۵ درصد کودکان خراسان رضوی در طرح سنجش سلامت مشکل داشتند

۵ درصد کودکان خراسان رضوی در طرح سنجش سلامت مشکل داشتند

رئیس دوره اول و پیش‌دبستانی آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: امسال در طرح سنجش اولیه حدود پنج درصد کودکان در مرحله اول سنجش مشکل داشتند که به مراکز تخصصی ارجاع شدند.

فرحناز احمدی در رابطه با طرح سنجش سلامت نوآموزان بیان کرد: امسال ۷۶ پایگاه سنجش کلاس اولی‌ها در سطح خراسان رضوی از اول مرداد تا پایان شهریور ماه سنجش کودکان بدو ورود به دبستان را انجام داده‌اند. از این تعداد ۲۴ پایگاه در مشهد فعالیت داشت. در این مرحله والد به مدرسه نزدیک منزلش مراجعه کرده و پس از اینکه توسط مدیر مدرسه در سامانه سنجش ثبت شد، به نزدیکترین پایگاه سنجش معرفی می‌شود.

وی طرح سنجش را برای دانش‌آموزان، آزمون سلامت جسم و روح دانست و افزود: به دلیل تراکم جمعیت نوآموزان در زمان سنجش سلامت که از مرداد ماه تا پایان شهریور انجام می‌شد، امسال براساس تصمیمات جدید از آذر ماه نوآموزان چهار الی ۶ ساله می‌توانند در طرح سنجش شرکت کنند تا بار تراکمی دانش‌آموزان در تابستان کاهش یابد.

رئیس دوره اول و پیش‌دبستانی آموزش و پرورش خراسان رضوی با اشاره به اینکه چهار پایگاه طرح سنجش برای پیش دبستانی‌ها در مشهد معرفی شده، گفت: با توجه به اینکه بازه زمانی در این مرحله باز است و محدودیت زمانی ندارد، نیازی به افزایش پایگاه‌های طرح سنجش نیست.

احمدی در ادامه توضیح داد: در طرح سنجش که از آذر آغاز شده، یک تعداد بسیار کمی از کلاس اولی‌ها مانند اتباع، کسانی که مهاجرت کرده‌اند یا گروهی که به هر دلیلی نتوانستند قبل از مهر ماه در طرح سنجش شرکت کنند، به پایگاه‌ها معرفی می‌شوند.

وی با اشاره به اهمیت طرح سنجش سلامت در نوآموزان خاطرنشان کرد: یکسری مشکلات پنهان در کودکان وجود دارد که در ظاهر دیده نمی‌شود. چنانچه خانواده‌ها برای سنجش و غربالگری کودک خود قبل از مدرسه اقدام کنند با کمترین هزینه و خیلی راحت می‌توانند مشکل را رفع کنند. در این مرحله چنانچه کودکی یکسری مشکلات پنهان که در ظاهر دیده نمی‌شود را دارا باشد، شناسایی شده و به مراکز تخصصی برای بررسی دقیق‌تر معرفی می‌شود.

رئیس دوره اول و پیش‌دبستانی آموزش و پرورش خراسان رضوی خاطرنشان کرد: کودکان معمولا در مرحله اول طرح سنجش به دلیل وابستگی زیاد به خانواده و به ویژه مادران دچار یک نوع استرس می‌شوند و در پاسخگویی به درستی عمل نمی‌کنند اما کارشناسان سنجش دارای علم روانشناسی کودک هستند و تلاش می‌کنند در این مرحله کودک را در فضایی آرام بدون استرس مورد غربالگری قرار دهند.

وی با بیان اینکه آمار جاماندگان از طرح سنجش در مرحله اول بسیار کم است، توضیح داد: با آغاز طرح سنجش پیش‌دبستانی‌ها به کلیه مدارس فراخوان ارسال می‌شود تا اگر جامانده از طرح سنجش در مرحله اول دارند، وی را معرفی کنند.

احمدی بیان کرد: زمانی می‌توان طرح سنجش پیش‌دبستانی را اجباری کرد که رفتن به آن الزامی باشد. حسن این طرح فقط در این است که اگر کودکی در این مرحله سنجش شود و با مشکلی مواجه باشد، خانواده سریع‌تر قبل از ورود به مدرسه می‌تواند مشکل را برطرف کند.

telegram2 files