اختلال مصرف نیکوتین

اختلال مصرف نیکوتین

سایک نیوز به نقل از منتال هلث: اختلال مصرف نیکوتین، تمایل به ادامه مصرف نیکوتین از طریق ریه ها، معمولاً از طریق کشیدن محصولات تنباکو است. هر مقداری از نیکوتین می تواند منجر به وابستگی شود. علائم اعتیاد، شامل علائم ترک و تمایل به سیگار کشیدن علیرغم پیامدهای منفی بر سلامتی یا تعاملات اجتماعی است. گزینه های درمانی شامل داروها و مشاوره است.

اختلال مصرف نیکوتین چیست؟

اختلال مصرف نیکوتین یا اعتیاد به نیکوتین عموماً از طریق استفاده مکرر از محصولات دودی تنباکو رخ می دهد، بنابراین نیکوتین و چندین ماده دیگر از طریق ریه ها وارد بدن می شود. اعتیاد به نیکوتین با هر مقدار نیکوتین ممکن است رخ دهد.

نیکوتین ماده شیمیایی حس خوب، در محصولات تنباکو است که در عرض چند ثانیه به مغز می رسد تا سطح دوپامین را افزایش دهد. این مسیر سرعتی پاداشی است که به سرعت اتفاق می‌افتد و به سرعت فروکش می‌کند، بنابراین کاربر دستش را به محصول می‌رساند تا بارها و بارها این حس را تجربه کند. با گذشت زمان، مغز برای نیاز به مواد شیمیایی دوباره فعال می‌شود و زمانی که این ماده وجود ندارد، استرس ایجاد می‌شود. عصبی بودن، احساس افسردگی و بی قراری زمانی رخ می دهد که محصول را نتوان تهیه کرد.

اختلال مصرف نیکوتین که گاهی اوقات NUD نامیده می شود، یک تشخیص روانپزشکی است که به الگوی اجباری مصرف نیکوتین علیرغم پیامدهای مضر اشاره دارد. نیکوتین بیشتر از طریق سیگار مصرف می شود، اما می توان آن را به روش های دیگری مانند جویدن تنباکو، انفیه یا سیگار الکترونیکی نیز مصرف کرد.

در میان افرادی که روزانه سیگار می کشند، حدود 50 درصد از آنها به اختلال مصرف تنباکو یا نیکوتین مبتلا هستند. با این حال، در کسانی که هر روز سیگار نمی کشند، غیر معمول است.

افراد مبتلا به NUD اغلب احساس می کنند نمی توانند نیکوتین را ترک کنند و ممکن است علیرغم پیامدهای منفی مانند مشکلات مالی یا مشکلات اجتماعی و روابط، به استفاده از آن ادامه دهند. NUD یک مشکل شدید است که می تواند منجر به بسیاری از عوارض سلامتی از جمله سرطان، بیماری قلبی و سکته شود.

عوارض اختلال مصرف نیکوتین

در حالی که بسیاری از مردم از خطرات سیگار آگاهی دارند، ممکن است از عوارض جانبی بالقوه اختلال مصرف نیکوتین آگاه نباشند. به این دلایل، برای افرادی که سیگار می‌کشند بسیار مهم است که از عوارض جانبی احتمالی اختلال مصرف نیکوتین آگاه باشند و اگر احساس می‌کنند با اعتیاد دست و پنجه نرم می‌کنند، به دنبال کمک باشند.

اختلال مصرف نیکوتین می‌تواند خطر ابتلا به سرطان و سایر بیماری‌های جدی سلامتی را به دلیل وجود مواد شیمیایی سرطان‌زا و مضر در محصولات تنباکو، چه سیگاری باشند و چه غیر سیگاری، افزایش دهد.

عوارض جانبی و عوارض طولانی مدت می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • سرطان، به ویژه در سیستم تنفسی، مانند سرطان ریه
  • برونشیت مزمن
  • آمفیزم (بیماری ریوی که باعث تنگی نفس می شود و به مرور زمان کیسه های هوایی را از بین می برد)
  • بیماری قلبی
  • بیماری چشم، به عنوان مثال آب مروارید
  • بیماری کلیوی
  • ناباروری
  • ناتوانی جنسی (ناتوانی در ایجاد یا حفظ نعوظ)
  • کاهش پاسخ ایمنی
  • عفونت های تنفسی
  • بیماری زخم پپتیک (سوراخ شدن در امتداد دستگاه گوارش، مانند پوشش داخلی معده یا روده کوچک)

همچنین باید عوارض جانبی یا عوارض ناشی از استنشاق دود بدون سیگار را به خاطر داشت. این به سیگار کشیدن دست دوم معروف است.

