شایع‌ترین عوامل بروز سکته مغزی

شایع‌ترین عوامل بروز سکته مغزی

سایک نیوز به نقل از ایسنا: به گفته متخصصان ۹۰ درصد سکته‌های مغزی به دلیل داشتن سبک زندگی نادرست رخ می‌دهند، اما در عین حال تشخیص و درمان به موقع این بیماری، شانس بهبودی کامل را در صورت بروز سکته مغزی بالا می‌برد.

با بی‌تحرکی، تغذیه ناسالم و زندگی پرتنش و پر استرس روزمره، خطر سکته مغزی نیز افزایش می‌یابد. باید توجه کرد که اگر درمان سکته حاد مغزی در چهار ساعت اولیه صورت گیرد، ۳۰ درصد بیماران بدون ایجاد عوارض و ناتوانی، بهبودی کامل خواهند یافت.  به طور متوسط ۱۰ تا ۱۵ درصد افرادی که به سکته‌های مغزی مبتلا می‌شوند در اثر این بیماری جان خود را از دست می‌دهند و ۶۰ تا ۷۰ درصد بیماران با درمان مناسب می‌توانند زندگی مستقل داشته باشند.

همچنین ۸۰ درصد سکته‌های مغزی بر اثر لخته خون و ۲۰ درصد بقیه بر اثر خونریزی به وجود می‌آیند. بیماران سکته مغزی از زمان شروع علایم تا شروع درمان نباید بیش از سه تا چهار ساعت را برای درمان دارویی و حداکثر شش ساعت را در موارد درمان آنژیوگرافی از دست بدهند. گفته می‌شود که سکته مغزی در کل دنیا دومین علت مرگ و اولین علت از کار افتادگی است، اما در کشورهای پیشرفته در حال حاضر سومین علت مرگ است که با پیر شدن جوامع در آینده نه‌ چندان دور در آن کشورها نیز دومین علت مرگ خواهد شد.

سکته مغزی مرگ ناگهانی بافت مغز است و یک اورژانس پزشکی محسوب می‌شود که می‌تواند باعث از دست رفتن عملکرد مغز شود. همچنین سکته مغزی به دو علت کلی بروز می‌کند؛ ایجاد تنگی و انسداد در رگ‌های خون رساننده به مغز و بروز خونریزی در اثر آسیب عروقی در مغز. البته بیش از نیمی از افرادی که سکته مغزی کرده‌اند، توانایی‌های خود را باز می‌یابند.

باید توجه کرد که شایع‌ترین عواملی که سبب بروز سکته‌های مغزی می‌شوند عبارتند از فشار خون بالا، دیابت، بیماری‌های قلبی به ویژه اختلالات ریتم قلب، کلسترول خون بالا، تنگی عروق گردنی و… است.

علائم سکته مغزی نیز به ‌صورت فلج عمومی بدن رخ می‌دهد، اما مهمترین علامت این اختلال، اختلال بینایی گذرا در یک یا هر دو چشم، اختلال در راه رفتن، درد و سوزش در یک طرف بدن است.
سکته مغزی معمولا با بی‌حسی صورت و دست و پا، ضعف خفیف و اختلال تکلم همراه است. فرد مبتلا باید در کمتر از سه ساعت به بیمارستان دارای خدمات تخصصی مغز و اعصاب برسد.

از جمله عوامل خطرساز سکته مغزی در درجه اول سن بیمار است؛ با بالا رفتن سن به علت پیری رگ‌های مغز، خطر سکته مغزی بسیار بیشتر از دوره جوانی می‌شود. عوامل موثر در افزایش ریسک سکته مغزی با بالا رفتن سن شامل فشار و چربی خون بالا، بیماری‌های قلبی، بیماری‌های ارثی، سیگار، چاقی و… هستند.  ۹۰ درصد سکته‌های مغزی به دلیل داشتن سبک زندگی نادرست رخ می‌دهد. با بی‌تحرکی، تغذیه ناسالم و زندگی پر تنش و پر استرس روزمره خطر سکته مغزی افزایش می‌یابد.

بر این اساس متخصصان، کم تحرکی، مصرف بی رویه نمک و چربی، چاقی، استعمال دخانیات و در مجموع رژیم نامناسب غذایی را عاملی برای حرکت به سمت سکته‌های مغزی ایرانیان می‌دانند.

باید توجه کرد که تشخیص و درمان به موقع، شانس بهبودی کامل را در صورت بروز سکته مغزی بالا می‌برد، اما برای این کار حتما باید علایم سکته مغزی را به درستی بشناسیم. همچنین کاهش LDL یا سطح کلسترول بد خطرات ابتلا به سکته مغزی را کاهش می‌دهد و سلامت قلب را بهبود می‌بخشد.

بنابر اعلام معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران، باید توجه کرد که افراد سیگاری دو برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به سکته هستند. سیگار کشیدن رگ‌های خونی و  فشار خون را افزایش می‌دهد و تسریع گرفتگی عروق است. همچنین افرادی که دارای اضافه وزن یا چاقی هستند، در خطر بیشتری با کلسترول بالا، فشار خون بالا، دیابت و سکته مغزی روبه‌رو هستند. عدم فعالیت، اضافه وزن، یا هر دو خطر بروز سکته‌ مغزی و سایر بیماری‌های مرتبط را بالا می‌برند.

telegram2 files