آگورافوبیا چیست؟

آگورافوبیا چیست؟

سایک نیوز به نقل از منتال هلث: آگورافوبیا نوعی اختلال اضطراب اجتماعی است. این باعث می‌شود افراد از موقعیت‌هایی که ممکن است به دام بیفتند و نتوانند فرار کنند و یا خجالت و ترس را تجربه کنند، ترس شدید و غیرمنطقی داشته باشند. این موقعیت‌ها می‌تواند شامل استفاده از وسایل نقلیه عمومی یا قرار گرفتن در فضاهای باز و بزرگ یا فضاهای کوچک و شلوغ باشد. افرادی که با آگورافوبیا زندگی می کنند اغلب از موقعیت ها و مکان هایی که از آن می ترسند اجتناب می کنند که در موارد شدید می تواند منجر به انزوای شدید شود.

اختلال هراس اغلب ریشه آگورافوبیا است و حدود یک سوم موارد به آگورافوبیا تبدیل می شوند. علل دیگر عبارتند از حوادث آسیب زا و داشتن یک خویشاوند مبتلا به آگورافوبیا.

درمان آگورافوبیا شامل تغییر سبک زندگی، درمان روانشناختی و دارو است. برخی از افراد ممکن است به طور کامل درمان شوند، در حالی که برخی دیگر متوجه می شوند که درمان دوره های زمانی را که علائم اختلال را تجربه می کنند کاهش می دهد.

انواع آگورافوبیا

دو نوع آگورافوبیا وجود دارد: آگورافوبیا همراه با اختلال هراس که شایع ترین آن است و آگورافوبیا بدون اختلال هراس.

آگورافوبیا با اختلال هراس

بیشتر موارد آگورافوبیا به عنوان یک عارضه اختلال هراس ایجاد می شود. اختلال هراس نوعی اختلال اضطرابی است که باعث شروع ناگهانی ترس شدید می شود که در علائم شدید فیزیکی، حمله پانیک به اوج خود می رسد. پس از یک حمله پانیک در یک مکان یا موقعیت خاص، فردی که دچار آگورافوبیا می شود به شدت از داشتن یک حمله پانیک دیگر در یک محیط مشابه می ترسد که از آن مکان یا موقعیت خاص اجتناب می کند.

آگورافوبیا بدون اختلال هراس

آگورافوبیا بدون اختلال پانیک یا سابقه حملات پانیک کمتر رایج است. در این موارد، اغلب فوبیای متفاوتی است که می‌تواند باعث علائم آگورافوبیا شود، از جمله ترس از ابتلا به یک بیماری وحشتناک در یک فضای شلوغ، یا قربانی شدن در یک جنایت خشونت‌آمیز در صورت ترک خانه.

علائم آگورافوبیا

علائم آگورافوبیا بسته به شدت اختلال متفاوت است و به سه دسته رفتاری، فیزیکی و شناختی تقسیم می شود.

علائم رفتاری

آگورافوبیا بیشتر با علائم رفتاری همراه است و پاسخی به ترس از علائم فیزیکی و شناختی است که به صورت اجتناب از موقعیت های خاص ظاهر می شود.

اجتناب از یک موقعیت خاص اغلب زمانی ایجاد می شود که فرد قبلاً در همان موقعیت یک حمله پانیک را تجربه کرده باشد. از ترس اینکه دچار حمله پانیک دیگر شود، فرد شروع به اجتناب از این وضعیت و همچنین مکان های دیگری که ممکن است حمله پانیک در آنها رخ دهد، می کند.

موقعیت ها و مکان هایی که افراد مبتلا به آگورافوبیا از آنها می ترسند ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • فضاهای باز و بزرگ مانند مراکز خرید یا پارکینگ
  • فضاهای کوچک و شلوغ مانند آسانسور، خواربارفروشی یا سینما
  • وسایل حمل و نقل عمومی مانند قطار، اتوبوس یا هواپیما
  • بیرون از خانه تنها بودن

بسته به شدت اختلال، برخی از افراد مبتلا به آگورافوبیا می‌توانند با این موقعیت‌ها مقابله کنند، در حالی که برای برخی دیگر، رفتار اجتنابی می‌تواند عمیقاً بر زندگی اجتماعی و حرفه‌ای آنها تأثیر بگذارد

با پیشرفت این اختلال، افراد مبتلا به آگورافوبیا کمتر می توانند به محل کار بروند یا دوستان و خانواده را ببینند که منجر به انزوا، جدایی و بیگانگی می شود. در شدیدترین موارد، فعالیت هایی مانند رفتن به خواربارفروشی یا حتی خروج از خانه بیش از حد طاقت فرسا می شود و باعث می شود مردم بیشتر روز را در خانه بمانند.

بسیاری از افرادی که با آگورافوبیا زندگی می کنند متوجه می شوند که ترس آنها با واقعیت موقعیت تناسبی ندارد، اما احساس می کنند نمی توانند کاری در مورد آن انجام دهند.

