اختلالات جنسی چیست؟علائم انحرافات و اختلالات جنسی کدام است؟

اختلالات جنسی چیست؟علائم انحرافات و اختلالات جنسی کدام است؟

سایک نیوز به نقل از فرتاک: اختلالات جنسی، از مباحث مهم در علم روانشناسی است. اهمیت درمان این اختلالات این است که وقتی فردی به این بیماری مبتلا می شود، مشکلاتی پیدا می کنند که به طور ناخواسته افراد دیگر را نیز درگیر مسائل خود می کنند. شخصی که دچار اختلالات جنسی است رفتارهای غیرطبیعی، فانتزی های جنسی یا تمایلاتی ناسالم دارد. بیماری های روانی جنسیتی همانطور که گفته شد، علاوه بر شخص مبتلا، کودکان، افراد ناراضی، همسر و سایر اعضای جامعه را نیز درگیر می کنند و از لحاظ اجتماعی این امر بسیار غیرانسانی است که پیامدهای غیرقابل جبرانی به دنبال دارد. به همین دلیل، درمان اختلالات جنسی هم برای شخص مبتلا واجب است و او را از آسیب ها نجات می دهد و باعث بهبود سطح کیفی زندگی او می شود و هم برای جامعه لازم و ضروری است و فردی که دچار اینگونه انحرافات می باشد باید حتما با یک مشاور در ارتباط باشد. در زیر به انواع این انحرافات اشاره شده است. روش درمان اختلالات جنسی عموما به صورت دارودرمانی است که همراه با درمان بیماری جنسی سایر اختلالات مانند افسردگی، پرخاشگری، استرس اشخاص را برطرف می کند و همراه با درمان شناختی رفتاری و روان درمانی پویشی می باشد.

درمان بیماری آزار خواهی جنسی یا مازوخیسم

در این بیماری، فرد بدنبال آزار و خشم در رابطه جنسی است و تمایل دارد به کتک خوردن، تحقیر شدن، بسته شدن با زنجیر و یا هرگونه رنج و آزاری که حین رابطه جنسی با او انجام شود. جهت درمان اختلال جنسی مازوخیسم، مشاور با بهره گیری از روان درمانی بینش گرا و درمان شناختی _ رفتاری ریشه های این تمایلات را که به گذشته فرد مربوط می شود و یا تفکرات و عقاید شخص را که به آزار و اذیت خود مربوط می شود، بررسی می کند و در پی آن، اگر لازم باشد با دارو درمانی افسردگی یا اضطراب یا سایر مشکلات فکری و روحی شخص را نیز درمان می کند. البته در این موارد جهت درمان اختلال شخصیت فرد ، مشاوره فردی پیشنهاد می شود و حتما باید ریشه یابی انجام شود و روانکاوی حتما برای این افراد توصیه می شود.

درمان آزارگری جنسی یا سادیسم

فرد مبتلا به اختلال سادیسم، برای ایجاد شدن تحریک جنسی، تمایل دارد به آزار دادن و اذیت کردن شخص دیگر و اینگونه شخص مبتلا از آن رابطه جنسی رضایت خواهد داشت. آزار گری جنسی (سادیسم) معمولا در مردان از زنان بیشتر است و قبل از 18 سالگی بوجود می آید. این انحراف جنسی شباهت زیادی به مازوخیسم دارد اما شخصی که یک فرد مبتلا به سادیسم برای رابطه جنسی انتخاب می کند ممکن است مازوخیسم نیست چراکه یک سادیسمی معمولا برای اینکه از رابطه لذت ببرد فردی را انتخاب مب کند که از داشتن رابطه راضی نیست نه اینکه تمایل به دیدن آزار حین رابطه داشته باشد!

