با چشمان باز به سالمندی نگاه کنیم.

با چشمان باز به سالمندی نگاه کنیم.

سایک نیوز به نقل از ایسنا: باورها و کلیشه‌های منفی نسبت به سالمندی، به سبک زندگی افراد یک جامعه جهت داده و پیامدهای رفتاری و روانشناختی آن در سلامت روانی و جسمانی تاثیرگذار است.

به گزارش ایسنا، بسیاری از مشکلات فردی و اجتماعی ریشه در باورهای نادرست دارد. در سایه اخلاق اجتماعی، امنیت اجتماعی افراد حفظ می‌شود. از این رو، بررسی نگرش جامعه نسبت به سالمندی و مسائلی که موجب پدید آمدن کلیشه‌های منفی در جامعه شده است، امری ضروری است، چراکه انتظارات واقع‌بینانه و کسب دانش درباره مراحل سالمندی از اضطراب پیر شدن کاسته و تبعیض سنی در جامعه را کاهش می‌دهد. کسب بینش و آگاهی درباره فرایند زندگی و حمایت و برنامه‌ریزی دولت و دستگاه‌های مربوطه از قشر سالمند، موجب کاهش تبعیض سنی و افزایش سلامت روانی در جامعه می‌شود.

کتاب ” سالمندی، اجتماع و رویکرد دوره زندگی” در مورد سالمندی و زمینه‌های اجتماعی آن، بر پنج موضوع اصلی تمرکز کرده است. موضوع اول تمرکز بر مسیر زندگی است. دومین موضوع اصلی، تمایز خرد/کلان در درک سالمندی به عنوان یک پدیده اجتماعی است. سومین موضوع کلیدی، ساخت اجتماعی است. چهارمین ویژگی متمایز این متن، تأکید آن بر تنوع جمعیت سالمند است. بر این نکته تأکید می‌کند که چگونه تجربه سالمندی، تحت تأثیر ویژگی‌های اجتماعی قرار می‌گیرد. موضوع کلیدی نهایی، ادغام یادگیری تئوری با محتوای مربوط به سالمندی است.

بر اساس بیان نویسندگان، هدف اصلی و مستمر از نگارش این کتاب، ارائه نوع جدیدی از کتاب درسی در مورد جنبه‌های اجتماعی سالمندی انسان بوده است. کتابی که نه دایره‌المعارفی در پوشش یافته‌های پژوهشی و نه بیش از حد با اصطلاحات خاص است. این کتاب برای پژوهشگران، اساتید، دانشجویان و متخصصین سالمندشناسی، پرستاری سالمندان و طب سالمندی، اساتید و دانشجویان حوزه‌های بین رشته‌ای مانند روانشناسی و علوم رفتاری، مددکاری اجتماعی، جامعه شناسی و حوزه‌‎های توانبخشی و مراقبین سلامت، مطالب مفیدی را فراهم می‌کند. البته فعالان حوزه سلامت سالمندان می‌توانند با مطالعه این کتاب دانش و آگاهی خود را در حیطه چالش‌های دوران سالمندی بالا ببرند.

در بخشی از کتاب می‌خوانیم:

“گذشت زمان برای موجودات انسانی مربوط به بلوغ است. جدول‌های زمانی رشدی برای تغییرات قابل پیش‌بینی که با افزایش سن روی می‌دهند، وجود دارد. از جمله نمودارهای رشد برای نوزادان و یادگیری زبان برای کودکان. در زندگی بعدی، گذشت زمان به تعداد زیادی تغییرات فیزیکی خاص مانند موهای خاکستری، چروک شدن پوست، و تغییر در ظرفیت تولید مثل، پاسخ سیستم ایمنی و عملکرد قلبی عروقی مربوط می‌شود.

یک سوال جالب در مورد این تغییرات فیزیکی این است که آیا آنها پیامدهای طبیعی و اجتناب‌ناپذیر افزایش سن هستند؟ در واقع، تحقیقات نشان می‌دهد که برخی از تغییراتی که ما به عنوان جنبه‌های طبیعی سالمندی در نظر می‌گیریم، قابل تغییر، قابل پیشگیری و مرتبط با انتخاب‌های سبک زندگی و شیوه‌های فرهنگی هستند. به عنوان مثال، در حالی که برخی از چین و چروک‌های پوست و برخی از دست دادن خاصیت ارتجاعی شریانی، به نظر می‌رسد به فرآیندهای فیزیکی سالمندی مربوط می‌شود، میزان تغییر و سرعت زوال تحت تأثیر انتخاب‌های سبک زندگی و فرهنگ است.”

کتاب “سالمندی، اجتماع و رویکرد دوره زندگی” به قلم لسلی مورگان و سوزان کانکل در ۵۶۲ صفحه و به قیمت ۴۸۰ هزار تومان توسط انتشارات رویان پژوه در ۲۰۰ نسخه منتشر شده‌ است.