مدیریت مالی کودکان توسط والدین

مدیریت مالی کودکان توسط والدین

 

 

به گزارش سایک نیوز به نقل از ایسنا روانشناس تربیتی کودک گفت: افراط و تفریط در هرکاری به‌خصوص تربیت فرزندان آثار زیان‌باری دارد. 

رضوانه عالمی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه سخت‌گیری مالی برای کودکان باعث بروز یک سری کمبودها در درازمدت می‌شود، اظهار کرد: این روش که به فرزندان اجازه دهیم خودش پول بردارد یا بی‌حد و حساب به لحاظ مالی تامینش کنیم با توجیه اینکه خودم در کودکی سختی کشیدم و فرزندم نباید سختی بکشد، روش اشتباهی است‌.

این روانشناس افزود: والدین در آموزش مدیریت مالی مدام از مشکلات، گرانی و وضع جامعه به فرزندان می‌گویند در حالی‌که این روش نه تنها موثر نیست بلکه تصویری از آینده تاریک و بی‌رحم را در کودکان ایجاد می‌کند، والدین با تصور اینکه باید از مشکلات به فرزندان بگویم تا درک کنند، اقدام به چنین رفتاری می‌کنند غافل از اینکه ناامیدی را در دلهای کودک ایجاد می‌کنیم.

مدیریت مالی کودکان

عالمی ادامه داد: موثرترین راه برای اینکه فرزندانمان با شرایط جامعه و وضعیت ‌اقتصادی آگاه شود، این است که به آنها پول و لیست خرید بدهیم تا خودشان با قیمت ها آشنا شوند یا هنگام خرید آنها را همراه کنیم تا ببینند که هزینه زندگی و میزان درآمد خانواده به چه شکل است و چگونه خرج می‌شود؟

وی با بیان اینکه خواسته‌های فرزندانتان را اولویت‌بندی کنید، خاطرنشان‌ کرد: با برنامه‌ریزی می‌توانیم نیاز فرزندانمان را برآورده کنیم؛ به آنها پس‌انداز کردن را یاد دهید تا در آخر ماه با حمایت شما آن وسیله یا اسباب‌بازی مورد علاقه را بخرند.