مصرف الکل مادران قبل و در طول بارداری با تغییر در فرم صورت کودکان مرتبط است.

مصرف الکل مادران قبل و در طول بارداری با تغییر در فرم صورت کودکان مرتبط است.

سایک نیوز به نقل از ساینس دیلی: محققان از هوش مصنوعی (AI) و فناوری یادگیری عمیق برای یافتن ارتباطی بین تغییر شکل صورت کودکان و میزان الکلی که مادران آنها قبل از باردار شدن و در دوران بارداری نوشیده اند، استفاده کرده اند.

این مطالعه اولین موردی است که این ارتباط را در کودکان مادرانی که تا سه ماه قبل از باردار شدن الکل مصرف می کردند اما در دوران بارداری قطع کرده بودند، شناسایی کرد. علاوه بر این، ارتباط با تغییر شکل صورت حتی اگر مادران کمتر از 12 گرم الکل در هفته بنوشند – معادل یک لیوان کوچک 175 میلی لیتری شراب یا 330 میلی لیتر آبجو – همچنان وجود دارد.

این یافته مهم است زیرا شکل صورت کودکان می تواند نشانه ای از مشکلات سلامتی و رشد باشد.

گنادی روشچاپکین، استادیار و رهبر گروه زیست شناسی جمعیت محاسباتی در مرکز پزشکی اراسموس، روتردام، هلند، که این مطالعه را رهبری کرد، گفت: «من چهره را آینه سلامت می نامم زیرا سلامت کلی کودک را منعکس می کند. قرار گرفتن کودک در معرض الکل قبل از تولد می تواند اثرات نامطلوب قابل توجهی بر رشد سلامتی او داشته باشد و اگر مادر به طور منظم مقدار زیادی الکل مصرف کند، می تواند منجر به اختلال طیف الکل جنینی، FASD، شود که در چهره کودکان منعکس می شود.

FASD به عنوان ترکیبی از عقب ماندگی رشد، اختلالات عصبی و رشد غیرطبیعی صورت تعریف شده است. علائم عبارتند از اختلال شناختی، اختلال نقص توجه و بیش فعالی (ADHD)، مشکلات یادگیری، مشکلات حافظه، مشکلات رفتاری، و تاخیر گفتار و زبان. در حال حاضر مشخص شده است که FASD ناشی از نوشیدن الکل توسط مادر در دوران بارداری، به ویژه نوشیدن زیاد الکل است. با این حال، تا به حال، اطلاعات کمی در مورد تأثیر مصرف کم الکل بر رشد صورت کودکان و در نتیجه سلامت آنها وجود داشت. این همچنین اولین مطالعه ای است که این مسئله را در کودکان با پیشینه های قومی مختلف بررسی می کند. محققان از هوش مصنوعی و یادگیری عمیق برای تجزیه و تحلیل تصاویر سه بعدی کودکان در سنین 9 و 13 استفاده کردند.

پروفسور روشچاپکین گفت: “صورت یک شکل پیچیده است و تجزیه و تحلیل آن یک کار چالش برانگیز است. تصویربرداری سه بعدی کمک زیادی می کند، اما برای انجام این کار به الگوریتم های پیشرفته تری نیاز دارد. “برای این کار، ما یک الگوریتم مبتنی بر هوش مصنوعی ایجاد کردیم که تصاویر سه بعدی با وضوح بالا از صورت می گیرد و 200 اندازه گیری یا ویژگی منحصر به فرد را تولید می کند. ما آنها را برای جستجوی ارتباط با قرار گرفتن در معرض الکل قبل از تولد تجزیه و تحلیل کردیم و نقشه های حرارتی را برای بررسی ویژگی های خاص صورت مرتبط با مصرف الکل مادران را توسعه دادیم.”

اطلاعات مربوط به مصرف الکل توسط مادران از پرسشنامه های تکمیل شده توسط زنان در اوایل، اواسط و اواخر بارداری به دست آمد. محققان آنها را به سه گروه تقسیم کردند: مادرانی که قبل یا در طول بارداری مشروبات الکلی مصرف نکردند (گروه کنترل)، مادرانی که در طول سه ماه قبل از باردار شدن مشروبات الکلی مصرف کردند اما زمانی که باردار شدند آن را متوقف کردند، و مادرانی که در دوران بارداری مشروبات الکلی مصرف کردند، از جمله آنهایی که فقط در سه ماهه اول بارداری مشروبات الکلی مصرف کردند و کسانی که در طول بارداری به نوشیدن مشروبات الکلی ادامه دادند.

