نقش مشاوران تحصیلی چیست؟

نقش مشاوران تحصیلی چیست؟

به گزارش سایک‌نیوز و نقل از پانا، زهره اصفهانی با اشاره به تصور اشتباهی که در مورد مراجعه به مشاور وجود دارد، گفت: بعضی از افراد معتقد هستند، کسانی که دارای اختلال روحی و روانی هستند نیازمند مشاوره هستند، اما چنین نیست، مشاوره راهی برای حل مسائل و مشکلات زندگی فرد است.

وی ادامه داد: زمانی که ما حس می‌کنیم در انتخاب ها و تصمیم گیری های مهم زندگی به بن‌بست رسیده‌ایم و نمی‌توانیم کاری انجام بدهیم، برای مشورت گرفتن به مشاور مراجعه می‌کنیم. یک مشاور خوب نقش بسزایی در حل مشکلات مراجعه کنندگان خود دارد.

اصفهانی در رابطه با تفاوت بین مشاور و روان درمانگر اظهار کرد: بین دو اصطلاح مشاور و روان درمانگر تفاوت زیادی وجود دارد. به طور کلی در رابطه با مسائل و مشکلات خانوادگی مراجعه به مشاور توصیه می‌شود اما تمایل روان درمانگرها این است که موضوعات گذشته فرد را که ممکن است در مشکلات امروزی نقش داشته باشد کشف کنند و براساس پروتکل های درمانی استرس ها و اضطراب فرد را کاهش دهند و او را به زندگی عادی برگردانند.

مشاور دبستان عطر کوثر با اشاره به اینکه تنها روانپزشکان حق تجویز دارو را دارند، گفت: شخصی که نسخه و دارو تجویز می‌کند باید پزشک باشد. اگر روانشناس یا مشاور اقدام به تجویز دارو کند، این عمل جرم محسوب شده و پیگرد قانونی دارد.

وی ادامه داد: مشاور پس از اینکه تشخیص دهد مراجعه کننده‌اش نیاز به دارو دارد، لازم است او را به روانپزشک معرفی کند تا او طبق دانسته‌های خود برای فرد مورد نظر دارو تجویز کند.

وی خاطرنشان کرد: یک مشاور فعالیت‌های زیادی در مدرسه انجام می‌دهد. از جمله آن می‌توان از برنامه‌ریزی و راهنمایی تحصیلی، کمک فکری به دانش‌آموزان و معلمان از طریق تقویت جنبه‌های فکری آنان، نام برد.

اصفهانی با اشاره به اینکه ارتباط مشاور و دانش‌آموز لازم است بیشتر شود، تصریح کرد: مشاور نقش مشورتی و همکاری با کارکنان و انجام کارهای گروهی را دارد. مهمترین راه ارتباطی مشاور با مدرسه و دانش‌آموزان این است که یک صندوق انتقادات و پیشنهادات در مدرسه گذاشته شود با این کار مشاور از انتظارات و مشکلات بچه‌ها باخبر می‌شود.

وی با بیان اینکه کمک به دانش‌آموزان مرا خوشحال می‌کند، گفت: کار اصلی مشاور بازگرداندن افراد به زندگی عادی و ایده آل آنان از طریق کمک به حل مسائل و مشکلات آنهاست تا خود دانش آموز بتواند بهترین تصمیم را برای حل مشکلاتش بگیرد. و در مورد دانش‌آموزان کمک به برنامه‌ریزی درسی و کشف علت بی‌انگیزگی برخی از دانش‌آموزان به درس و کمک به رشد فردی و اجتماعی او مهم‌ترین وظیفه‌ای است که یک مشاور در مدرسه دارد.

telegram2 files