نشانه‌های افسردگی یا ناراحتی و احساسات روزمره ؟

نشانه‌های افسردگی یا ناراحتی و احساسات روزمره ؟

سایک نیوز به نقل از ایسنا/لرستان یک روانشناس گفت: افسردگی اغلب با احساس ناراحتی، پوچی و بی‌هدفی همراه بوده و در صورتی که چنین احساساتی حداقل دو هفته طول بکشد فرد مشکوک به افسردگی است.

رضا میری در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به این‌که افسردگی در زنان شیوع بیشتری نسبت به مردان دارد، اظهار کرد: عوامل ژنتیکی و عوامل محیطی مختلف می‌تواند منجربه بروز افسردگی زنان شود، متأسفانه برخی از افراد نسبت به نشانه‌های افسردگی در زنان بی‌توجه‌اند و آنرا با ناراحتی و احساسات روزمره اشتباه می‌گیرند.

وی با اشاره به این‌که افسردگی نوعی بیماری روحی – روانی بوده که اغلب با احساس ناراحتی، پوچی و بی‌هدفی همراه است، عنوان کرد: در مواردی که چنین احساساتی حداقل دو هفته طول بکشند، فرد مشکوک به افسردگی در نظر گرفته می‌شود.

میری ادامه داد: افسردگی باعث می‌شود فعالیت‌های روزمره و تفریحات مختلف برای فرد لذت‌بخش نباشند و بر کار یا تحصیل اثر منفی گذاشته و روابط شخصی مانند روابط خانوادگی، روابط دوستانه و زندگی مشترک افراد را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

این روانشناس با اشاره به این‌که احتمال بروز افسردگی در زنان تقریباً دو برابر مردان است، بیان کرد: باید بدانید که افسردگی بخشی طبیعی از زندگی نیست و با ناراحت بودن بسیار متفاوت است.

وی افزود: زنان با شناخت بهتر افسردگی، علت‌های بروز افسردگی، علائم افسردگی در زنان و راه‌های درمان آن می‌توانند با این بیماری مقابله کنند و سلامت روحی خود را دوباره بدست بیاورند.

میری با اشاره به علائم افسردگی در زنان، تصریح کرد: علائم افسردگی در همه زنان یکسان و مشترک نیستن، بعضی از زنان فقط یک یا دو مورد از علائم را بروز می‌دهند درحالی‌که بعضی ممکن است علائم زیاد و مختلفی داشته باشند، شدت بروز علائم نیز در افراد مختلف متفاوت است.

این روانشناس عنوان کرد: شایع‌ترین علائم افسردگی در زنان می‌توان به احساس ناراحتی و پوچی، گریه کردن‌های زیاد و گاهی بدون دلیل مشخص، احساس ناامیدی، درماندگی، بی‌ارزشی یا بی‌فایدگی، بی‌علاقه شدن نسبت به کارهایی که در گذشته از انجام آن‌ها لذت می‌بردند، کاهش انرژی و خستگی شدید یا مزمن، دشواری در تمرکز، به‌یادآوردن یا تصمیم‌گیری، بی‌خوابی، صبح زود بی‌دلیل از خواب بیدار شدن یا زیاد خوابیدن و عدم تمایل به خارج شدن از تخت، ازدست‌دادن اشتها که می‌تواند منجر به کاهش وزن شود، یا زیاده‌روی در غذا خوردن که منجر به اضافه‌وزن می‌شود، فکر کردن به خودکشی یا آسیب رساندن به خود، عصبانی شدن، اذیت شدن یا دلخور شدن با ساده‌ترین محرک‌ها، علائم بالینی مانند سردرد، دل‌درد و حالت تهوع و درد مزمن که حتی پس از مصرف دارو بهبود پیدا نکنند، تغییرات ناگهانی و شدید خلق‌وخو و حملات هراس اشاره کرد.

وی با اشاره به این‌که نوسانات هورمونی و تغییرات فیزیولوژیکی از اصلی‌ترین دلایل بروز افسردگی در زنان هستند، بیان کرد: از عوامل دیگر می‌توان به عوامل ژنتیکی، شرایط استرس‌زا، عوامل محیطی، مشکلات اجتماعی، افسردگی پیش از قاعدگی در زنان، افسردگی پس از زایمان و افسردگی ناشی از یائسگی اشاره کرد.

میری با اشاره به این‌که درمان‌های تخصصی بسیاری برای درمان افسردگی زنان وجود دارد، افزود: افسردگی اختلال شایعی است که درمان‌های تخصصی بسیاری دارد، بعضی از روش‌های فردی و راهکارهای شخصی در بهبود افسردگی و علائم آن مؤثر هستند، ولی در بسیاری از مواقع کافی نیستند. در چنین مواقعی بهتر است با یک متخصص در مورد مشکل خود مشورت کنید تا بتوانید درمان مناسبی را انتخاب کنید.

این روانشناس افزود: مشاوره با روانشناس و روان‌درمانی از مؤثرترین روش‌های درمان افسردگی محسوب می‌شود.

وی با اشاره به این‌که درمان‌های دارویی نیز در بهبود افسردگی اثربخشی بالایی دارند، ادامه داد: انواع بسیار مختلفی از داروها وجود دارند که با مکانیزم‌های مختلف علائم ناشی از افسردگی را بهبود داده و این اختلال را درمان می‌کنند.

میری با اشاره به راه‌های غلبه بر افسردگی، عنوان کرد: علاوه‌بر روش‌های درمانی افسردگی، بعضی از راهکارهای فردی نیز می‌توانند در غلبه بر افسردگی به بیمار کمک کند.

این روانشناس با اشاره به این‌که این افراد باید استرس خود را کنترل کنند، تصریح کرد: استرس هم تشدیدکننده‌ افسردگی بوده و هم یکی از دلایل بروز آن است، شاید کنترل استرس سخت به نظر برسد ولی راهکارهای مختلفی برای کاهش دادن و کنترل استرس وجود دارند که می‌توانند به افراد افسرده کمک کنند.

وی با اشاره به تأثیر یادگیری تکنیک‌ها و ورزش‌های آرامش‌بخش در کنترل افسردگی، عنوان کرد: تکرار روزانه تمرین‌های خودمراقبتی و آرامش‌بخش نه‌تنها به کاهش علائم افسردگی کمک می‌کند؛ بلکه در بهبود خواب، کاهش استرس و افزایش احساس شادی مؤثر است.

میری با بیان این‌که افسردگی در زنان شیوع بیشتری دارد اما متأسفانه برخی از زنان این علائم را جدی نمی‌گیرند، افزود: به‌خاطر داشته باشید که افسردگی یک بیماری جدی است که نیاز به مداخله روان‌شناس یا روان‌پزشک دارد، درصورتی‌که علائم افسردگی را در خود یا عزیزانتان مشاهده می‌کنید، حتماً با روانشناس صحبت کنید.

telegram2 files