چرا مبتلایان به آلزایمر در معرض ابتلا به کرونا هستند؟

چرا مبتلایان به آلزایمر در معرض ابتلا به کرونا هستند؟

 محققان دانشگاه هلسینکی فنلاند دریافتند یکی از فاکتورهای خطر متداول آلزایمر موسوم به ژن آپولیپوپروتئین ای (APOE۴) و گونه‌های جهش‌یافته آن موجب افزایش احتمال ابتلای بیماران آلزایمری به کووید ۱۹ می‌شود.

 این مطالعه با استفاده از داده‌های بیش از ۴۶ هزار نفر که ۲۶۰۰ نفر از آن‌ها مبتلا به کووید ۱۹ بوده‌اند و همچنین نمونه‌های بافت جمع‌آوری شده از ۲۱ نفر که جان خود را در اثر ابتلا به کووید ۱۹ از دست دادند، انجام شده است.

در این تحقیقات علاوه بر رابطه بین کووید ۱۹ و ژن APOE۴، ارتباط بین این ژن و علایم خستگی ذهنی و همچنین تغییرات میکروسکوپی در مغز جان‌باختگان کووید۱۹ مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

بر اساس نتایج این تحقیقات خطر ابتلا به نوعی از کووید ۱۹ که نیاز به مراقبت‌های ویژه دارد، در حاملان گونه‌های مختلف ژن APOE۴ به میزان دو برابر سایرین است. همچنین دارندگان این ژن در مقایسه با سایرین، موارد بیشتری از خونریزی‌های میکروسکوپی مغز را در اثر ابتلا به کووید ۱۹ شدید داشته‌اند.

همچنین به گفته محققان وجود ژن APOE۴ در بدن شخص می‌تواند بر شدت برخی از علایم بلند بیماری کووید۱۹ به ویژه در افرادی که نیاز به بستری شدن دارند، اثرگذار باشد. در این تحقیقات، خستگی ذهنی که به عنوان دشواری در جهت‌دهی توجه و تمرکز تعریف می‌شود، به عنوان یکی از این نوع علایم شناسایی شد.

این مطالعه می‌تواند در درمان علائم مشابه آلزایمر در مبتلایان به کرونا نیز مفید باشد.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Acta Neuropathologica Communications  منتشر شده است.

 

منبع: ایرنا

بیشتر بخوانید:

آلزایمر ۳ نوع دارد

بررسی نقش یک جهش ژنتیکی در بروز بیماری آلزایمر

 

telegram2 files