«سیگار» احتمال از دست دادن حافظه در اواسط عمر و سردرگمی را افزایش می دهد.

«سیگار» احتمال از دست دادن حافظه در اواسط عمر و سردرگمی را افزایش می دهد.

سایک نیوز به نقل از دانشگاه اوهایو: نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد، احتمال کاهش حافظه و سردرگمی در افراد میانسال سیگاری نسبت به افراد غیرسیگاری بسیار بیشتر است و احتمال زوال شناختی برای کسانی که حتی اخیراً سیگار را ترک کرده‌اند، کمتر است.

پژوهشی از دانشگاه ایالتی اوهایو، اولین تحقیقی است که رابطه بین سیگار کشیدن و زوال شناختی را با استفاده از یک خودارزیابی بررسی می‌کند و از افراد می‌پرسد که آیا بدتر شدن یا از دست دادن مکرر حافظه و یا سردرگمی را تجربه کرده‌اند یا خیر.

جنا راجک، نویسنده اصلی این مطالعه گفت: یافته‌ها بر اساس تحقیقات قبلی که ارتباط بین سیگار کشیدن و بیماری آلزایمر و سایر اشکال زوال عقل را بررسی کرده است، می‌تواند به فرصتی برای شناسایی زودهنگام علائم آلزایمر تبدیل شود.

راجچیک، دانشجوی دکترا در کالج بهداشت عمومی ایالت اوهایو و نویسنده ارشد جفری وینگ، استادیار دانشگاه، می‌گویند: این یک مدرک دیگر است که نشان می‌دهد ترک سیگار نه تنها به دلایل تنفسی و قلبی-عروقی بلکه برای حفظ سلامت عصبی مفید است.

وینگ گفت: ارتباطات مشاهده شده در گروه سنی 45 تا 59 سال بسیار مهم بود و نشان داد که ترک سیگار در این مرحله از زندگی ممکن است برای سلامت شناختی مفید باشد.

پژوهشگران معیارهای زوال شناختی ذهنی (SCD) را برای سیگاری‌های فعلی، سیگاری‌های اخیر سابق و کسانی که سال‌ها قبل ترک کرده بودند، مقایسه کردند. تجزیه و تحلیل شامل 136018 نفر، با سن 45 سال و بالاتر بود و حدود %11 SCD را گزارش کردند.

شیوع SCD در بین افراد سیگاری در این مطالعه تقریباً 1/9 برابر افراد غیرسیگاری بود. شیوع در بین افرادی که کمتر از 10 سال پیش سیگار را ترک کرده بودند، 1/5 برابر افراد غیرسیگاری بود. شیوع SCD در افرادی که بیش از یک دهه قبل از این نظرسنجی ترک کردند کمی بالاتر از گروه غیرسیگاری بود.

راجچیک گفت: این یافته‌ها می‌تواند حاکی از این باشد که طول مدت زمان پس از ترک سیگار مهم است و ممکن است با نتایج شناختی مرتبط باشد. او گفت که SCD که یک معیار نسبتا جدید است، می‌تواند کاربردهای گسترده‌تری داشته باشد.

راجچیک گفت: این یک ارزیابی ساده است که می تواند به راحتی به طور معمول انجام شود. درواقع این مجموعه سوالات فشرده نیستند. بیشتر بازتابی شخصی از وضعیت شناختی شماست تا مشخص کند که آیا احساس می کنید به اندازه گذشته تیزبین هستید یا خیر.

او گفت که بسیاری از مردم به غربالگری‌های عمیق‌تر یا متخصصان دسترسی ندارند که باعث می‌شود کاربردهای بالقوه برای اندازه‌گیری SCD بیشتر شود.

وینگ گفت که توجه به این نکته مهم است که این تجربیات گزارش شده خود به منزله تشخیص نیستند و به طور مستقل تأیید نمی‌کنند که یک فرد در حال خروج از روند طبیعی پیری است. اما او گفت، این تجربیات می توانند ابزاری کم هزینه و ساده برای استفاده گسترده تر به منظور کمک برای تشخیص درست باشند.