اهمیت بازی در دنیای کودکان

اهمیت بازی در دنیای کودکان

 

کتاب “اهمیت بازی در دنیای کودکان” به قلم لیلا کریم‌نژاد، منتشر شد.

سایک نیوز به نقل از ایسنا : بازی فعالیتی است که کودک برای پدید آوردن شیئی یا رویدادی انجام می‌دهد تا جایگاه اجتماعی و کاری خود را دریابد.

کودک با بازی خود آنچه را که از اعمال بزرگسالان یاد گرفته یا در درون خود دارد، بیان کرده و سعی می‌کند آنها را به سطح واقعیت برساند، لذا هرگاه کودک چه به طور مستقیم و چه به صورت غیر مستقیم دریابد که رفتار و کردار او بیشتر به بزرگسالان شبیه است، خوشحال‌تر و شادمان‌تر خواهد بود و برعکس این مطلب نیز صدق می کند. در حقیقت بازی کودکان نشانی است از آرزوی آنها برای خود بزرگ‌تر شدن.

لیلا کریم‌نژاد نویسنده کتاب “اهمیت بازی در دنیای کودکان” که پیش از این، آثاری همچون‌ “ابعاد رشد کودک” و “سبک‌ها و اصول در دنیای والد – فرزند” از او به چاپ رسیده ‌است، در این اثر از دیدگاه روانشناسی به بازی‌های کودکان پرداخته و موضوع بازی‌درمانی را بیان کرده است.

وی در این اثر معتقد است که کودک در هر بازی، باید قواعد و مقررات را رعایت کند تا دریابد که در زندگی واقعی نیز رعایت مقررات جزو اصول اساسی است. همچنین به نظر نویسنده کتاب، اصول و مقررات و سنت‌های زندگی باید به تدریج و همگام با رشد ذهنی و جسمی کودک به او آموخته شود.

به نظر نویسنده باید سعی شود که در هنگام بازی‌های تقلیدی، الگوهایی مطلوب و مناسب برای کودک انتخاب شود و دقت در رفتار و کردار بزرگسالان و انجام امور مطلوب، خود راهنمایی در الگوگزینی مناسب برای کودک از طریق بازی است.

وی همچنین اشتغال کودک به بازی‌های طبیعی را راهی برای بهره‌گیری از تلاش‌ جهت زندگی بهتر می‌داند.

در بخشی از کتاب می‌خوانیم:

“بازی، ذهن کنجکاو و تجسس‌کننده کودک را اشباع می‌کند و از هرگونه زیان‌بخشی‌های بدنی و فکری و روانی دور می‌کند، البته به شرطی که تنوع در آن زیاد باشد وگرنه کودک بعد از مدتی از آن بیزار می‌شود. اطلاعاتی که کودک از طریق بازی به‌دست می‌آورد نه تنها به زندگی حال او بلکه با زندگی آینده او ارتباط می‌یابد، لذا بازی فرآیندی است که آماده سازی کودک را برای آینده مشخص می‌کند.

بازی وسیله‌ای است برای سازندگی کودک. او از طریق بازی یاد می‌گیرد، ابداع می‌کند و تجربه می‌کند. کودک از طریق بازی می‌تواند به استعدادها، توانایی‌ها، خواست‌ها و ضعف‌ها و نکات مثبت و منفی خود پی ببرد، لذا با شناخت ویژگی‌های خود، ساخت شخصیتی خود را تحکیم می‌بخشد، راه مقابله با شرایط زندگی را می‌آموزد و در می‌یابد چه موقع باید ساکت بوده و چه موقع باید فعال باشد.

او از طریق بازی می‌فهمد که هرگاه بخواهد به هدف برسد، ملزم و ناچار است که برخی از مقررات را رعایت کند، با دیگران همکاری کند و از آنها کمک بخواهد. او از طریق بازی در می‌یابد که اصول و قواعدی در جامعه وجود دارد که او نیز به عنوان عنصری از آن جامعه ملزم و مقید به رعایت آنهاست.

“اهمیت بازی در دنیای کودکان” به قلم لیلا کریم‌نژاد در ۱۲۸ صفحه با شمارگان ۵۰۰ نسخه و با قیمت ۴۵۰ هزار تومان در انتشارات زرنوشت منتشر شده ‌است.

telegram2 files