اضطراب در دوران بارداری می تواند منجر به زایمان زودرس شود.

اضطراب در دوران بارداری می تواند منجر به زایمان زودرس شود.

سایک نیوز به نقل از انجمن روانشناسی امریکا: بر اساس تحقیقات منتشر شده توسط انجمن روانشناسی آمریکا، زنانی که در مورد بارداری خود دچار اضطراب می شوند، به طور متوسط زودتر از آنهایی که این اضطراب را ندارند، زایمان می کنند.

این مطالعه که رابطه بین طول بارداری و علائم مختلف اضطراب را مورد بررسی قرار داد، می‌تواند به پزشکان کمک کند تا بفهمند چه زمانی و چگونه برای جلوگیری از زایمان زودرس، بهترین حالت ارزیابی اضطراب را در دوران بارداری انجام دهند.

کریستین دانکل شتر، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه کالیفرنیا لس آنجلس، می گوید: «اضطراب در مورد بارداری فعلی یک وضعیت روانی اجتماعی قوی است که ممکن است بر نتایج زایمان تأثیر بگذارد. “این روزها، علائم افسردگی در بسیاری از مراکز کلینیک در سراسر جهان مورد ارزیابی قرار می گیرد تا از عوارض افسردگی پس از زایمان برای مادران و کودکان جلوگیری شود. این مطالعات و سایر مطالعات نشان می دهد که ما باید اضطراب را نیز در زنان باردار ارزیابی کنیم.”

تحقیقات قبلی نشان داده است که از هر چهار زن باردار یک نفر از نظر بالینی علائم اضطراب را نشان می دهد و این اضطراب می تواند یک عامل خطر برای زایمان زودرس یا تولد قبل از هفته 37 بارداری باشد. با این حال، این مطالعات از مقیاس های مختلفی برای اضطراب استفاده کرده اند و به اضطراب عمومی و اضطراب خاص بارداری که شامل نگرانی در مورد زایمان، والد بودن و سلامت نوزاد می شود، توجه کرده اند. محققان همچنین اضطراب را در مقاطع مختلف بارداری، از اوایل تا اواخر بارداری و اغلب در سه ماهه دوم اندازه گیری کرده اند.

برای طبقه بندی اثرات مختلف زمان بندی و نوع اضطراب، محققان داده های یک نمونه متنوع از 196 زن باردار در دنور و لس آنجلس را که در مطالعه نوزادان سالم قبل از تولد شرکت کرده بودند، بررسی کردند. چهل و پنج درصد از زنان سفیدپوست غیر اسپانیایی، 36 درصد سفیدپوست اسپانیایی تبار، 10 درصد آسیایی و 9 درصد سیاه‌پوست یا آفریقایی آمریکایی بودند.

محققان چهار مقیاس مختلف اضطراب را در سه ماهه اول و سوم بارداری برای زنان اجرا کردند. یک مقیاس 5 سوالی برای اضطراب عمومی همراه با 3 سوال مخصوص بارداری، یک مقیاس 10 سوالی و یک مقیاس 4 سوالی اضطراب مربوط به بارداری و یک مقیاس 9 سوالی از طیف وسیع تری از عوامل استرس زا مرتبط با بارداری، مانند مراقبت های پزشکی و نگرانی در مورد مراقبت از نوزاد.

محققان دریافتند که نمرات شرکت‌کنندگان در هر سه مقیاس اضطراب مرتبط با بارداری به هم مرتبط است، که نشان می‌دهد مقیاس‌ها مسئله ی مورد نظر را به درستی اندازه‌گیری کرده اند.

آنها همچنین دریافتند که اضطراب مرتبط با بارداری در سه ماهه سوم به شدت با زایمان های زودرس مرتبط است. با این حال، اضطراب عمومی در سه ماهه اول نیز در خطر تولد زودرس نقش داشته است. به گفته محققان، یکی از احتمالات این است که اضطراب عمومی در اوایل بارداری می‌تواند زنان را در اواخر بارداری در مورد مسائلی مانند خطرات پزشکی، نوزاد، زایمان و والد بودن مستعد اضطرب کند. نتایج حتی زمانی که خطر پزشکی واقعی حاملگی زنان تعدیل شده بود، حفظ شد.

دانکل شتر گفت: «اگرچه همه زنانی که حاملگی را با علائم اضطراب عمومی شروع می‌کنند، بعداً اضطراب خاص بارداری را تجربه نمی‌کنند، نتایج ما نشان می‌دهد که زنانی که این رویه را طی می کنند، احتمالاً در معرض خطر زایمان زودرس هستند.»

او افزود، نتایج نشان می‌دهد که پزشکان باید زنان را از نظر اضطراب عمومی در اوایل بارداری غربال کنند، همانطور که معمولاً افسردگی را غربال می‌کنند و زنانی که نمرات بالایی دارند می‌توانند برای جلوگیری از افزایش اضطراب و مداخله احتمالی در اواخر بارداری تحت نظر باشند.

به گفته دانکل شتر، تحقیقات آینده باید برای کشف دلایلی که اضطراب بارداری با زمان تولد مرتبط می کند، از جمله تغییرات عصبی غدد درون ریز مرتبط با استرس، التهاب و رفتارهای سلامتی تلاش کند. او گفت: “افزایش دقت در درک ما از خطرات و مکانیسم‌های اثرات اضطراب بارداری بر طول بارداری می‌تواند توانایی ما را برای توسعه، آزمایش و اجرای مداخلات برای رسیدگی به موضوع مبرم بهداشت عمومی زایمان زودرس بهبود بخشد.”