ریتالین؛ دوپینگی خطرناک که دانشجویان از آن بی‌خبرند.

ریتالین؛ دوپینگی خطرناک که دانشجویان از آن بی‌خبرند.

سایک نیوز به نقل از ایسنا: با شنیدن نام امتحان استرس‌ و دلهره‌های عجیبی در دانشجویان ایجاد می‌شود، درس‌های خوانده نشده، جزوه‌های ناقص و زمان کوتاه برای درس خواندن همچون کابوسی است که دانشجو را رها نمی‌کند، اما گاهی برخی افراد برای بیدار ماندن دست به هر کاری می‌زنند تا بتوانند این کابوس را بدون استرس پشت سر بگذارند. شب زنده‌داری از واژه‌هایی است که برای شب امتحان و گذراندن ترم تحصیلی زیاد شنیده می‌شود، اما گاهی افرادی برای افزایش تمرکز خود دست به دوپینگ خطرناکی به نام «ریتالین» می‌زنند.

ریتالین که به قرص شب امتحان معروف است و دانشجویانی بدون توجه به عوارضش، آن را مصرف می‌کنند تا حداقل در شب امتحان با تمرکز بالا برای درس خواندن بیدار بمانند، غافل از اینکه خود را در دام اعتیاد گرفتار می‎کنند.

ریتالین می‌تواند منجر به مرگ ناگهانی شود

مجید جعفری_ متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب در شهرکرد: ریتالین یا متیل‌فنیدات گروهی از داروهای محرک هستند که مصرف آن‌ها در مغز موجب افزایش دوپامین می‌شود، اظهار کرد: این دارو کاربردهای درمانی متعددی از جمله درمان اختلالات بیش فعالی و کمبود توجه در کودکان به منظور یادگیری و افزایش تمرکز مصرف می‌شود، همچنین این دارو برای درمان خستگی مفرط بیماران ام اس و اختلالات خواب کاربرد دارد.

وی افزود: ریتالین سیستم عصبی فرد مصرف‌کننده را تحریک می‌کند و موجب ترشح دوپامین می‌شود که در نهایت در فرد مصرف‌کننده حالت سرخوشی ایجاد می‌کند، اما متاسفانه این حالت سرخوشی که مصرف این قرص ایجاد می‌کند موجب شده جوانان مخصوصا دانشجویان در شب‌های امتحان برای بیداری طولانی‌مدت و افزایش تمرکز از قرص ریتالین استفاده کنند، اما باید بدانند که استفاده از این قرص به دلیل وابستگی اعتیادآور است.

جعفری ادامه داد: متیل فنیدات‌ها دارای اثراتی مشابه آمفتامین‌ها و کوکائین هستند، گرچه عوارض اعتیاد به ریتالین کمتر از آمفتامین‌ها و شیشه است اما وابستگی روانی ایجاد شده در اثر مصرف این نوع قرص بسیار شدید است و ممکن است موجب افزایش ضربان قلب شود.

این متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب بیان کرد: این دارو علاوه بر کاربردهای درمانی، سوء‌استفاده‌هایی نیز از آن می‌شود به طور مثال به عنوان دارویی که موجب سرخوشی و افزایش تمرکز را به دنبال دارد مصرف می‌شود، برخی دانشجویان با پیش فرض اینکه برای بهبود تمرکز و کسب نمرات مناسب است از ریتالین در شب‌های امتحان استفاده می‌کنند غافل از اینکه این دارو ممکن است در دُزهای بالا فوق‌العاده خطرناک باشد و مصرف آن برای افرادی که مشکلات قلبی دارند می‌تواند منجر به مرگ ناگهانی یا مرگ بدون توجیح شود، همچنین اگر کسی بیماری فشارخون داشته و از آن مطلع نباشد می‌تواند فشار خون را به شکل شدیدی افزایش دهد.

به گفته وی، عوارض جانبی این دارو عوارض گوارشی بوده که ممکن است در فرد مصرف کننده منجر به ایجاد تهوع و استفراغ، کاهش اشتها، خلق تحریک‌پذیر و عصبانیت شدید و تشدید اضطراب شود، البته یکی از مهم‌ترین عوارض جانبی دارو اعتیاد است که به مرور زمان فرد با مصرف آن به اعتیاد دچار می‌شود.

جعفری تاکید کرد: در دُزهای درمانی عوارض ریتالین کمتر است، بنابراین باتوجه به عوارض قلبی و عروقی، عصبانیت و اعتیاد این دارو به هیچ عنوان برای شب امتحان توصیه نمی‌شود و  بهتر است افراد برای افزایش تمرکز از محیط‌های آرام، تکنیک تندخوانی و … استفاده کنند.

این متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب با بیان اینکه از ریتالین سوء استفاده‌های دارویی صورت می‌گیرد، خاطرنشان کرد: افرادی که به سراغ این قرص می‌روند به صورت قاچاق یا از دیگر افراد یا در بازار آزاد آن را خریداری می‌کنند، گرچه ممکن است گاهی ترکیبیات دیگری به جز ریتالین به افراد داده شود و مشکلاتی را برای آن‌ها ایجاد کند، زیرا دارویی که به صورت قاچاق تهیه شود ممکن است عوارض خطرناکی را برای فرد به دنبال داشته باشد.

telegram2 files