رابطه بین اتیسم (اوتیسم) و خلاقیت

رابطه بین اتیسم (اوتیسم) و خلاقیت

سایک نیوز به نقل از دانشگاه آنگلیای شرقی: تحقیقات جدید نشان داده است که افرادی که دارای سطوح بالایی از ویژگی های اوتیسم هستند، احتمال بیشتری دارد که ایده های خلاقانه تولید کنند.

دانشگاه استرلینگ رابطه بین صفات اوتیسم مانند و خلاقیت را بررسی کردند. در حالی که آنها دریافتند افرادی که دارای ویژگی های اوتیسمی بالا هستند، هنگام ایجاد راه‌حل‌های جایگزین برای یک مشکل، پاسخ‌های کمتری تولید می‌کنند، درعین حال پاسخ‌هایی که آنها تولید می‌کنند بدیع‌تر و خلاقانه‌تر است. این اولین مطالعه ای است که بین ویژگی های اوتیسم و فرآیندهای تفکر خلاق ارتباط پیدا می کند. این تحقیق افرادی را مورد بررسی قرار داد که ممکن است تشخیص اوتیسم نداشته باشند اما دارای سطوح بالایی از رفتارها و فرآیندهای فکری هستند که معمولاً با این بیماری مرتبط هستند. این مبتنی بر تحقیقات قبلی است که نشان می‌دهد ممکن است داشتن برخی از ویژگی‌های مرتبط با اوتیسم بدون رعایت معیارهای تشخیص، مزایایی داشته باشد.

دکتر مارتین دوهرتی، یکی از نویسندگان این مطالعه، از دانشکده روانشناسی گفت: “افراد با ویژگی های اوتیسم بالا، می توان گفت که ایده های خلاقانه کمی دارند اما کیفیت بیشتری دارند. آنها معمولاً در تفکر سفت و سخت تر در نظر گرفته می شوند. بنابراین این واقعیت که ایده‌هایی که آنها دارند غیرعادی‌تر یا نادرتر هستند، شگفت‌آور است. این تفاوت ممکن است پیامدهای مثبتی برای حل خلاقانه مسائل داشته باشد.”

مطالعات قبلی با استفاده از وظایف یکسان نشان داده است که اکثر مردم ابتدا از راهبردهای ساده، به عنوان مثال تداعی کلمات، برای تولید پاسخ های واضح استفاده می کنند و سپس، به سمت استراتژی‌های شناختی‌تر می‌روند و پاسخ‌هایشان خلاق‌تر می‌شود. تحقیقات جدید نشان می دهد که افراد دارای ویژگی های اوتیسمی بالا مستقیماً به سراغ این استراتژی های دشوارتر می روند.

برخی از شناخته شده ترین افراد مبتلا به اوتیسم، مانند هنرمند معمار بریتانیایی استفان ویلتشایر و نویسنده و فعال آمریکایی تمپل گراندین، به نظر می رسد که خلاقیت غیرعادی داشته باشند. مجموعه تلویزیونی بریتانیایی باغبان اوتیسم نیز سهم منحصر به فردی را که فرد مبتلا به اوتیسم می تواند در فعالیت خلاقانه ای مانند طراحی باغ داشته باشد، نشان می دهد.

دکتر کاترین بست، محقق بهداشتی در دانشگاه استرلینگ، گفت: “این اولین مطالعه ای است که ارتباط بین ویژگی های اوتیسم و فرآیندهای تفکر خلاق را پیدا می کند. این مطالعه کمی به توضیح این که برخی از افراد با این بیماری که به عنوان “ناتوانی” شناخته می شود، استعدادهای خلاقانه برتر را در برخی زمینه ها نشان می دهند می پردازد.

لازم به ذکر است که بین افراد مبتلا به اوتیسم تنوع زیادی وجود دارد. ممکن است افرادی وجود داشته باشند که توانایی عملکرد مستقل آنها به شدت مختل شده است و افراد دیگری که بسیار کمتر تحت تاثیر قرار می گیرند. تلاش برای درک این تنوع، بخش مهمی از درک اوتیسم و تأثیر آن بر زندگی افراد خواهد بود.

telegram2 files