اختلال جنسی

فرآیند درمان سادیسم اصولا شامل درمان های زیر می باشد:

  • درمان شناختی_رفتاری برای شناخت اختلالات و جایگزین کردن رفتارهای صحیح
  • دارو درمانی
  • هورمون درمانی
  • هیپنوتیزم

درمان اعتیاد جنسی

ابتلا به اختلال اعتیاد جنسی، یعنی شخص توانایی کنترل افکار، احساسات و نیاز رابطه جنسی خود را ندارد، دائما افکاری مزاحم داشته و بسیار به برای برقرای رابطه جنسی و داشتن رفتارهای جنسی تمایل بی نهایت دارد و حتی با دانستن عواقب منفی رفتار خود ، بازهم به آنها ادامه می دهد و هنگامی که رابطه جنسی برقرار نمی کند دچار استرس و نگرانی می شود. برخی نظریه پردازان به این اختلال بیش فعالی جنسی نیز می گویند و نظام سلامت روانی، این مشکل را یک رفتار وسواسی میشناسند. در طی درمان این اختلال، درواقع هم باید میل جنسی کاهش یابد و هم نحوه کنترل اضطراب و استرس آموزش داده شود.

درمان اختلال کودک آزاری

یک اختلال بسیار شایع در زمان حال ما، بیماری اختلال پدوفیلی یا بچه آزاری است. شخص مبتلا به پدوفیلی تمایل دارد با کودکان هم جنس یا غر هم جنس رابطه برقرار کند اینگونه به لذت و هیجان رابطه جنسی می رسد. در این اختلال ، شاهد طیف وسیعی از مشکلات هستیم و افراد تمایلات مختلفی دارند. برخی با نوازش کودک، استمنا مقابل او، لخت شدن یا لخت کردن او لذت می برند برخی کودک را وادار به شرکت در رابطه می کنند که این خود خشونت شدید یا در برخی مواقع به قتل رساندن کودک را دربردارد.

اختلال جنسی

مشکل نمایشگری جنسی

در این بیماری ، مرد تمایل دارد که عورت خود را به نمایش بگذارد و از شوکه شدن طرف مقابل لذت می برد و به اوج لذت جنسی می رسد. در این نوع اختلال جنسی هیچ تمایلی برای برقراری رابطه وجود ندارد و فرد با حس ترسی که ایجاد می کند با حسی که در درون خودش به وجود آمده است مقابله می کند. ناگفته نماند عورت نمایی در کودکان صرفا جهت بازی و نمایشی بی دلیل و گذراست اما در افراد بالغ یک نوع انحراف جنسی محسوب می شود که باید هرچه سریعتر با درمان های شناختی-رفتاری بررسی، کنترل و درمان شود.

اختلال جنسی خودارضایی

اختلال جنسی خودارضایی فرآیند تحریک اندام جنسی جهت به ارگاسم رسیدن توسط خود شخص است. این مشکل در بین مجردان و متاهلان بسیاری رواج دارد. افرادی که به استمنا اعتیاد پیدا می کنند به مرور بی اعتماد به نفس می شوند و در روابط اجتماعی به مشکل برمی خورند در نتیجه برای درمان آنها آموزش های مهارت های اجتماعی بسیار موثر می باشد تا بتوانند در جامعه موفق بوده و همچنین شریک جنسی مناسبی برای خود پیدا کنند.

متاسفانه انواع اختلالات و انحرافات جنسی شایع هستند و از لحاظ قانونی و اجتماعی تبعات بسیار بدی بدنبال دارند و اینکه افراد مبتلا با اینکه به عادات نادرست و غیر طبیعی خود اقرار می کنند، این توانایی را ندارند که بتوانند خود را کنترل کرده و از لذت های خود بگذرند. بهتر است افرادی که از بیماری های روانی جنسیتی رنج می برند حتما به یک مشاوره جنسی مراجعه کنند و درواقع با خود به طور جد تصمیم بگیرند که عادات خود را کنار بگذارند تا روند درمان به درستی انجام شود و نتیجه مطلوب حاصل شود.

 

telegram2 files