  • آسم، خس خس سینه، سرفه
  • عفونت های تنفسی
  • عفونت های گوش
  • سندرم مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS) زمانی رخ می‌دهد که زنان در دوران بارداری یا پس از تولد نوزاد سیگار می‌کشند. این عامل اصلی مرگ در نوزادان سالم است.
  • وزن کم هنگام تولد در نوزادانی که مادرانشان در دوران بارداری سیگار می کشیدند.
  • سایر بیماری ها مانند بیماری قلبی و سرطان ریه نیز از طریق استنشاق دست دوم محصولات نیکوتین امکان پذیر است.

علائم اختلال مصرف نیکوتین

علائم اختلال مصرف نیکوتین عبارتند از:

  1. عدم توانایی در ترک سیگار یا استفاده از محصولات تنباکو
  2. در صورت قطع مصرف، علائم ترک را داشته باشید.
  3. هوس سیگار حتی اگر عوارضی برای سلامتی ایجاد کند.
  4. ادامه استفاده از محصول علیرغم پیامدهای منفی در زندگی شما، به عنوان مثال، مشاجره با همسر، مشکلات در محل کار، مجبور به ترک معاشرت با برخی از دوستان، ناتوانی در انجام پروازهای طولانی

علل اختلال مصرف نیکوتین

حتی استفاده نادر و کم از نیکوتین یا محصولات تنباکو می تواند منجر به وابستگی شود زیرا این ماده مخدر بسیار اعتیادآور است. همچنین ممکن است وسایل کمکی ترک سیگار، مانند آدامس نیکوتینی یا چسب نیکوتینی، منجر به وابستگی شود. بدتر از آن، بدن به سرعت به نیکوتین عادت می کند و هر چه بیشتر از آن استفاده کنید، احساس بهتری خواهید داشت.

نیکوتین با کارهای روزمره در هم می آمیزد و رسم سیگار کشیدن به یک عادت و همچنین اعتیاد تبدیل می شود. برخی موقعیت‌ها میل شدید به سیگار را تحریک می‌کنند. به عنوان مثال، برخی افراد صبح اول وقت به محض بیدار شدن سیگار می کشند. دیگران هر زمان که در محل کار استراحت کنند سیگار می کشند. معاشرت اغلب نقش مهمی در سیگار کشیدن دارد زیرا مردم با هم در دفتر یا بار بیرون می روند تا سیگار بکشند.

عوامل خطر اختلال مصرف نیکوتین عبارتند از:

شروع سیگار کشیدن از سنین پایین

سابقه خانوادگی اعتیاد به نیکوتین

اختلالات شخصیتی یا افسردگی همزمان

زندگی در مناطق ضعیف اجتماعی و اقتصادی

داشتن سابقه تحصیلی ضعیف

بزرگ شدن در خانه هایی با مصرف کنندگان دخانیات

کودکانی که دوستان سیگاری دارند بیشتر احتمال دارد این کار را انجام دهند.

کسانی که سایر اعتیادها یا سابقه اختلالات مصرف مواد، از جمله اختلال مصرف الکل دارند.

پیشگیری از اختلال مصرف نیکوتین

موثرترین راه برای جلوگیری از اختلال مصرف نیکوتین، سیگار نکشیدن است. متأسفانه، حتی کمترین مقدار نیکوتین در سیستم شما می تواند منجر به هوس و اعتیاد شود. یکی دیگر از کارهای مهم این است که از محیط هایی که در آن افراد سیگار می کشند اجتناب کنید. کودکانی که در خانواده هایی با کشیدن سیگار بزرگ می شوند، احتمال بیشتری دارد که خودشان این عادت را بپذیرند.

اگر از قبل سیگاری هستید و می خواهید از ابتلا به اختلال مصرف نیکوتین جلوگیری کنید، باید از محرک های خود اجتناب کنید. به عنوان مثال، برخی افراد هنگام نوشیدن الکل یا زمانی که در جمع افراد سیگاری هستند، بیشتر سیگار می کشند.

اگر تازه شروع به مصرف کرده اید، بهتر است این عادت را در جوانی ترک کنید، زیرا بدن خیلی سریع به نیکوتین و محصولات تنباکو وابستگی پیدا می کند، به خصوص اگر مستعد سوء مصرف مواد هستید.

