گزارش آیین افتتاحیه «طرح آموزش‌های عمومی پیش از ازدواج جوانان»

گزارش آیین افتتاحیه «طرح آموزش‌های عمومی پیش از ازدواج جوانان»

گزارش آیین افتتاحیه «طرح آموزش‌های عمومی پیش از ازدواج جوانان»

رستمی: نگاه تک‌بعدی نسبت به موضوع ازدواج باید تغییر کند

محمدرضا رستمی، معاون ساماندهی امور جوانان وزیر ورزش و جوانان در آیین افتتاحیه «طرح آموزش‌های عمومی پیش از ازدواج جوانان» گفت: نگاه تک‌بعدی نسبت به موضوع ازدواج و مساله خانواده باید تغییر کند. رویکرد ما در وزارت ورزش و جوانان تغییر این نگاه است.

گزارش آیین افتتاحیه «طرح آموزش‌های عمومی پیش از ازدواج جوانان»آیین افتتاحیه
«طرح آموزش‌های عمومی پیش از ازدواج جوانان» با همت و حمایت معاونت ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان و توسط موسسه فرهیختگان دانشگاه، عصر دوشنبه سوم خردادماه ۹۵ در آیینی ویژه با حضور مهندس محمدرضا رستمی، معاون ساماندهی امور جوانان وزیر ورزش و جوانان، دکتر ناصر صبحی، مدیرکل برنامه‌ریزی ازدواج و تعالی خانواده این وزارتخانه، سیدمجتبی باقری، مدیرعامل موسسه فرهیختگان دانشگاه و جمعی دیگر از مسئولان و اهالی فرهنگ و آموزش در فرهنگسرای ابن‌سینا برگزار شد.

“لزوم برنامه‌ریزی برای آموزش‌های بهینه و کاربردی”

در ابتدای این آیین، باقری، مدیرعامل موسسه فرهیختگان دانشگاه ضمن تبریک اعیاد شعبانیه، دانش‌آموزان دبیرستانی، پیش‌دانشگاهی و دانشجویان را از مهم‌ترین جوامع هدف در اجرای این طرح دانست.

گزارش آیین افتتاحیه «طرح آموزش‌های عمومی پیش از ازدواج جوانان»وی گفت: یکی از معضلات حال حاضر جامعه ما کاهش آمار ازدواج و افزایش آمار طلاق به‌ویژه در سال‌های اخیر بوده که در این زمینه نیاز به برنامه‌ریزی برای آموزش‌های بهینه و کاربردی احساس می‌شود. این آموز‌ش‌ها به منزله پیشگیری از بسیاری معضلات فراروی جوانان در آینده است.
مدیرعامل موسسه فرهیختگان دانشگاه ادامه داد: در این راستا و برای بهبود وضعیت موجود، طرح آموزش‌های عمومی پیش از ازدواج جوانان را در این ایام مبارک با حمایت معاونت ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان شروع خواهیم کرد. در این طرح با برنامه‌ریزی اصولی و با بهره‌گیری از اساتید مجرب از سراسر کشور، انواع مهارت‌‌های لازم برای زندگی فردی و اجتماعی که جوانان پیش از تشکیل خانواده باید با آن‌ها آشنا شوند، با تکنیک‌های علمی و کاربردی آموزش داده خواهد شد.

“حل معضلات جوانان بدست خلاق و توانای خود جوانان”

دکتر ناصر صبحی، مدیرکل برنامه‌ریزی ازدواج و تعالی خانواده وزارت ورزش و جوانان، به‌عنوان سخنران این آیین با بیان این‌که انتخاب شریک زندگی مهم‌‌ترین تصمیم در زندگی انسان است، افزود: اگر انسان درباره ازدواج و انتخاب شریک زندگی تصمیم درست نگیرد، راه برگشت ندارد و اگر هم راه برگشتی باشد، سال‌ها یا دهه‌هایی از عمر باارزش انسان را درگیر کرده و هدر می‌دهد.

وی اظهار کرد: متاسفانه در کشور ما روز به روز آمار ازدواج کاهش و آمار طلاق افزایش می‌یابد و اینجاست که نقش مهم امر پیشگیری از جمله آموزش‌های علمی، اصولی و کاربردی پیش از ازدواج نمایان می‌شود. البته تاکنون نیز برنامه‌هایی در این راستا اجرا شده که بیشتر موازی‌کاری برنامه‌ها و نهادها بوده و خروجی مناسبی هم نداشته است. باید محتواهای آموزشی به دقت انتخاب و همه عوامل به دور از موازی کاری در یک جهت حرکت داده شوند.

