استشمام رایحه‌های مختلف در واقعیت مجازی

استشمام رایحه‌های مختلف در واقعیت مجازی

گروهی از محققان دانشگاه استکهلم سوئد اخیرا روشی ابداع کرده‌اند که به کارگیری آن لذت افراد در هنگام استفاده از فناوری واقعیت مجازی را دو چندان می‌کند.

به گزارش سایک نیوز و به نقل از ایسنا، واقعیت مجازی می‌خواهد تمام تجربه غوطه ور شدن در دنیایی دیگر را به شما هدیه دهد، اما افراد چگونه می‌توانند در دنیای دیجیتال رایحه‌های مختلف را استشمام کنند؟

به تازگی محققان سوئدی فناوری جدید و کم‌هزینه‌ای ابداع کرده‌اند که استشمام رایحه‌ها و عطرهای مختلف را در دنیای مجازی ممکن می‌سازد.

این فناوری بویایی سنج از دریچه‌هایی برای ایجاد ترکیبی از بوها در دنیای واقعیت مجازی استفاده می‌کند و می‌تواند شدت رایحه‌ها را تغییر دهد.

“جوناس اولوفسون” (Jonas Olofsson)، استاد روانشناسی و رهبر این پروژه تحقیقاتی در دانشگاه استکهلم، در یک بیانیه رسانه‌ای گفت: ما امیدواریم که امکانات فنی جدید منجر به این شود که رایحه‌ها نقش مهم‌تری در توسعه بازی داشته باشند.

گرافیک با وضوح بالا و فناوری مدرن، صنعت بازی را فراگیرتر و واقعی‌تر از همیشه کرده است. برای تکمیل لذت تجربه کاربران در هنگام بازی، محققان یک دستگاه رایحه ساخته‌اند که توسط رایانه بازی کنترل می‌شود.

“سایمون نیدنتال” (Simon Niedenthal) محقق بازی در دانشگاه مالمو گفت: امکان حرکت از حس بویایی غیرفعال به حس بویایی فعال‌تر در دنیای بازی، راه را برای توسعه سیستم‌های بازی کاملا مبتنی بر بو بر اساس حرکات و عملکرد بازیکنان هموار می‌کند.

این فناوری چگونه کار می‌کند؟

بویایی سنج از طریق چهار دریچه مختلف متصل به کانال کار می‌کند. وسط این دستگاه کوچک دارای یک فن است که هوا را به داخل یک لوله می‌کشد. کاربران با استفاده از رایانه می‌توانند چهار کانال را باز و بسته کنند تا مخلوط مختلفی از رایحه‌ها ایجاد شود. مانند اکثر بازی‌ها که فرد می‌تواند سطوح مختلف(دشواری و آسانی) بازی را انتخاب کند در مورد رایحه‌ها نیز این امکان وجود دارد و می‌توان شدت آن را کم یا زیاد کرد.

کاربرد فناوری رایحه فراتر از انجام بازی‌های ویدیویی است. به عنوان مثال، برای افرادی که پس از بهبودی از کووید-۱۹ توانایی بویایی خود را از دست داده‌اند، این بویایی سنج می‌تواند آموزش‌های مبتنی بر بازی را برای کمک به بیماران در بازیابی حس بویایی آنها ارائه دهد. آموزش بویایی در حال حاضر یک توصیه پزشکی رایج برای افرادی است که پس از سرماخوردگی یا ابتلا به سایر عفونت‌های ویروسی توانایی بویایی خود را از دست می‌دهند، با این حال، بیشتر افراد به دلیل کسالت تمرین را متوقف می‌کنند.

یافته‌های این مطالعه در مجله “International Journal of Human-Computer Studies” منتشر شده است.

 

telegram2 files