ایران بزرگترین مصرف‌کننده آنتی‌بیوتیک/ عملکرد پروبیوتیک‌ها در درمان بیماری‌ها

ایران بزرگترین مصرف‌کننده آنتی‌بیوتیک/ عملکرد پروبیوتیک‌ها در درمان بیماری‌ها

سایک نیوز به نقل از ایرنا: رئیس انجمن پروبیوتیک و غذاهای فراسودمند ایران با بیان اینکه ایران بزرگترین مصرف کننده آنتی‌بیوتیک در دنیا بوده و زنگ خطر مقاومت آنتی بیوتیک به صدا در آمده است، گفت: استفاده از محصولات پروبیوتیک مهمترین عامل پیشگیری کننده از این عارضه است.

به گزارش خبرنگار حوزه سلامت ایرنا، مریم تاج آبادی ابراهیمی روز چهارشنبه در حاشیه برگزاری پنجمین همایش محصولات پروبیوتیک و غذاهای فراسودمند در انستیتو تغذیه کشور در جمع خبرنگاران افزود: با مصرف بی رویه و تجویز زیاد آنتی بیوتیک توسط پزشکان و اینکه در خوراک دام و طیور نیز از این دارو زیاد استفاده می شود، در معرض خطر مقاومت آنتی بیوتیک هستیم.

وی اظهارداشت: این انجمن توانسته با ایجاد شبکه فعال و همکاری شرکت های دانش بنیان، تولیدات خوبی در محصولات پروبیوتیک داشته باشد تا با مصرف آنها از بار ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر در جامعه کاسته شود.

عملکرد پروبیوتیک‌ها در درمان بیماری‌ها

داور سیادت دبیر علمی این همایش نیز افزود: در حال حاضر دنیا بر روی موضوع محصولات پروبیوتیک سرمایه گذاری می کند زیرا هر روز مشاهده می شود که فواید زیادی به طور مثال در درمان دیابت ، برخی بیماری های مغز و اعصاب ، برخی سرطان ها ، بیماری های قلبی – عروقی ، اختلالات رفتاری ، نازایی ، سلامت دهان و دندان و غیره دارد .

وی گفت : اقتصاد پروبیوتیک در کنار اقتصاد دارو سرمایه گذاری در آن شده است که می تواند ثمرات مفیدی را داشته باشد .

سیادت ادامه داد : در کشور ما نیز با توجه به فواید پروبیوتیک که استارتاپ ها و کمپانی های های بزرگ دارو ، سرمایه گذاری فراوان کرده اند هر روز شاهد پیشرفتی در این زمینه هستیم.

عباسعلی مطلبی عضو هیئت مدیره انجمن پروبیوتیک و غذاهای فراسودمند ایران نیز گفت : پروبیوتیک یک واژه یونانی به معنای ( برای زندگی ) است زیرا این تعریف بر این مبنا است که پروبیوتیک ها ، مکمل های غذایی میکروبی هستند که از تعادل بهبودی میکروبی روده بر روی میزبان اثرات سودمندی دارند .

وی اظهارداشت: در بحث پروبیوتیک ها ، تاکید بر ماهیت زنده میکرو ارگانیسم ها است .برخی از میکرو ارگانیسم ها به مصرف انسان می رسند و برخی دیگر دام . این میکرو ارگانیسم ها از طریق بهبودی ویژگی میکروفلور در دستگاه گوارش تاثیرات سودمندی را به همراه دارند .

وی ادامه داد : مقوله ای که در زمینه محصولات پروبیوتیک بسیار مطرح است کاربرد آنها در حوزه دامپروری، آبزیان با هدف ارتقاء سطح ایمنی موجودات زنده و مقاومت در برابر انواع ویروس ها ، باکتری ها و انگل ها می باشد .

این عضو هیئت مدیره انجمن انجمن پروبیوتیک و غذاهای فراسودمند ایران افزود : هدف دیگر نیز این است محصولات دام و طیور و آبزیان به صورت غنی شده مورد استفاده انسان ها قرار بگیرد ، بدین صورت جهت مصرف محصولات بسته بندی شده پروبیوتیک به شیر و غیره افزوده شده و افراد جامعه از فواید آن بهره مند شوند .

وی گفت: محصولات پروبیوتیک ها از دهه های گذشته مورد استفاده انسان ها بوده است اما با گذشت زمان و پیشرفت علم این موضوع مطرح شده که این میکروارگانیسم های زنده در هر محیط و اکوسیستم تحت تاثیر عوامل محیطی قرارگرفته خواص جداگانه ای برحسب فصول و شرایط زیست بوم و… دارند که نیاز به بررسی و تبادل دانش است .

مطلبی بیان کرد : با تحقیقاتی که در زمینه پروبیوتیک در زمینه آبزیان و دام و طیور انجام شده است هر روز بر مزایای آن بر سلامت و ارتقاء سطح ایمنی انسان ها و حیوانات افزوده می شود که نشان دهنده اهمیت این علم و تبادل اطلاعات است .

دبیر علمی پنجمین همایش بین المللی پروبیوتیک و غذاهای فراسودمند در حوزه علوم دامپزشکی اظهارداشت : پنجمین همایش بین المللی پروبیوتیک و غذاهای فراسودمند با شعار ” از میکروبیوم تا پروبیوتیک ” است و هدف از برگزاری آن انتقال دانش و تکنولوژی در زمینه محصولات جدید پروبیوتیکی و آموزش و ترویج نحوه فرآیندهای تولید در ابعاد مختلف است .

پنجمین همایش بین المللی پروبیوتیک و غذاهای فراسودمند تا ۵ اسفند در انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور برگزار می شود.

telegram2 files