گزارش آیین افتتاحیه «طرح آموزش‌های عمومی پیش از ازدواج جوانان»مدیرکل برنامه‌ریزی ازدواج و تعالی خانواده وزارت ورزش و جوانان ادامه داد: در حال حاضر بانک اطلاعاتی برای اجرای درست این طرح با همکاری نهادهای مرتبط تشکیل شده است. در تفاهمی که با موسسه فرهیختگان منعقد شده بنا داریم که در شروع کار حدود دو هزار نفر را زیر چتر این طرح ببریم و اگر برنامه‌‌ها بازده و روند خوبی داشت و بودجه لازم در اختیارمان قرار گرفت، در ادامه ۷۵۰ هزار زوج آماده ازدواج نیز مشمول این آموزش‌ها خواهند شد.

صبحی با اشاره به اینکه معضلات جوانان به دست خلاق و توانای خود جوانان حل‌شدنی است، گفت: برای اجرای این طرح از اساتید برجسته سراسر کشور به‌ویژه اساتید جوان دعوت به‌عمل آمده که در ابتدای کار ۱۰۰ استاد برای برگزاری دوره‌ها با ما همکاری می‌کنند.

وی افزود: تشکیل خانواده سنت حسنه پیامبر (ص) و ازدواج در دین ما معادل بدست آوردن نیمی از دین است. امیدواریم با همدلی و برنامه‌ریزی درست و همکاری نهادهای مختلف در اجرای این طرح مهم موفق و کارآمد باشیم.

در ادامه محمدرضا رستمی، معاون ساماندهی امور جوانان وزیر ورزش و جوانان، با اشاره به نامگذاری سال ۱۳۹۵ به‌عنوان «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» از سوی رهبر معظم انقلاب اظهار کرد: شاید یکی از عینی‌ترین و جدی‌ترین مسائلی که با اقتصاد مقاومتی عجین شده، بحث ازدواج و خانواده است، چراکه می‌تواند بسیاری از هزینه‌های مالی و اقتصادی، معنوی و اجتماعی را در جامعه کاهش دهد.

وی گفت: در حوزه ازدواج حرف زیاد زده می‌شود، ولی به مرحله اجرا در نیامده یا به نتیجه مطلوب منتهی نمی‌شود. اگر هم طرح‌ها اجرا شوند بیشتر غیرکارشناسی بوده و نتایج عکس دارند. انتظار داریم از این پس با رویکرد حرفه ای و تخصصی و با کمک صاحب نظران به موضوع ازدواج جدی‌تر و دقیق‌تر نگاه شود.
گزارش آیین افتتاحیه «طرح آموزش‌های عمومی پیش از ازدواج جوانان»
معاون ساماندهی امور جوانان وزیر ورزش و جوانان ادامه داد: حدود ۱۵ سالی که مدارس، دانشگاه‌ها و رسانه‌ها به‌صورت افراطی رویکرد روانشناختی را وارد بحث ازدواج و خانواده کرده‌اند که خروجی آن چیزی است که امروز می‌بینیم؛ کاهش ازدواج و افزایش طلاق!

رستمی با بیان اینکه زندگی مشترک علاوه بر مهارت اجتماعی به مهارت‌های اقتصادی، مدیریتی و فردی نیز وابسته است، افزود: نگاه تک‌بعدی نسبت به موضوع ازدواج و مساله خانواده باید تغییر کند. رویکرد ما در وزارت ورزش و جوانان تغییر این نگاه است.

وی با اظهار تاسف از آمار موجود طلاق و ازدواج در جامعه امروز اظهار کرد: در این رابطه سه سوال مهم مطرح می‌شود که یافتن پاسخ درست برای آن‌ها بسیار ضروری و کارگشا است. نخست اینکه با توجه به دارا بودن ۱۱ میلیون جوان آماده ازدواج در کشور، چرا این جوانان ازدواج نمی‌کنند؟ چطور می‌توان به ازدواج آن‌ها کمک کرد و چه کسانی باید در حل این مشکل کمک کنند؟

این مقام مسئول در وزارت ورزش و جوانان ادامه داد: برای پاسخ به این پرسش، باید به نقش جوانان، خانواده، نهادهای مدنی و دولت به معنای حاکمیت توجه کرد. فقط دغدغه‌ها مطرح می‌شوند ولی ریشه‌یابی نشده و راه‌حل کاربردی ارائه نمی‌شود. آیا واقعا مشکل مسائل اقتصادی و اشتغال است؟ اگر اینطور است چرا افرادی که در شهرها و استان‌های بسیار کم‌بضاعت مانند سیستان و بلوچستان و چهارمحال بختیاری زندگی می‌کنند، ازدواج می‌کنند؟ نگاه تک‌بعدی به مساله و انجام کارهای موازی و بی‌ثمر، هدر دادن منابع کشور است.

