اسکان موقت بیش از ۲ هزار زن در مراکز امن بهزیستی استان اردبیل

اسکان موقت بیش از ۲ هزار زن در مراکز امن بهزیستی استان اردبیل

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان اردبیل با اشاره به اینکه خانه‌های امن مکانی برای اسکان موقت زنان در معرض خشونت‌ است، گفت: بیش از ۲ هزار زن در معرض خشونت‌های خانگی به همراه فرزندانشان در مراکز امن بهزیستی استان اردبیل اسکان داده شده است.

خسرو امیدوار ۶ آذر با تشریح اقدامات بهزیستی استان در قبال زنان تحت خشونت‌های خانگی  اظهار کرد: خانه‌های امن را مکانی برای اسکان موقت زنان در معرض خشونت‌ است، به طوری که این زنان طی اقامت در این مکان از امکانات و خدمات تخصصی فردی، خانوادگی و اجتماعی در راستای رفع مساله خشونت و آسیب‌های وارد شده به‌صورت رایگان بهره‌مند می‌شوند.

وی ادامه داد: مراکز کاملا تخصصی به نام خانه‌های امن بهزیستی به‌صورت دولتی از سال ۱۳۷۸ و غیردولتی از اواخر سال ۱۳۹۷ ویژه نگهداری شبانه‌روزی موقت و ساماندهی زنان تحت خشونت‌های خانگی زیرنظر بهزیستی استان راه‌اندازی شده است.

به گفته امیدوار، به محض مشاهده هرگونه خشونت علیه زنان و همسرآزاری با خط تلفن رایگان ۱۲۳ تماس بگیرند ، این خط به‌صورت شبانه‌روزی پاسخگوی تمامی تماس گیرندگان در استان است.

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان اردبیل اضافه کرد: در حال حاضر در استان اردبیل ۶ مرکز مداخله در بحران‌های فردی، خانوادگی بصورت روزانه، چهار واحد بصورت شبانه‌روزی، ۲ واحد بصورت غیردولتی در خصوص مددکاری، مشاوره حقوقی و روانشناسی مرتکبین خشونت و خشونت‌دیدگان فعالیت دارند.

وی ادامه داد: به محض تماس به کارشناسان بهزیستی، موضوع بلافاصله به تیم خدمات سیار اورژانس اجتماعی شهرستان مربوطه گزارش می‌شود و این تیم تخصصی با رعایت اصل رازداری حرفه‌ای، در موارد گزارش شده مداخله کرده و تا زمان تامین امنیت روانی و سلامت زنان پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهد.

امیدوار همچنین اضافه کرد: حمایت و توانمندسازی زنان و دخترانی که در معرض خشونت قرار دارند و یا مورد خشونت واقع شده‌اند، تامین محل امن جهت زنان در معرض خشونت یا خشونت دیده و فرزندان آنها ، مداخله در مشکل یا وضعیت فرد خشونت دیده یا در معرض خشونت، ارتقای توانمندی زنان در معرض خشونت و خشونت دیده و خانواده‌هایشان، شناسایی سایر آسیب‌های اجتماعی مرتبط با خشونت علیه زنان و مداخله در جهت کنترل و یا رفع آنها ، اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی عمومی در رابطه با خشونت علیه زنان، نشانه‌ها و راهکارها و برگزاری کلاس‌های آموزشی با هدف ارتقای مهارت‌های زندگی، ارتباطی، فنی و شغلی را از خدمات ارائه شده به این قشر دانست.

telegram2 files