ما ارتباط آماری معناداری بین قرار گرفتن در معرض الکل قبل از تولد و شکل صورت در کودکان 9 ساله پیدا کردیم. آقای شیانجینگ لیو، نویسنده اول این مطالعه و دانشجوی دکترا در گروه پروفسور روشچوپکین، که هوش مصنوعی را توسعه داده است، گفت: رایج‌ترین ویژگی‌ها عبارت بودند از: نوک بینی بالا، بینی کوتاه و پلک پایین.

در میان گروهی از مادرانی که در طول دوران بارداری مشروبات الکلی مصرف می کردند، متوجه شدیم که حتی اگر مادران در دوران بارداری بسیار کم، کمتر از 12 گرم در هفته، می نوشند، ارتباط بین قرار گرفتن در معرض الکل و شکل صورت کودکان قابل مشاهده است.”

ارتباط بین مصرف الکل و شکل صورت در کودکان بزرگتر ضعیف شد و هنگامی که محققان به داده های کودکان در سن 13 سالگی نگاه کردند، هیچ ارتباط معنی داری یافت نشد.

ممکن است با افزایش سن کودک و تجربه سایر عوامل محیطی، این تغییرات کاهش یابد یا با الگوهای رشد طبیعی پنهان شود. اما این بدان معنا نیست که اثر الکل بر سلامتی نیز از بین می رود. بنابراین، تاکید بر این امر ضروری است. پروفسور روشچاپکین می گوید: هیچ سطح مطمئنی برای مصرف الکل در دوران بارداری وجود ندارد و توصیه می شود که نوشیدن الکل را حتی قبل از بارداری متوقف کنید تا از نتایج بهینه سلامت هم برای مادر و هم برای جنین در حال رشد اطمینان حاصل شود. تحقیقات بیشتر در مورد مکانیسم ارتباط مورد نیاز است تا به طور کامل درک شود که چگونه ارتباط ایجاد می شود و سپس با افزایش سن ضعیف می شود.

در کودکان 9 ساله، محققان در مقایسه ی مادرانی که قبل از بارداری مشروبات الکلی می‌نوشیدند با مادرانی که در طول دوران بارداری به مصرف الکل ادامه می‌دادند، ویژگی‌های چهره از نظر آماری ارتباط معنی‌داری با مصرف الکل در مادران داشتند.

آن‌ها همچنین داده‌های مربوط به زنانی را که در سه ماهه اول الکل مصرف می‌کردند، اما سپس آن را قطع کردند، و آنهایی که به نوشیدن ادامه دادند، بررسی کردند. نتایج مشابه بود، که نشان می‌دهد این ارتباط عمدتاً با قرار گرفتن جنین در معرض الکل در سه ماه اول بارداری توضیح داده می‌شود.

مطالعات قبلی در مورد رشد کودک پس از قرار گرفتن در معرض الکل نشان داده است که مکانیسم های احتمالی اثر ممکن است اختلالات متابولیک در مادران باشد، مانند مشکلات سطح قند خون و بیماری کبد چرب، و این نیز می تواند ارتباط با شکل صورت داشته باشد. با این حال، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

یکی از نقاط قوت این مطالعه، تعداد زیاد کودکان با پیشینه‌های قومی مختلف است. محدودیت ها شامل این است که هیچ داده ای در مورد مصرف الکل بیش از سه ماه قبل از بارداری وجود نداشت و ممکن است مادران پرسشنامه عادات نوشیدن خود را به درستی تکمیل نکرده باشند و احتمالاً مصرف خود را دست کم گرفته باشند. از آنجایی که این یک مطالعه مشاهده‌ای است، نمی‌توان نشان داد که مصرف الکل تنها به دلیل ارتباط با آنها باعث ایجاد تغییرات در شکل صورت می‌شود.

telegram2 files