رستمی دومین پرسش را اینگونه مطرح کرد: یک‌و نیم میلیون نفر در هر سال ازدواج می‌کنند، چه کنیم که خانواده‌ها پایدار شده و به طلاق منجر نشوند.

معاون ساماندهی امور جوانان وزیر ورزش و جوانان افزود: پرسش سوم اینست که مزدوجین جدید به چه چیزهایی برای زندگی سالم نیاز دارند؟ چه چیزهایی باعث می‌شود ۵۰ درصد طلاق‌‌ها در ۵ سال نخست رخ بدهد؟ چه کنیم که این اتفاق نیفتد؟ به اعتقاد من این مساله نیاز به گفت‌و‌گوی ملی دارد. به‌عنوان راهکار از سازمان صدا و سیما دعوت می‌کنیم که وارد گود شود. بسیاری از هزینه‌هایی که می‌تواند سرمایه‌های پایدار کشور باشد، به دلیل غفلت به ضرر تبدیل می‌شوند. صدا و سیما برای بهبود اوضاع می‌تواند در راه‌اندازی این گفت‌و‌گوی ملی کمک کند. امیدوارم لجاجت رسانه‌ای کمرنگ شود.

وی بیان کرد: کارهای بی‌ثمر در بخش‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی و مدیریتی کشور انجام می‌شود که هیچ‌ راهکار مناسبی برای انسجام این نیروها و ابعاد در کنار هم ارائه نمی‌شود. وظیفه وزارت ورزش و جوانان کنار هم چیدن این ابعاد با یک نقشه واحد و ساماندهی شده است.

رستمی گفت: دغدغه دیگری که با آن مواجهیم این است که سال‌ها بدون توجه به خروجی نظام آموزش و دانشگاه‌ها، بر طبل کنکور و رتبه می‌کوبیم و کمتر به توانایی و مهارت جوانان برای کار و زندگی توجه می‌شود. در حال حاضر یک جامعه ناتوان روی دست ما مانده که مهارت‌های لازم را برای رسیدن به منافع خود ندارد و جوانان با کوچکترین مشکل به سمت جدا شدن حرکت می‌کنند.

این مقام مسئول ادامه داد: جامعه بدون مهارت تمام سرمایه خود را به ضرر تبدیل می‌کند. توانایی‌ها و مهارت‌های جوانان برای کار و زندگی باید از مدرسه شروع و در دانشگاه بهبود یابد تا به‌جای مواجه شدن با جوانانی که منتظر رسیدن معجزه می‌نشینند، جوانانی توانمند و قابل اتکا داشته باشیم.
گزارش آیین افتتاحیه «طرح آموزش‌های عمومی پیش از ازدواج جوانان»
وی در ادامه تصریح کرد: طرح آموزش‌های پیش از ازدواج به‌عنوان برنامه محوری به دنبال یک سری بحث‌های نظری و تئوری بدردنخور نیست. این طرح با در نظر گرفتن هر چهار بعد مدیریتی، اجتماعی، اقتصادی و فردی باید به دنبال آموزش مهارت‌ها و قابلیت‌ها باشد.

معاون ساماندهی امور جوانان وزیر ورزش و جوانان با اشاره به این موضوع که به دلیل سیاست‌های غلط، اقدامات غلط‌تر و رفتارهای نامناسب، سرمایه‌های اجتماعی حیاتی در کشور ما فروکش کرده، افزود: در این بین باید به چند عامل توجه کرد. امروز در جامعه ما «اعتماد»، «احترام» و «امید» بسیار کمرنگ شده که باید با برنامه‌ریزی درست دوباره ساماندهی شوند.

گزارش آیین افتتاحیه «طرح آموزش‌های عمومی پیش از ازدواج جوانان»رستمی گفت: به خاطر منافع ملی باید بدون سانسور و تعارفات راحت با هم حرف بزنیم و طرح مساله کنیم. در این میان باید از حرف‌های کلی و بی‌فایده که تاکنون کمکی نکرده، اجتناب کنیم و با یک راهکار که هر چهار حوزه ذکر شده را پوشش می‌دهد، با قدرت تمام در یک کانال مشخص پیش برویم.

این مقام مسئول اظهار کرد: به‌عنوان حوزه‌ای که ساماندهی امور جوانان کشور را برعهده داریم، امسال با موضوع مهارت‌آموزی، در صورت کمک نهادهای عمومی و دولتی، برنامه‌های آموزش پیش از ازدواج را در قالب ۱۶ ساعته ارائه می‌دهیم که این آموزش‌ها در راستای انجام ازدواج های آگاهانه‌تر و کاهش آمار طلاق است.

 


telegram2 files