علائم فیزیکی

مشابه حمله پانیک، علائم فیزیکی با احساس شدید اضطراب ایجاد می شود و می تواند شامل موارد زیر باشد:

  1. درد قفسه سینه یا ضربان قلب سریع
  2. لرزش بدن
  3. تنگی نفس
  4. سبکی سر یا سرگیجه
  5. لرز یا گرگرفتگی ناگهانی
  6. تعرق مفرط
  7. حالت تهوع و یا ناراحتی معده

علائم فیزیکی ممکن است فقط در مراحل اولیه آگورافوبیا تجربه شود، زیرا این اختلال منجر به ترس و سپس اجتناب فرد از موقعیت هایی می شود که در آن ممکن است دچار اضطراب و حملات پانیک شود. با این حال، افراد مبتلا به آگورافوبیا نیز ممکن است علائم حمله پانیک را به سادگی با تصور موقعیت هایی که از آنها می ترسند تجربه کنند.

علائم شناختی

علائم شناختی اغلب به صورت ترس شدید از تجربه علائم فیزیکی ظاهر می شود. مثال ها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • وقتی دچار حمله پانیک یا از دست دادن کنترل در یک مکان عمومی می شوید، احساس نگرانی می کنید که مردم به شما خیره شوند.
  • نگران این باشید که نتوانید از موقعیت یا مکانی که در آن دچار حمله پانیک هستید فرار کنید.
  • ترس از مرگ یا بدحالی شدید در هنگام حمله پانیک و ناتوانی در یافتن کمک

تشخیص آگورافوبیا

اگر فکر می کنید آگورافوبیا دارید، با یک پزشک یا متخصص سلامت روان صحبت کنید. اگر نمی‌توانید شخصاً به پزشک مراجعه کنید، می‌توانید یک قرار تلفنی یا ویدیویی ترتیب دهید.

پزشک از شما می‌خواهد علائم، فراوانی، زمان شروع و موقعیت‌هایی را که آگورافوبیا را تجربه می‌کنید، توضیح دهید. آنها همچنین ممکن است از شما در مورد سابقه پزشکی خانوادگی شما بپرسند. نمونه هایی از سوالاتی که ممکن است بپرسند عبارتند از:

آیا از مکان ها یا موقعیت های خاصی اجتناب می کنید؟

آیا برای انجام کارهای روزمره که خودتان از انجام آنها می ترسید به دیگران متکی هستید؟

آیا ترک خانه خود را ترسناک یا استرس زا می دانید؟

پزشک شما همچنین ممکن است بخواهد یک معاینه فیزیکی، از جمله آزمایش خون، برای رد هر گونه بیماری زمینه ای که ممکن است باعث علائم شما شود را انجام دهد. اگر هیچ توضیح فیزیکی برای علائم شما پیدا نکردند، تشخیص آگورافوبیا را می توان بر اساس معیارهای زیر که در راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی انجمن روانپزشکی آمریکا (DSM-5) فهرست شده است تأیید کرد. در دو یا چند مورد از شرایط زیر باید ترس یا اضطراب شدیدی را احساس کنید:

  • استفاده از وسایل نقلیه عمومی مانند قطار یا اتوبوس
  • قرار گرفتن در فضاهای باز مانند فروشگاه یا پارکینگ
  • قرار گرفتن در فضاهای بسته مانند آسانسور یا ماشین
  • در جمع بودن یا در صف ایستادن
  • بیرون از خانه تنها بودن

برای تشخیص اختلال پانیک با آگورافوبیا، معیارهای دیگری وجود دارد که باید رعایت شوند. علائم شما باید شامل حملات مکرر پانیک باشد و حداقل یک حمله پانیک باید با موارد زیر همراه باشد:

  • ترس از حملات پانیک بیشتر
  • ترس از نتیجه حملات پانیک، مانند حمله قلبی
  • تغییر رفتار در نتیجه حملات پانیک

اگر پزشک شما در مورد تشخیص آگورافوبیا شک داشته باشد، ممکن است برای ارزیابی دقیق تر به متخصص ارجاع دهد.

چه چیزی باعث آگورافوبیا می شود؟

علت دقیق آگورافوبیا مشخص نیست، اما عوامل مختلفی وجود دارد که می تواند خطر ابتلا به این اختلال را افزایش دهد.

زنان حدود دو برابر بیشتر از مردان به آن مبتلا می شوند. در حالی که علائم می تواند در هر سنی ایجاد شود، در نوجوانان و بزرگسالان جوان با میانگین شروع سن 20 سالگی شایع تر است.

