انتقادات بازرسان سازمان نظام روان شناسی و پاسخ سازمان به ایشان

انتقادات بازرسان سازمان نظام روان شناسی و پاسخ سازمان به ایشان

پس از برگزاری نشست خبری «بازرسان سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور» و طرح مباحث و انتقاداتی پیرامون عملکرد این سازمان، سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور ضمن ارائه توضیحاتی، برخی مباحث مطرح شده در آن نشست خبری را تکذیب کرد.

سایک نیوز به نقل از به گزارش ایسنا، در متن ارسالی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور آمده است: به اطلاع اعضای جامعه روان شناسی ومشاوره می‌رساند؛ دکتر ناصر صبحی قراملکی در خارج از سازمان در نشستی خبری به عملکرد سه ساله سازمان اشاره کرده‌اند که در مطبوعات درج و ابهاماتی در پی داشته است که بعضا خارج از واقعیت است و تکذیب می‌شود. در دوره سه ساله اخیر سازمان علیرغم مشکلاتی چون کمبود منابع، کرونا و کارشکنی‌های مداوم، ما موفق به بازسازی مجدد سازمان شده‌ایم. در تمام بخش‌ها تحرک جدی ایجاد و قانون حاکم شده است و جلوی زیاده خواهی ها و تخلفات گرفته شده است.

گذشته سازمان ارتباطی به عملکرد درخشان و پرافتخار فعلی ندارد از بدو مسئولیت جدید برای اولین بار آیین نامه مالی و معاملاتی توسط شورای مرکزی تصویب و اجرا شده است. حسابرسی عینی سال ۹۸ و ۹۹ و صورت های مالی سال ۱۴۰۰ طی نامه شماره ۴۰۱/۱۲۲۴ مورخ  ۱۴۰۱/۰۵/۲۳ به شورای مرکزی و هیأت بازرسان ابلاغ شده است. حسابرسی گذشته را قبلا در اختیار شورای مرکزی و هیأت بازرسان گذاشته‌ایم اما نه هیأت بازرسان و نه شورای مرکزی درباره حسابرسی گذشته تا کنون اظهار نظری ننموده‌اند.

در ادامه عنوان شده است: سازمان در بخش مالی و اداری دقیق کار خود را انجام داده است. اصولا سازمان کنش مالی چندانی ندارد و کنش مالی آن در حد همین حقوق کارمندان و امور جاری است. بعد از ۱۸ سال در دوره جدید مجمع عمومی را در سال ۱۴۰۰ برگزار کردیم. در صدد هستیم در سال ۱۴۰۱ نمایندگان استانی که همراه انتخابات شورای مرکزی و هیأت بازرسان انتخاب می شوند، مجمع عمومی ۱۴۰۱ را برگزار کنیم. طبق اسناد موجود و شهادت همگان، سازمان دائما تلاش کرده انتخابات شورای مرکزی و هیأت بازرسان و استانی را برگزار و اقدامات زیادی انجام داده است، اما مساله کرونا و برگزاری مجمع عمومی و اختلاف در ترکیب هیأت نظارت مرکزی، کار شکنی و نامه پراکنی‌ها باعث تاخیر شده است. در دوره اَخیر برای اولین بار تعرفه های خدمات روان شناسی و مشاوره در هیأت دولت تصویب و ابلاغ شده است، حرکت شایسته و قانونی سازمان در اعلام روان شناس نماها منجر به تثبیت و اعتبار رشته شده است که درتاریخ روان شناسی و مشاوره کشور ثبت خواهد شد.

جهت اطلاع؛ علیرغم حمایت کلیه اعضاء جامعه روانشناسی و مشاوره، کسانی هستند به جای حمایت از سازمان درکنار روان شناس نماها قرار گرفته اند. در اختیارگیری ساختمان جدید در یوسف آباد، واکسیناسیون اعضاء، فرهنگ سازی و افزایش اعتبار پروانه صلاحیت حرفه ای، IT  محور کردن کلیه امور سازمان اعم از پروانه، عضویت و غیره، سامان دهی امور کمیسیون ها، کاهش صف متقاضیان و پاسخ گو بودن انتخاب اساتید در کمیسیون ها از برجسته ترین اساتید همه دانشگاهها، تحولاتی بوده که در سازمان اتفاق افتاده است.

این متن می‌افزاید: از دو سال قبل مسأله حذف مصاحبه و جایگزینی “طرح توانمندسازی و نظارت” و طرح “آزمون صلاحیت حرفه‌ای” را مطرح کرده‌ایم، بررسی شود چه کسانی مخالفت کردند یا همراهی نکرده‌اند. اقتضایی در آستانه انتخابات تلاش‌های صورت گرفته را زیر سوال بردن جایز نیست. بهتر است، افراد به عملکرد خود و چه میزان  با سازمان جهت رفع مشکلات همراهی کرده اند، نیز اشاره کنند؟ ایراد گرفتن غیر واقعی کار ساده‌ای است، بعضی ها کارشان فقط چوب لای چرخ گذاشتن سازمان است. از پیشرفت‌های سازمان نگرانند. چگونه است، در سازمان نظام پزشکی، مهندسی و غیره … حتی یک مورد نداریم مسائل صنف در فضای مجازی مطرح شود.

اینگونه اقدامات مثبت در حال نتیجه گیری و اعتبار اعضاء را  در جامعه خدشه دار می کنند. همه شاهد بودیم، در سه هفته گذشته مهمترین همایش ملی درباره کرونا توسط سازمان در وزارت کشور برگزار شد، همه مسولان، وزراء و اساتید برجسته دانشگاه آمدن و درباره نقش روانشناسی و مشاوره در دوران پسا کرونا سخنرانی و از تلاشهای بی وقفه سازمان تقدیر کردند، رئیس جمهور پیام دادند و اوج اقتدار و کارآمدی رشته و سازمان را همه ملاحظه کردند.

در ادامه نیز بیان شده است: اکنون که در حال نتیجه گیری از جمله تنظیم سند راهبردی مقابله با عوارض روانی-اجتماعی کرونا توسط روان شناسان و مشاوران  و …. وضع کردن بیمه‌های پایه هستیم، اینگونه نامه پراکنی‌ها و طرح مباحث غیرضروری و اتهام به نهادهای نظارتی، ضرر آن فقط متوجه رشته، اعضاء و کسانی است که به امیدی این رشته را انتخاب کرده و در حال تحصیل هستند. روانشناس نماها حقوق اعضاء و مردم را ضایع و به اعتبار رشته در جامعه لطمه واردکرده‌اند، همراهی با آنان جفا به اعضاء و در تاریخ روانشناسی و مشاوره کشور ثبت می شود.

امیدواریم با وحدت و همکاری، انتخابات شورای مرکزی و هیأت بازرسان هر چه سریعتر برگزار شود و گام‌های پیشرفت و تعالی رشته که مدتی است شروع شده، تداوم و به سرانجام برسد.

telegram2 files