تشخیص اختلال مصرف نیکوتین

طبق DSM-5، الگوی مصرف نیکوتین / دخانیات زمانی که منجر به اختلال یا ناراحتی قابل توجهی شود، مشکل ساز است، و فرد باید حداقل دو مورد از الگوهای زیر در طول دوازده ماه نشان دهد:

  • این محصول در مقادیر بیشتر از آنچه در نظر گرفته شده یا برای مدت زمان طولانی تری مصرف می شود.
  • میل به نیکوتین مداوم است و تلاش برای کاهش آن ناموفق است.
  • زمان قابل توجهی برای تهیه یا استفاده از محصول صرف می شود.
  • تمایل به استفاده از محصول قوی است.
  • استفاده از محصول با مسئولیت ها تداخل دارد.
  • ادامه استفاده با وجود مشکلات اجتماعی یا بین فردی
  • از دست دادن یا کاهش فعالیت های مهم به دلیل استفاده
  • استفاده مکرر که در آن کاربر در موقعیت های خطرناک قرار دارد، به عنوان مثال.سیگار کشیدن در رختخواب یا نزدیک به مواد قابل اشتعال
  • استفاده از محصول علیرغم آگاهی از داشتن یک مشکل جسمی یا روانی که توسط نیکوتین / دخانیات ایجاد شده یا بدتر شده است.
  • تحمل محصول با افزایش مقادیر مورد نیاز برای دستیابی به اثر مورد نظر یا کاهش اثر با استفاده مداوم از همان مقدار مشاهده می شود.
  • علائم ترک نیکوتین با قطع مصرف محصول دیده می شود، تا جایی که این ماده علائم را تسکین می دهد.

یک متخصص مراقبت های بهداشتی با پرسیدن سوالاتی از بیمار در مورد نکات فوق او را ارزیابی می کند.

 

درمان اختلال مصرف نیکوتین

ترک سیگار بهترین راه برای کاهش خطرات مرتبط با اختلال مصرف نیکوتین است، اما انجام این کار بدون حمایت می تواند چالش برانگیز باشد. اکثر سیگاری ها حداقل یک بار سعی کرده اند سیگار را ترک کنند، و اگرچه برخی از آنها در اولین تلاش موفق می شوند، به ندرت در اولین تلاش بدون دریافت کمک ترک می کنند.

بسیار مهم است که به یاد داشته باشید که اعتیاد بسیار قدرتمند است. این بدان معناست که اگر در ابتدا موفق نشدید، نباید احساس شرمندگی کنید و دوباره تلاش کنید.

خودمراقبتی برای اختلال مصرف نیکوتین

یکی از راهبردهای مهم مراقبت از خود، اجتناب از محرک هایی است که ممکن است باعث هوس شود، به عنوان مثال، افراد سیگاری در محل کار شما. محرک های رایج عبارتند از استرس، کسالت و موقعیت های اجتماعی. به عنوان مثال، ممکن است به شما کمک کند تا یک عادت سالم را به دور از عوامل محرک، مانند ورزش کردن یا پختن وعده های غذایی سالم، اتخاذ کنید.

همچنین وجود یک سیستم پشتیبانی، مانند دوستان یا اعضای خانواده که می توانند تشویق و تفاهم کنند، ضروری است. علاوه بر این، بسیاری از منابع مفید مانند برنامه‌های ترک سیگار و گروه‌های حمایتی در دسترس هستند.

کمک به فرد مبتلا به اختلال مصرف نیکوتین

اگر می‌خواهید به کسی کمک کنید نیکوتین را ترک کند، درک این اختلال بسیار مهم است. ترک سیگار یک فعالیت بسیار چالش برانگیز است، حتی اگر فرد مصمم و با انگیزه این کار را انجام دهد.

سعی کنید مثبت بمانید و به آنها انگیزه دهید، حتی اگر چند بار شکست بخورند یا در گذشته شکست خورده باشند.

پیشنهاد کنید آنجا باشید و کارهایی را با هم انجام دهید، فعالیت هایی که آنها را از محرک ها دور نگه می دارد.

هدف گذاری کنید و موفقیت را جشن بگیرید.

آنها را تشویق کنید تا از شر هرگونه سیگار یا لوازم جانبی سیگار خلاص شوند.

اگر فرد مورد علاقه شما از دارویی استفاده می کند، او را بررسی کنید تا مطمئن شوید که آن را مصرف کرده است.

telegram2 files