حضور در کلاس موسیقی، موفقیت در کلاس ریاضی

حضور در کلاس موسیقی، موفقیت در کلاس ریاضی

سایک نیوز به نقل از دانشگاه ایالتی پورتلند: کلاس‌های موسیقی و هنر اغلب زمانی که مدارس با بودجه‌های محدود و فشار برای دستیابی به نمرات بالا در آزمون‌های استاندارد مواجه هستند، در مرحله اول برای حذف شدن قرار دارند. اما بر اساس یک مطالعه جدید، دقیقاً این کلاس‌ها هستند که می‌توانند علاقه دانش‌آموزان را به مدرسه افزایش دهند و حتی برای پیشرفت ریاضی آنها مفید باشند.

دانیل مکین فریمن، کاندیدای دکترای جامعه‌شناسی، و دارا شیفرر، دانشیار جامعه‌شناسی، از مجموعه داده‌های بزرگ ملی استفاده کردند تا ببینند کدام نوع کلاس‌های هنری بر پیشرفت نمرات ریاضی تأثیر می‌گذارند و چگونه بر اساس جایگاه اقتصادی-اجتماعی مدرسه، شرایط می تواند متفاوت باشد.

محققان دریافتند که گذراندن دوره های موسیقی در مدارسی که وضعیت اقتصادی-اجتماعی بالاتری (SES) دارند، با نمرات ریاضی بالاتر مرتبط است. مکین فریمن گفت که با توجه به روش‌های یادگیری که برخی از آنها برای موسیقی و ریاضی یکسان است، یادگیری موسیقی بسیار به موفقیت در ریاضی کمک می کند.


مکین فریمن گفت: “اگر در سطح شهودی به آن فکر کنید، یادگیری موسیقی شبیه به حل کردن مسائل ریاضی است.” البته، این یک نوع متفاوت از ریاضی است، اما ممکن است شکل جذاب تری از ریاضی برای دانش آموزان نسبت به یادگیری حساب دیفرانسیل و انتگرال باشد.”

با این حال، رابطه مثبت بین گذراندن دوره موسیقی و پیشرفت ریاضی در درجه اول در مدارسی که به دانش‌آموزان دارای وضعیت اجتماعی بالاتر خدمت می‌کنند، بارزتر است. این مطالعه نشان می‌دهد که این می‌تواند به این دلیل باشد که دوره‌های هنر در مدارس با SES پایین، کیفیت پایین‌تری دارند. دانش‌آموزان در مدارس با SES پایین نیز به طور متوسط در مقایسه با همسالان خود کلاس‌های موسیقی و هنر کمتری می‌گذرانند، همچنین تحقیقات نشان می‌دهد که مدارس با SES پایین در مورد دوره‌های هنری منابع کمتری دارند.

مکین فریمن گفت: «معقول است انتظار داشته باشیم که در مدارسی که منابع کافی ندارند، ارتباط یادگیری موسیقی با دروس دیگر کم رنگ تر است. برای برنامه‌هایی مانند گروه موسیقی، مدارسی که منابع کمتری دارند، کمتر احتمال دارد که حتی سازهای کاربردی داشته باشند، چه رسد به مربی که بتواند به دانش‌آموزان موسیقی را به گونه‌ای آموزش دهد که بتوانند با حساب ارتباط برقرار کنند.»

مکین فریمن گفت که یافته‌ها نشان می‌دهد که یادگیری نباید در واحدهای فشرده درسی اتفاق بیفتد و روش‌هایی که برخی مدارس تلاش کرده‌اند تا پیشرفت ریاضی را افزایش دهند -با دو برابر کردن ریاضیات و کاهش هنر- کوته‌بینانه و معکوس است.

او گفت: «ایجاد محیطی که در آن دانش‌آموزان به یک برنامه جامع درسی که در همه ی زمینه ها است، دسترسی داشته باشند ممکن است به طور غیرمستقیم بر پیشرفت ریاضی تأثیر بگذارد. “فرآیند یادگیری می تواند به همین سادگی باشد، زیرا دانش آموزان مایلند به کلاس بروند زیرا کلاس موسیقی یا نقاشی دارند که منتظر آن هستند و به آن علاقمند هستند.”