئولیت اضافی ممکن است بیش از حد باشد، به خصوص اگر محدودیت های فیزیکی داشته باشید که توانایی شما را در ارائه مراقبت و ورزش سگ ها کاهش می دهد یا مانع از آن می شود.

در این صورت، یک حیوان خانگی با نگهداری کمتر – مانند گربه – ممکن است بهتر باشد.

آیا این مهم است که من یک حیوان خانگیِ متعارف، حیوان حامیِ عاطفی یا حیوان خدماتِ روانپزشکی داشته باشم؟

حیواناتِ خدماتی و حیوانات حامیِ عاطفی، غالبا برای رسیدگی به نیازهای خاص مردم، آموزش‌های تخصصی دیده‌اند. «حیوان حامی عاطفی» حیوانی است که- از طریق همراهی- به افراد مبتلا به «ناتوانی روانی-اجتماعی» تسکین می‌بخشد. «حیوانات حامیِ عاطفی» ممکن است هر نوع حیوان خانگی باشند و تنها به یک نوع حیوان محدود نمی‌شوند. اما سگ‌های خدمات روانپزشکی (PSDs) سگ‌هایی هستند که به طور ویژه برای کار با افرادی که با انواع «خاصی» از بیماری‌های روانی یا ناتوانی‌ها درگیر هستند، آموزش دیده‌اند. این سگ‌ها می‌توانند به صاحبان خود، در راستای انجام کارهایی که به‌تنهایی، قادر به عملی کردنِ‌ آن‌ها نیستند، کمک کنند.

اما در نهایت، بزرگترین پیشرفت در راستای سلامت روان شما، به‌واسطه‌ی پیوند با حیوان خانگی‌تان به دست می‌آید. بنابراین یک حیوان خانگیِ «معمولی» نیز می‌تواند به همان میزان، مفید واقع شود.

گِراتی می‌گوید: هر حیوانی که فرد با آن احساسِ پیوستگی کند، بهترین حیوان برای اوست؛ این احساس، برای برخی از افراد، هنگام ارتباط با سگ، گربه یا پرنده شکل می‌گیرد و برخی دیگر هنگام مواجهه با اسب یا مارمولک.

 

telegram2 files