یافته‌های جدید دانشمندان درباره مشاهده نور سفید هنگام تجربه نزدیک به مرگ

یافته‌های جدید دانشمندان درباره مشاهده نور سفید هنگام تجربه نزدیک به مرگ

سایک نیوز به نقل از ایرنا: محققان تعدادی از بیماران نزدیک به مرگ را تحت بررسی و نظارت قرار داده و متوجه شدند که در مغز برخی از آنها پیش از مرگ فعالیت موج گاما افزایش می‌یابد.

برخی از محققان می‌گویند که شاید رمز و راز فعل و انفعالات درون مغز در جریان آخرین لحظات زندگی و پیش از مرگ را کشف کرده باشند. برخی از افرادی که تجربه نزدیک به مرگ داشته‌اند، می‌گویند که یک نور سفید و همچنین تصویر عزیزان خود را دیده‌اند. مطالعه تحقیقی جدید تائید کرده که ممکن است در مغز در حال مرگ، فعالیت‌هایی وجود داشته باشد.

این محققان برای این منظور فعالیت مغزی بیماران در حال جان باختن و رسیدن به مرگ را ردیابی و بررسی کردند. «جرج ماشور» مدیر «مرکز علوم شناخت و خودآگاهی میشیگان» گفت: اینکه تجربیات روشن و واضح چگونه می‌تواند از یک مغز ناکارآمد در جریان فرایند مرگ بیرون بیاید، یکی از پارادوکس‌ها یا معماهای عصب‌ شناختی (neuroscientific) بوده است. وی افزود: دکتر بورجیگین یک مطالعه تحقیقی مهم را هدایت کرده است که به روشن شدن مکانیزم‌های نوروفیزیولوژیک زیربنایی کمک می‌کند.

این محققان چهار بیمار در حالت بی‌هوشی (اغما) را تحت بررسی قرار دادند که ادامه درمان آنها فایده‌ای نداشت و با موافقت و اجازه خانواده‌های آنها حمایت تجهیزات پزشکی از آنها قطع شد و همگی آنها به علت ایست قلبی جان باختند.

در پی آن، دو نفر از این بیماران افزایش ضربان قلب را در کنار افزایش فعالیت اشعه گاما نشان دادند. به گفته دانشمندان، فعالیت اشعه گاما، سریعترین فعالیت مغزی محسوب می‌شود و با هوشیاری مرتبط دانسته می‌شود. دو بیمار دیگر اما در پی جدا شدن از تجهیزات پزشکی این افزایش در ضربان قلب را نشان ندادند و همچنین افزایش فعالیت مغزی هم در آنها مشاهده نشد.

دو بیماری که این تغییرات را تجربه کردند، گزارش‌های قبلی درباره تشنج نیز داشتند اما در طول ساعت قبل از مرگشان تشنجی نداشتند. به طور کلی، علائم مشابهی از فعال‌سازی گاما در مغز در حال مرگ انسان‌ها و حیوانات در موقع از دست رفتن اکسیژن در پی ایست قلبی ثبت شده است.

«ناشا میهالووا»‌ استاد دانشکده نورولوژی می‌گوید: ما قادر به مشخص کردن ارتباط و وابستگی بین علائم مشهود عصبی هوشیاری با تجربه مرتبط همان بیماران در این مطالعه نیستیم. با این حال، یافته‌های مشاهده شده قطعا جالب هستند و یک چهارچوب جدید برای شناخت ما از هوشیاری پنهان در افراد در حال مرگ فراهم می‌سازند.

telegram2 files