نوشیدنی‌هایی که پای آرامش را به زندگی باز می‌کند.

نوشیدنی‌هایی که پای آرامش را به زندگی باز می‌کند.

سایک نیوز به نقل از ایسنا: عضو گروه پژوهشی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی گفت: چای و دمنوش‌های گیاهی برای تسکین اعصاب و ایجاد آرامش و تندرستی مفید بوده و سبب رفع خستگی‌های روزانه و استرس‌های ناشی از ترشح بیش از حد هورمون کورتیزول در مغز شود.

ساره حسینی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: زندگی شهرنشینی و معضلات اجتماعی و قرار گرفتن در محیط‌های پر تنش و موقعیت‌های استرس‌زای اجتماعی و همچنین قرار گرفتن در محیط‌های پُرسروصدا و آلوده موجب بروز بیماری‌های مختلفی از جمله اختلالات اضطرابی می‌شود.

وی ادامه داد: اضطراب و استرس همراه با پاسخ‌های فیزیولوژیک از جمله افزایش متابولیسم بدن، کاهش عملکرد سیستم ایمنی و افزایش کار دستگاه قلب و عروق هستند که باعث کاهش عملکردهای فردی و اجتماعی می‌شود که با تغییر سبک زندگی و استفاده از گیاهان دارویی می‌توان به میزان زیادی استرس و اضطراب ناشی از قرارگرفتن در موقعیت‌های پر تنش را کاهش داد.

عضو گروه پژوهشی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی بیان کرد: ترشح سطوح بالاتر کورتیزول در بلند مدت مانع از داشتن خواب با کیفیت شده و می‌تواند منجر به ایجاد مسائل جدی تری در سلامتی شود.

حسینی یادآور شد: گل محمدی جزء گیاهانی است که در کشور به وفور یافت می‌شود و در غذاها، شیرینی‌ها، چای، دسرها، مرباها و بستنی‌ها استفاده می‌شود؛ یک آرامبخش گیاهی موثر به حساب آمده و اثرات تسکینی، ضد اضطرابی، ضد افسردگی و آرامبخشی این گیاه توسط پژوهش‌های علمی ثابت شده است.

وی ادامه داد: علاوه بر آن خواب‌آور است و برای درمان بی‌خوابی نیز فوق‌العاده کاربرد دارد؛ کیفیت خواب بر روی خلق و خو، قدرت یادگیری و میزان استرس اثر گذار است و کمبود آن می‌تواند ریسک ابتلا به افسردگی و اختلالات اضطرابی را افزایش دهد.

عضو گروه پژوهشی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی بیان کرد: دمنوش گل محمدی عطر بسیار دلپذیری داشته و استرس و اضطراب را تا حد زیادی کم می‌کند و سرشار از ترکیبات آنتی اکسیدانی است در صورت شاغل بودن در محیط‌های پر تنش توصیه می‌شود روزانه صبح‌ها و عصرها یک فنجان دمنوش گل محمدی استفاده شود.

حسینی اظهار کرد: به جز گل محمدی گیاهان دارویی دیگری نیز در ایجاد آرامش موثر هستند اسطوخدوس یکی از قوی ترین آرام بخش‌های طبیعی است که در آروماتراپی به دلیل خواص آرام بخش قوی که دارد برای درمان استرس، اضطراب و افسردگی استفاده می‌شود.

وی افزود: دمنوش تهیه شده از این گیاه نیز آرام بخش و کاهش دهنده استرس بوده و اثرات تثبیت کننده‌ خلق و خو دارد و باعث کاهش استرس و آرامش اعصاب می‌شود؛ داشتن خواب با کیفیت، تقویت قوه سازش و تمرکز بر فعالیت‌های روزمره با نوشیدن دمنوش‌های تهیه شده از گیاه گل‌گاوزبان، سنبل‌الطیب، بادرنجبویه و گل ساعتی میسر است.

حسینی ادامه داد: این گیاهان آرامبخش طبیعی هستند و در تسکین سیستم اعصاب مرکزی و تنظیم اختلالات عصبی و بی خوابی نقش موثر دارند؛ مصرف دمنوش بارنجبویه موجب کاهش تنیدگی و تنظیم خلق و خو افراد می‌شود و از دیرباز به عنوان آرامبخش استفاده شده است.

وی افزود: گل ساعتی سبب افزایش قابل توجه سطح دوپامین می‌شود، دوپامین در تنظیم خلق و خو تاثیر قابل توجهی داشته و بر انگیزه، حافظه، توجه و حتی تنظیم حرکات بدن تاثیر گذاشته و افزایش آن اثر ضد افسردگی روی فرد دارد.

عضو گروه پژوهشی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی بیان کرد: استفاده از دمنوش طبیعی از دیرباز در کشور مرسوم بوده و به دلیل طبیعی بودن و در دسترس بودن گیاهان دارویی به راحتی تهیه شده و استفاده از آن‌ها در حد مناسب عوارض ندارد.

حسینی با بیان اینکه دمنوش‌های گیاهی را از اندام‌های مختلف گیاه مانند گل‌ها، برگ‌‎ها، دانه‌ها و ریشه‌ها تهیه می کنند، یادآور شد: توجه به این نکته الزامی است که در صورت داشتن بیماری خاص و یا باردار بودن قبل از استفاده از دمنوش‌ها حتما با پزشک مشورت شود.

telegram2 files