آیا دارو درمانی می تواند از اختلال مصرف الکل در افراد مبتلا به PTSD جلوگیری کند؟

آیا دارو درمانی می تواند از اختلال مصرف الکل در افراد مبتلا به PTSD جلوگیری کند؟

سایک نیوز به نقل از: احتمال ابتلا به اختلال مصرف الکل (AUD) در بازماندگان سوء استفاده و تروما بسیار بیشتر از افراد دیگر است. بر اساس برخی برآوردها، سه چهارم افراد مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) اختلال مصرف الکل را گزارش می کنند.

اکنون، دانشمندان Scripps Research دسته ای از داروها را شناسایی کرده اند که ممکن است این پیوند را از بین ببرند. در مدل‌های حیوانی PTSD، این دارو ترجیح داده شد و مصرف الکل و همچنین سایر رفتارهای مرتبط با PTSD از جمله پرخاشگری، ترس بیش از حد و برانگیختگی بیش از حد را کاهش داد. این یافته ها در Neuropsychopharmacology در 18 نوامبر 2022 منتشر شده است.

ماریسا روبرتو، یکی از نویسندگان ارشد، می گوید: همپوشانی PTSD و AUD یک مشکل بزرگ است. ما نشان داده‌ایم که می‌توان با هدف قرار دادن مسیرهای مشترک مغزی، هر دو اختلال را کاهش داد.

طبق گزارش مرکز ملی امور کهنه‌سربازان ایالات متحده برای  PTSD، حدود 12 میلیون بزرگسال در ایالات متحده در طول یک سال معین به PTSD مبتلا هستند. مردان و زنانی که در هر مقطعی از زندگی خود به PTSD مبتلا هستند بیش از دو برابر سایر افراد در معرض سوءمصرف یا وابستگی به الکل هستند. علاوه بر این، افرادی که از PTSD و AUD رنج می‌برند، در مقایسه با افرادی که به تنهایی دارای هر یک از این اختلالات هستند، در معرض خطر بیشتری برای افکار خودکشی و پرخاشگری شدید قرار دارند.

محققان می دانند که FKBP5، پروتئینی که در مغز یافت می شود، در هر دو اختلال نقش دارد. ژن FKBP5 مسئول بالا بردن کنترل در مسیرهای پاسخ استرس مغز است و با افزایش خطر AUD و PTSD مرتبط است. در حیوانات، سطوح بالاتر FKBP5  با قرار گرفتن در معرض استرس و مصرف الکل مرتبط است.

در مطالعه جدید، نویسندگان برایان کروز، دکترا، و والنتینا ووزلا، دکترا، و همکاران دیگر، موش‌هایی را با علائمی مشابه PTSD و AUD انسانی مورد مطالعه قرار دادند. این تیم نشان داد که حیوانات نیز مانند افراد مبتلا به این اختلالات، الکل بیشتری از حد متوسط ​​می نوشند، تحریک پذیرتر هستند و اضطراب و اختلالات خواب را نشان می دهند. محققان حیوانات را با یکی از دو داروی شناخته شده برای هدف قرار دادن FKBP5 درمان کردند: بنزتروپین (Cogentin®)، که مورد تایید FDA برای درمان بیماری پارکینسون است و یا  SAFit2، که یک ترکیب آزمایشی است که به طور خاص برای مسدود کردن FKBP5 طراحی شده است.

آنها دریافتند که بنزتروپین ترجیح الکل را در حیوانات نر و ماده تحت استرس، کاهش می دهد و همچنین رفتار پرخاشگرانه را در ماده ها کاهش می دهد. SAFit2 مصرف الکل را در مردان تحت استرس کاهش داد و سطوح ترس شدید را در مردان و زنان کاهش داد. هیچ کدام از داروها بر خواب تأثیری نداشتند.

کروز می گوید: نتایج ممکن است بین حیوانات نر و ماده به دلیل هورمون های تولید مثل متفاوت باشد. شواهد جدیدی وجود دارد که نشان می دهد فعالیت این نوع ترکیبات در زنان در طول چرخه قاعدگی متفاوت است.

اریک زوریلا، استادیار دپارتمان پزشکی مولکولی، یکی از نویسندگان ارشد، می‌گوید: «ما فکر می‌کنیم مهارکننده‌های FKBP5 ممکن است در پیشگیری از AUD پس از شروع PTSD مفید باشند. برای تعیین اینکه آیا این ترکیبات می‌توانند از عود مکرر که بهبودی را مختل می‌کند نیز جلوگیری کنند یا خیر، به کار بیشتری نیاز است.

telegram2 files