پیامدهای مخرب مقایسه کردن بر روح و روان کودکان

پیامدهای مخرب مقایسه کردن بر روح و روان کودکان

سایک نیوز به نقل از دانا: مقایسه کردن رفتاری اشتباه و یکی از ابزار‌های نادرست تربیتی است که برخی از والدین آن را به کار می‌گیرند تا به پیشرفت و موفقیت فرزندشان کمک کنند. غافل از اینکه این رفتار مخرب می‌تواند  تا مدت‌ها با کودک همراه باشد و اورا به فردی با عزت نفس پایین و منزوی در آینده تبدیل کند.

فاطمه زمانی؛ مقایسه کردن رفتاری اشتباه و یکی از ابزار‌های نادرست تربیتی است که برخی از والدین آن را به کار می‌گیرند تا به پیشرفت و موفقیت فرزندشان کمک کنند. غافل از اینکه این رفتار مخرب می‌تواند  تا مدت‌ها با کودک همراه باشد و اورا به فردی با عزت نفس پایین و منزوی در آینده تبدیل کند.

پیامد‌های مقایسه کردن در کودکان

شعله ور شدن حسادت

مقایسه کردن بین فرزندان، آن هارا در موضع شکست در قبال موفقیت دیگری قرار می‌دهد و بیش از اینکه باعث تحریک انگیزه برای پیشرفت و ارتقاء آنان شود، موجب بروز حس حسادت و تنفر بین کودکان می‌شود و آرامش و نشاط را از آنان سلب می‌کند.

بروز اضطراب اجتماعی

مقایسه کردن کودکان با یکدیگر، موقعیتی را ایجاد می‌کند که کودکان در آن احساس ناامنی کرده و برای فرار از قرار گرفتن در چنین موقعیت ناخوشایندی سعی می‌کنند از والدین و اجتماع فاصله بگیرند. پیامد این موضوع در آینده هم با کودکان همراه است و زمینه بروز مشکلات رفتاری بزرگتر مثل اضطراب اجتماعی را در آنان فراهم میکند.

افزایش استرس

مقایسه شدن می‌تواند برای هر کودکی به شدت استرس زا و اضطراب آور باشد. استرس علاوه بر اینکه تأثیر مخربی بر رشد توانایی‌های کودکان دارد، آثار جبران ناپذیری هم بر سلامتی آنان می‌گذارد و موجب اختلالات خواب و سایر بیماری‌های روحی و روانی در آنان میشود.

افزایش رقابت ناسالم

زمانی که شما به عنوان یک والد، مدام فرزند تان را با هم یا با همسالانش مقایسه می‌کنید، بین آن‌ها حس رقابت ناسالم ایجاد می‌شود. این نوع مقایسه کودکان می‌تواند آنان را به رقبای سرسخت یکدیگر و شاید به دشمنان هم تبدیل کند. هم چنین ممکن است کودک، بهتر از دیگران بودن را به عنوان یک ارزش در زندگی اش در نظر بگیرد که موجب شود هیچ وقت تحمل شکست را نداشته باشد.

ضربه زدن به عزت نفس

یکی از دلایل بسیار مهم منع در مقایسه کودکان با دیگران این است که به شدت به عزت نفس کودکان آسیب می‌زند. در این زمان، این احساس در کودک ایجاد می‌شود که کار او بی ارزش بوده و هرگز کافی نیست.

شانه خالی کردن از مسئولیت

مقایسه کردن موجب میشود استعداد‌های کودک و توانمندی‌های او به طور مداوم نادیده گرفته شود و در آینده به فردی بی دغدغه و بی مسئولیت تبدیل میشود.

telegram2 files