معده درد همراه با میگرن: علت چیست و چه کاری می توانیم انجام دهیم؟

معده درد همراه با میگرن: علت چیست و چه کاری می توانیم انجام دهیم؟

سایک نیوز به نقل از مجله مغز و اعصاب ایران: علاوه بر سردردهای شدید، دوره های میگرن می تواند باعث درد معده در برخی افراد شود. این ممکن است به دلیل ارتباط بین مغز و روده شما باشد. اما علل دیگر شامل بارداری یا عوارض جانبی دارو است.

میگرن یک اختلال سردرد شایع است که حدود 12٪ از افراد را تحت تاثیر قرار می دهد. علائمی مانند درد، تعریق و حساسیت به نور و صدا را ایجاد می کند. این سردردهای دردناک معمولا در یک طرف سر شما اتفاق می افتد.

اما سردرد میگرنی همچنین می تواند انواع علائم غیرعادی را ایجاد کند که ممکن است فکر کنید به سردرد مرتبط هستند، مانند درد معده. این علائم می تواند به ارتباط احتمالی بین مغز و روده شما مرتبط باشد.

در موارد دیگر، ممکن است درد معده را تجربه کنید که همراه با سردرد میگرنی اتفاق می افتد، اما ممکن است به دلیل یک بیماری همزمان دیگر باشد. در برخی موارد، ارتباط روده و مغز ممکن است توضیح دهد که چرا این شرایط اغلب با هم رخ می دهند.

نحوه درمان معده درد با میگرن به علت اصلی آن بستگی دارد.

درد معده ازعلائم میگرن

محققان درچندین مطالعه ارتباط نزدیکی بین میگرن و افزایش بروز بیماری‌های گوارشی (GI) شناسایی کرده‌اند. طبق تحقیقات سال 2021، تهوع و استفراغ در افراد مبتلا به میگرن شایع است.

محققان هنوز دلیل دقیق این ارتباط را نمی دانند. اما به نظر می رسد که ارتباط نزدیکی بین مغز و روده شما وجود دارد. آنها این را اتصال روده و مغز (یا محور روده و مغز) می نامند.

این پیوند به این معنی است که ممکن است علائم ناراحت کننده و حتی دردناک معده را به دلیل میگرن تجربه کنید. برخی از تحقیقات همچنین نشان می دهد که درد معده با علائم سردرد شدیدتر همراه است.

برخی از دلایل احتمالی برای این پیوند عبارتند از:

واسطه‌های سیستم ایمنی: اجزای سیستم ایمنی که التهاب را کنترل می‌کنند، ممکن است هم در بروز سردردهای میگرنی و هم درد معده نقش داشته باشند.

پپتید مرتبط با ژن کلسی تونین (CGRP): انتشار CGRP می تواند باعث درد میگرنی شود و بر اسیدهای معده شما تأثیر بگذارد.

انتقال دهنده های عصبی: میکروب های موجود در روده شما می توانند بر فعالیت گلوتامات و سروتونین که نقش مهمی در سیستم عصبی مرکزی شما دارند، تأثیر بگذارند. هر دو ممکن است در سردرد در طول میگرن نقش داشته باشند.

هورمون های استرس: هورمون هایی مانند کورتیزول می توانند باعث سردرد شوند، اما می توانند تعادل میکروب ها را در روده شما نیز تغییر دهند.

چگونه مدیریت کنیم

اگر درد معده یکی از علائم رایج حملات میگرنی شماست، با پزشک مشورت کنید. آنها ممکن است داروهای ضد استفراغ را برای کمک به کاهش علائم تهوع و استفراغ تجویز کنند. گزینه ها شامل منبع قابل اعتماد:

  • متوکلوپرامید
  • کلرپرومازین
  • پروکلروپرازین

طبق تحقیقات سال 2020، برخی از تغییرات رژیم غذایی ممکن است به کاهش علائم معده و به طور کلی سردردهای میگرنی کمک کند. محققان پیشنهاد می کنند:

-خوردن فیبر کافی

-قند خود را محدود کنید

-مصرف مکمل های حاوی ویتامین D، امگا 3 و پروبیوتیک ها

-هیدراته ماندن

داروهای میگرن

افراد مبتلا به میگرن اغلب از داروهای بدون نسخه (OTC) و تجویزی برای پیشگیری یا کاهش علائم سردرد خود استفاده می کنند. اما این داروها گاهی اوقات ممکن است باعث درد معده نیز شوند.

علائم گوارشی شایع ترین عوارض جانبی داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) مانند آسپرین یا ایبوپروفن است. علائم احتمالی GI عبارتند از:

  • ناراحتی معده
  • زخم معده
  • اسهال
  • خونریزی دستگاه گوارش (نادر)

سایر درمان های رایج میگرن می توانند باعث علائم گوارشی مانند تهوع، استفراغ، اسهال یا یبوست شوند. آنها عبارتند از:

ارگوتامین ها مانند دی هیدروارگوتامین (DHE، Migranal)

بتا بلوکرها مانند پروپرانولول

داروهای ضد صرع مانند توپیرامات (Topamax)

مسدود کننده های کانال کلسیم، مانند وراپامیل

داروهای ضد افسردگی مانند آمی تریپتیلین

تریپتان ها شکل رایج درمان میگرن هستند. در حالی که آنها معمولاً مستقیماً روی معده شما تأثیر نمی گذارند، ممکن است عوارض جانبی دیگری ایجاد کنند که منجر به ناراحتی معده شود.

برخی از تحقیقات منبع معتبر تریپتان ها را به بیماری ریفلاکس معده به مری (GERD) مرتبط می کند. این وضعیت می تواند باعث سوزش سر دل، نفخ و ناراحتی معده شود. اما تحقیقات بیشتری برای تعیین علت دقیق پیوند مورد نیاز است.

در مطالعه فوق، تریپتان ها رایج ترین داروها در میان کسانی بود که هم ریفلاکس و هم میگرن داشتند.

اگر داروی میگرن شما باعث درد معده شما می شود، ممکن است با قطع مصرف دارو تسکین پیدا کنید. اما بهتر است قبل از قطع دارو با پزشک مشورت کنید. اگر پزشک فکر می‌کند که داروی شما باعث درد معده شما می‌شود، می‌تواند جایگزینی را پیشنهاد کند.