سایر عوامل خطر که شانس شما را برای ابتلا به آگورافوبیا افزایش می دهد عبارتند از:

  • اختلالات پانیک
  • سایر اختلالات اضطرابی مانند اختلال وسواس فکری جبری
  • سایر فوبیاها مانند کلاستروفوبیا
  • سابقه خانوادگی آگورافوبیا
  • تجربه ضربه روحی در گذشته، مانند سوء استفاده یا مرگ والدین

بدون درمان، آگورافوبیا می تواند منجر به انزوا و سبک زندگی بسیار محدود شود. افراد مبتلا به آگورافوبیا که قادر به کار، معاشرت یا انجام سایر فعالیت های عادی روزانه نیستند، ممکن است به شرایط زیر نیز مبتلا شوند:

  1. افسردگی
  2. سوء مصرف الکل و مواد مخدر
  3. سایر اختلالات سلامت روان، از جمله اختلالات شخصیت مانند اختلال شخصیت اجتنابی 

پیشگیری از آگورافوبیا

هیچ راه اثبات شده ای برای پیشگیری از آگورافوبیا وجود ندارد، اما هر چه زودتر به آن رسیدگی کنید، درمان آن آسان تر است. اضطراب مرتبط با موقعیت‌های خاص هر چه بیشتر از آن‌ها دوری کنید افزایش می‌یابد، بنابراین اگر از رفتن به مکان‌های خاصی احساس ترس می‌کنید، رفتن به این مکان‌ها را بارها و بارها تمرین کنید، چه به تنهایی، چه با کسی که به آن‌ها اعتماد دارید. اگر ثابت شد که این روش بی اثر است یا نیاز به حمایت بیشتری دارید، از پزشک خود مشورت بگیرید.

درمان آگورافوبیا

پزشک شما ممکن است ترکیبی از درمان و دارو را برای درمان آگورافوبیا پیشنهاد کند.

درمان شناختی رفتاری (CBT)

CBT بر کمک به شما برای شناسایی و به چالش کشیدن افکاری که باعث علائم اضطراب می شوند تمرکز می کند و از این طرز فکر تنظیم شده برای واکنش موثرتر در موقعیت های استرس زا استفاده می کند.

درمان از طریق مواجهه

مواجهه درمانی به آرامی و به آرامی شما را تشویق می کند تا با موقعیت هایی که باعث اضطراب می شوند روبرو شوید و به شما کمک می کند بر ترس خود غلبه کنید.

داروهای ضد افسردگی

داروهای ضد افسردگی نسبت به داروهای ضد اضطراب در درمان آگورافوبیا موثرتر هستند. مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs) مانند سرترالین و مهارکننده های بازجذب سروتونین- نوراپی نفرین (SNRIs) مانند ونلافاکسین با متعادل کردن سطح سروتونین شما کار می کنند. انواع دیگر داروهای ضد افسردگی نیز ممکن است آگورافوبیا را به طور موثر درمان کنند. ممکن است هفته ها طول بکشد تا دارو علائم را کاهش دهد و طول درمان می تواند از شش ماه تا بیش از یک سال متفاوت باشد.

داروی ضد اضطراب

برای تسکین کوتاه مدت، پزشک ممکن است دوره کوتاهی از بنزودیازپین ها مانند آلپرازولام (زاناکس) را تجویز کند. این آرام بخش ها برای درمان اضطراب حاد طراحی شده اند و راه حلی طولانی مدت نیستند، زیرا می توانند اعتیادآور شوند.

مراقبت از خود برای آگورافوبیا

درمان حرفه ای می تواند به کاهش علائم آگورافوبیا کمک کند، اما اقداماتی نیز وجود دارد که می توانید برای حمایت از درمان خود انجام دهید:

  • یاد بگیرید که اضطراب خود را از طریق فعالیت هایی مانند مدیتیشن و تمرینات تنفسی مدیریت کنید.
  • برای کاهش استرس و تقویت خلق و خوی خود به طور منظم ورزش کنید.
  • رژیم غذایی متعادل و سالم داشته باشید.
  • از داروهای تفریحی، الکل و کافئین خودداری کنید که همگی می توانند علائم شما را بدتر کنند.
  • به یک شبکه پشتیبانی بپیوندید تا به شما کمک کند با دیگرانی که با چالش های مشابه روبرو هستند ارتباط برقرار کنید.

چگونه به فرد مبتلا به آگورافوبیا کمک کنیم؟

افزایش دانش خود در مورد این اختلال نقطه خوبی برای شروع هنگام حمایت از فرد مبتلا به آگورافوبیا است. کمک به آنها برای جستجوی کمک حرفه ای گام مهمی است، اما توصیه می شود از تحت فشار قرار دادن آنها برای درمان خاص خودداری کنید.

افراد مبتلا به آگورافوبیا باید احساس کنند که می توانند به شبکه حمایتی خود برای قضاوت در مورد علائم و رفتارهایشان اعتماد کنند، به خصوص اگر خود را در موقعیتی بیابند که باعث ایجاد واکنش هراس می شود. از آنها بپرسید که چگونه می توانید به بهترین نحو به آنها کمک کنید، و سعی کنید بدون توجه به اینکه در کجای مسیر بهبودی هستند صبور باشید و درک کنید.

telegram2 files